شنبه 13 اسفند 1384

لاريجاني: فشار آمريكا طرح روسيه را به شهادت مي‌‏رساند، قطعاً در مذاكره با اروپا به توافق روشن نرسيديم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اراده‌‏هايي براي حل مسأله هسته‌‏اي ايران وجود دارد اما برخي كشورها از جمله آمريكا با عجله به دنبال ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد هستند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، علي لاريجاني، دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي پس از بازگشت از مذاكرات مسكو - وين در پاويون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در رابطه با دستاوردهاي اين سفر گفت: واضح است كه جمهوري اسلامي براي دفاع از حقوق خود نبايد مرزي با همه كشورهاي دخيل و علاقمند در مساله هسته‌‏اي ايران بشناسد و بايد مذاكراتي داشته باشد.
وي ادامه داد: اتحاديه اروپا در مساله هسته‌‏اي ايران نقش داشته و بايد با آنها مذاكراتي صورت گيرد، همان طور كه قبلا با چين و روسيه هم مذاكراتي داشته‌‏ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره نوع و موضوع اين مذاكرات گفت: ما با اين هدف مذاكرات را با روسيه و اروپا دنبال مي‌‏كرديم كه در مساله هسته‌‏اي ايران و موضوع تحقيق و توسعه تمام تلاش خود را براي ايجاد يك شرايط خوب مهيا ‌‏كنيم تا از حقوق ايرانيان در مساله هسته‌‏اي صيانت شود.
وي ادامه داد: در روسيه با ايوانف، دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي روسيه و "سرگئي كرينكو" رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه مذاكراتي در سه دور انجام شد تا آژانس بتواند كار خود را درست انجام دهد و برخي از بهانه‌‏ها نسبت به ايران مرتفع و حقوق ايران در زمينه تحقيق و توسعه محقق شود.
لاريجاني تصريح كرد: طرف روسي اين مسأله را با نگرشي كه مورد توجه آنها بود، عرضه كرد و توافقات نسبتاً معقولي در اين زمينه صورت گرفت.
وي ادامه داد: همين موضوع با طرف اروپايي در ميان گذاشته شد و فكر مي‌‏كنم لازم بود با آنها هم اين موضوع مطرح شود و حداقل وظيفه ما اين بود كه اين كار را بكنيم تا اگر زمينه‌‏هاي توافق وجود داشته باشد، طي شود و در اين زمينه بحث‌‏هاي زيادي انجام شد و در برخي زمينه‌‏ها توافق و در برخي ديگر عدم توافق بود و من عقيده دارم كه مسير مذاكره همواره باز باشد.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرف اروپايي نظرات خود را اعلام كرده است يا خير؛ گفت: در اين جلسه بعضي از كشورها اطلاعيه و نظرات خود را اعلام كردند ولي به‌‏طور كلي در برخي زمينه‌‏ها توافق و در بعضي ديگر عدم توافق بود.
وي درباره مذاكرات روسيه و اروپا گفت: قطعاً روسيه با اروپا مذاكراتي خواهد داشت، ما تلاش مي‌‏كنيم و ديگران هم تلاش خود را خواهند داشت و اين مطالب در درون آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي هم مطرح است و "محمد البرادعي" هم در مذاكرات حضور داشت.
لاريجاني تصريح كرد: فكر مي‌‏كنم نكته مهم اين است كه ما همه تلاش خود را در اين زمينه بايد انجام دهيم و بدانيم كه ايران براي احقاق حقوق خود براي حفظ تحقيق و توسعه هسته‌‏اي از تهديد و ارعاب و شوراي امنيت هراسي ندارد و سعي مي‌‏كنيم از طريق معقول اين مسأله حل شود.
