شنبه 6 اسفند 1384

معاون وزير خارجه‌ايران: اروپا درصورت تحريم، بازار ايران را از دست مي‌دهد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۰۶‬

روزنامه فرانسوي زبان "لوتان" در شماره جمعه خود به نقل از دكتر "سعيد جليلي" معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، نوشت: اروپا در صورت تحريم، بازار ايران را از دست خواهد داد.

اين روزنامه كه با دكتر سعيد جليلي گفت وگو كرده است، نوشت: وي كه از مشاوران رييس جمهوري ايران در دوران انتخابات است، عقيده دارد كه در صورت "تحريم" در قبال پرونده هسته‌اي ايران، در اولين مرحله اروپا صدمه خواهد ديد.

وي در پاسخ به سووالي درباره قطع روابط ايران و كشورهاي غربي گفت: ما كار خود را انجام مي‌داديم، يعني آنچه كه حق ما بود. زيرا ما طبق قواعد و قوانين معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته‌اي (‪ (NPT‬عمل كرده‌ايم.

وي افزود: ماده چهار، اين حق غني‌سازي اورانيوم در راه صلح آميز را مي‌دهد.

جليلي در ادامه به بازرسي مداوم بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت: از سي ماه قبل بازرسان همه چيز را زير نظر گرفتند، دوربين‌هاي بسياري در تاسيسات هسته‌اي نصب شده و درحال كار كردن است اما تنش از زماني شروع شد كه تروئيكاي اروپا (فرانسه، آلمان و انگلستان) گفتند كه پرونده ايران را به شوراي امنيت گزارش خواهند كرد.

جليلي در ادامه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: در صورت ارسال پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت، دولت بايد تمام روابط خود با آژانس را قطع كند.

وي همچنين در پاسخ به سووال اين روزنامه درباره ضرورت دستيابي ايران به فناوري هسته‌اي با وجود برخورداري از ذخاير نفت و گاز، گفت: چرا كسي اين سوال را از آمريكا نمي‌كند كه از ذخاير غني نفتي برخوردار است و تعداد زيادي نيروگاه‌هاي هسته‌اي دارد؟
جليلي افزود: ايران داراي جمعيتي ‪ ۷۰‬ميليوني است كه به حدود بيست هزار مگاوات برق نياز دارد، بله ما نفت زيادي داريم و ترجيح مي‌دهيم آن را بفروشيم و يا در صنايع پتروشيمي از آن استفاده كنيم.

وي همچنين بر حق ايران در استفاده از انرژي هسته‌اي تاكيد كرد و گفت:
واقعيت اين است كه مي‌خواهند جلوي پيشرفت ايران را بگيرند زيرا هر كشوري بايد حق داشته باشد منابع انرژي خود را آزادانه انتخاب كند.

معاون وزارت امور خارجه در ادامه گفت: هر كشور بايد آزادانه استفاده كلي از انرژي را آنطور كه مي‌خواهد در راه توسعه پايدار بكار برد و انرژي هسته‌اي هم جزء همين مقوله است.

دكتر جليلي افزود: در سال ‪ ۱۹۵۱‬كه دكتر مصدق نفت ايران را ملي كرد، آمريكا و انگلستان از اين اقدام كه مورد تاييد آنها نبود ناراضي بودند و بعد سازمان سيا كودتا عليه ايران را بوجود آورد و دولت مردمي مصدق را سرنگون كرد و با همكاري انگليس شاه را برتخت سلطنت نشاندند و دوباره كنترل طلاي سياه را دردست گرفتند.

وي تاكيد كرد كه آنها هرگز نگذاشته‌اند آنطور كه بايد از انرژي خود استفاده كنيم به همين دليل پس از انقلاب، رهبر انقلاب اسلامي ايران از دولت خواست به استراتژي انرژي توجه كرده و اين كه ايران طي يك برنامه ‪ ۲۰‬ساله از انرژي هسته‌اي استفاده كند را طراحي كند كه اين موضوع مورد رضايت و پشتيباني مردم قرار گرفت.

جليلي همچنين تاكيد كرد كه برنامه هسته‌اي ايران برنامه جديدي نيست و بين سالهاي ‪ ۱۹۷۴‬تا ‪ ۱۹۷۶‬فرانسه و آمريكا براي فروش مواد و نيروگاههاي هسته‌اي به ايران، با هم در حال رقابت بودند.

وي گفت: حال نياز ما خيلي بيشتر از آن زمان است زيرا جمعيت طي اين مدت دو برابر شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به عذرخواهي "مادلين آلبرايت" وزير امور خارجه وقت آمريكا بابت نقش اين كشور در كودتاي سال ‪ ۱۹۵۳‬عليه دولت مصدق اشاره كرد و گفت: روزي كشورهاي اروپايي كه درحال جلوگيري از فعاليتهاي هسته‌اي ما هستند، متوجه اشتباه خود مي‌شوند و از ما عذرخواهي خواهند كرد.

جليلي در پاسخ به سووال "لوتان" درباره تهديد به استفاده از "سلاح نفت" در برابر تحريم گفت: در اينكه ما در عرضه بين‌المللي نفت نقش مهمي داريم، شكي نيست.

وي افزود: ايران كشور بزرگي است و بر منطقه و بخصوص عراق و افغانستان تاثير گذار است، اگر تحريم و فشارهايي بر ايران وارد شود، كل منطقه دچار نابساماني خواهد شد.

جليلي تاكيد كرد: اين موضوع دقيقا مثل بازي دومينو است، در نتيجه اروپاييان بايد به اين مساله واقف باشند.

وي گفت: اگر تحريمي عليه ايران انجام شود، اروپاييها بازار ايران را ازدست خواهند داد، آنها در صادرات به ايران خيلي فعال هستند و حدود بيست ميليارد دلار به ايران صادرات دارند.

وي همچنين گفت: ايران كشور بزرگي است و نه تنها در داخل آن بازار فروش خوبي وجود دارد، بلكه دروازه‌اي است از شمال به كشورهاي آسياي مركزي و از جنوب به كشورهاي حوزه خليج فارس. بنابر اين به نفع اروپاييان نخواهد بود كه چنين بازار و موقعيتي را از دست بدهند.

معاون وزير امور خارجه گفت: آنها بايد متوجه اين امر باشند كه آمريكا و اسراييل آنها را وادار به انجام چنين تصميماتي مي‌كنند.

Copyright: gooya.com 2016