وي ادامه داد: اين مسأله كه فكر كنند شمشير شوراي‌‏امنيت وجود دارد و ايران حاضر است از حقوق خود دست بردارد، تصور غلطي است و اگر نگرانند، بايد توجه داشته باشند با حمايت مردم ايران از مقوله انرژي هسته‌‏اي هيچ مسؤولي در جمهوري اسلامي نمي‌‏تواند از اين مسأله صرف‌‏نظر كند.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در پاسخ به سوال خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا كه پرسيده بود با توجه به مذاكرات صورت‌‏گرفته در مسكو و وين، نشست پانزدهم اسفندماه شوراي‌‏حكام را چگونه پيش‌‏بيني مي‌‏كنيد؛ گفت: زمينه‌‏ها و نشانه‌‏هاي متعددي وجود دارد كه اراده‌‏هايي براي حل مسأله از طريق اعتمادسازي وجود دارد و ايران به نحوي تحقيق و توسعه را داشته باشد؛ البته برخي از كشورها از جمله آمريكا نهايت تلاش را مي كنند كه در مقابل اين اراده، سنگ‌‏اندازي كند.
وي ادامه داد: اين مسأله در واقع ميدان زورآزمايي برخي از كشورها در حل اين مسأله است و مجموعه تلاش‌‏هايي كه در روسيه صورت مي گيرد و طرح روسيه با فشاري كه آمريكا مي‌‏آورد تا با عجله پرونده هسته‌‏اي ايران را به شوراي‌‏امنيت ببرد، به شهادت مي‌‏رسد و زمينه‌‏اي براي ظهور و بروز اين طرح باقي نمي‌‏گذارد.
لاريجاني تصريح كرد: لذا اراده‌‏هاي متنوعي در اين زمينه كار مي‌‏كنند و آنچه مهم است اين است كه ما تلاش خود را بايد در بخش‌‏هاي مختلف انجام و با كشورهاي مختلف گفت‌‏وگو كنيم كه در اين زمينه با چين, روسيه و كشورهاي اروپايي مذاكراتي صورت گرفته است كه اميدواريم اين مساله به نحو مقتضي و به طريق صحيحي حل شود.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در ادامه نشست خبري خود درباره ادامه مذاكرات هسته‌‏اي گفت: حيات مذاكرات مي‌‏تواند ادامه يابد و شايد در بعضي از جهات اختلاف‌‏نظر باشد زيرا لزومي ندارد كه هميشه در مذاكرات در همه جهات، اتفاق‌‏نظر وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: بايد توجه كرد اگر در مسير مذاكرات افرادي نخواهند از مذاكره استقبال كنند اين "ما " نيستيم زيرا ما هميشه گفته‌‏ايم حقوق خود را خيلي شفاف عرضه و از مذاكره استقبال مي‌‏كنيم، حالا اگر كسي نگراني دارد و نمي‌‏خواهد مذاكره كند اين ايران نيست.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه مطالب ضد و نقيضي از مذاكرات به گوش مي‌‏رسد و افرادي مانند "فيليپ دوست‌‏بلازي" مذاكرات را ناموفق ارزيابي كرده‌‏اند، گفت: من مطالب دوست‌‏بلازي را تأييد نمي‌‏كنم زيرا ايشان مطلبي نقل كرده‌‏اند در حالي كه ايران نه بحث تعليق غني‌‏سازي را پذيرفته و نه تعليق تحقيقات را اما به هر حال در مذاكرات، به نحو دقيقي اين مسأله تبيين شده بود.
وي درباره طرح روسيه و توافق با اين كشور گفت: براي اينكه طرح روسيه، مجال رشد پيدا كند ابتدا بايد بسترهاي آن را فراهم شود و در شرايطي كه با عجله عده‌‏اي مي‌‏خواهند پرونده هسته‌‏اي ايران را به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ببرند طرح روسيه ذبح خواهد شد.
لاريجاني با بيان اينكه كساني كه اين كار را مي‌‏كنند به دنبال اين هستند كه طرح روسيه را از مسير راه جدا كنند، تصريح كرد: بسياري از مسائل در روسيه مورد بحث قرار گرفت و يك مجموعه شش‌‏بندي براي بسترسازي و ايجاد شرايط حركت كرده و در اين مسير مورد بحث قرار گرفت.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي تأكيد كرد: هيچ بحثي در مورد اينكه ايران از حقوق خود در زمينه فناوري هسته‌‏اي و غني‌‏سازي گذشته باشد وجود ندارد.
وي ادامه داد: اين مسأله با حاكميت ايران مرتبط است اما اينكه مدتي غني‌‏سازي در كشور ديگري انجام شود بحث ديگري است و اما اين مسأله كه حقوق ايران واگذار شود امكان ندارد و در توافقاتي هم كه براي ظهور اين طرح با روسيه انجام شد طرف ما كه دبير شوراي امنيت روسيه بود و در آخرين جلسه اعلام كرد كه به توافقاتي رسيده‌‏ايم.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه طرف ايراني همواره نتيجه مذاكرات را سازنده اعلام مي‌‏كند اما طرف اروپايي غير از اين اعلام مي‌‏كند، گفت: ما اصراري براي اين كه يك‌‏طرفه قضيه را اعلام كنيم نداريم و هيچ اشكالي ندارد براي صيانت از حقوق ملت، روي وظايف حقوقي تمركز پيدا كنيم؛ توفيق مذاكرات اين نيست كه امتيازي داده شود و تا سر و صداها بخوابد بلكه پافشاري براي حفظ حقوق ملت مهم است.
وي ادامه داد: من حوادث را توصيف مي‌‏كنم و قضاوت نكرده‌‏ام كه كدام مسأله موفق بوده و كدام ناموفق، زيرا نتايج اين مسائل بعدها مشخص مي‌‏شود و قطعاً در مذاكره با اروپا به توافق روشني نرسيده‌‏ايم ولي در بعضي از زمينه‌‏ها توافق و استقبال وجود داشت و در يكي دو بند اختلاف نظر داشته‌‏ايم و من نسبت به اين مسأله نه نگاه بدبينانه دارم و نه خوشبينانه و جهت واقع‌‏بينانه آن را مي‌‏بينيم.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا كه پرسيده بود « شما قبل از سفر خود از امكان مذاكره مستقيم با آمريكا صحبت كرده بوديد؛ آيا اين نظر رسمي دولت ايران است؟»؛ گفت: اين مسأله را نمي‌‏توان نظر رسمي دولت حساب كرد زيرا ما پيشنهادي در اين زمينه نداريم بلكه بحث اين بود كه آمريكا در مسائل عراق و مشكلاتي كه خود باعث آن بوده‌‏اند و به آن گرفتار هستند نياز دارند كه با ايران مذاكره داشته باشند و اين مسأله را آنها اعلام كرده‌‏اند نه ما.
وي در پاسخ به اين سؤال كه براي امنيت پايدار منطقه چه توافقاتي صورت گرفته است، گفت: ما يك چيزي به عنوان متن لازم داريم و چيزي به عنوان حواشي و آنچه به عنوان مطلب اصلي مطرح است راه حلي براي آن پيدا ميشود و بقيه حواشي است گاهي يك پيشنهاداتي مطرح مي شود كه جاي متن و حواشي با هم عوض مي شود و در اين مساله هوشياري لازم است كه اين دو مساله از هم تميز دتاده شود و من از اين كه تئوري هايي براي امنيت پايدار در منطقه ايجاد شود ما نمي بينيم و بسيار مفيد هم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجاني تأكيد كرد: تقويت همكاري‌‏هاي اقتصادي بين ايران و اروپا مي‌‏تواند مفيد و در مسأله هسته‌‏اي كمك‌‏كننده باشد تا به يك راه‌‏حل معقول برسيم تا هم مطالب اروپايي‌‏ها در مسائلي كه مطرح مي‌‏كنند به نحو اصولي پاسخ داده شود و هم خواسته ما.
وي در مورد مسائلي كه مورد توافق واقع نشد، گفت: نظر برخي از اروپايي‌‏ها اين بود كه تحقيق و توسعه بايد به حالت تعليق درآيد كه ما اين مسأله را قبول نكرده‌‏ايم و اين مسأله‌‏اي نيست كه ايران آن را بپذيرد و اگر كسي فكر مي‌‏كند ايران تحت فشار اين امر را مي‌‏پذيرد اشتباه مي‌‏كند زيرا يك اراده ملي در بحث تحقيقات وجود دارد.
لاريجاني تصريح كرد: مسأله هسته‌‏اي ايران بايد به‌‏طور طبيعي در درون آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي حل شود و كشورها بايد در شوراي‌‏حكام به مدد يكديگر آيند تا اين مسأله حل شود و ما اعلام مي‌‏كنيم همواره در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT ) عمل كنيم.

Copyright: gooya.com 2016