چهارشنبه 17 اسفند 1384

دادگاه مديرمسوول "نداي اصلاحات"، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


در ادامه رسيدگي به پرونده‌هاي مطبوعاتي، شعبه 1083 دادگاه عمومي تهران صبح امروز با حضور هيات منصفه به اتهامات مديرمسوول هفته‌نامه «نداي اصلاحات» رسيدگي كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ابتداي اين جلسه نماينده مدعي العموم اتهامات سيدعباس نبوي، مديرمسوول «نداي اصلاحات» را تبليغ عليه نظام، چاپ مطالب خلاف واقع و افترا به نهادهاي دولتي و توهين به اشخاصي كه حرمت شرعي دارند عنوان كرد و در توضيح اتهام تبليغ عليه نظام، گفت: ايشان در يكي از شماره‌هاي هفته نامه با چاپ مطلبي فضاي جمهوري اسلامي را استبدادي معرفي و اقدامات قوه قضاييه را تخطئه كرده و نوشته‌اند در جامعه بسته و دچار اختناق مي‌توان خواسته‌هاي مردم را خلاف آن‌چه هست نشان داد، محافظه كاران سعي مي‌كنند آزادي قلم و بيان را از مطالبات مردم حذف كنند و اصلاح طلبان نبايد اين امر را بپذيرند.

وي، با اشاره به اتهام افترا به نهادهاي دولتي و توهين به افرادي كه حرمت شرعي دارند، خاطرنشان كرد: در شماره دوم اين نشريه به مناسبت دومين سالگرد انتخابات مجلس ششم مطلبي از قول تاج زاده آورده و گفته شده بعضي انتظار دارند مردم بي طرفي دستگاه قضايي را باور كنند.

نماينده مدعي العموم در ادامه گفت: ايشان با متهم كردن قوه قضاييه به جانبداري در جريان رسيدگي به تقلبات مجلس ششم و اتهام به شوراي نگهبان اين شائبه را پيش آورده كه قوه قضاييه برخي شكايات از شوراي نگهبان در جريان اين انتخابات را با مسامحه رد مي‌كند.

وي افزود: نداي اصلاحات در شماره ششم مطلبي عنوان كرده به اين مضمون كه در تاريخ مطبوعات كشور پاكيزه‌تر از عبدالله نوري، باقي، شمس الواعظين و برخي از افراد نداريم، اما برخي نگذاشتند كه اينها كار كنند و از اين بابت متاسف هستيم، نظارت استصوابي را نيز تحديدكننده آزادي دانستند.

نماينده‌ي دادستان، به شماره هفتم اين نشريه اشاره و تصريح كرد: در اين شماره طي چاپ مقاله‌اي از نعمت احمدي ادعا شده كه مردم از قوه قضاييه رضايت ندارند و قوه قضاييه را به استفاده ابزاري از دين متهم كرده‌اند. همچنين قضات را متهم به كم سوادي كردند و نوشته‌اند بسياري از قضات ما روحاني و امام مسجد هستند و جاي تاسف دارد كه افرادي كه به اين منصب تكيه زده‌اند، سواد بالايي ندارند.

وي، در پايان به مطلبي در شماره دوم هفته‌نامه نداي اصلاحات اشاره و تصريح كرد: در اين شماره مطلبي از مصطفي تاج زاده درج شده كه شوراي نگهبان را به رد اصلاحيت و ابطلال برخي از صندوق‌هاي راي مجلس ششم متهم كرده‌اند و اين‌كه آيت‌الله جنتي حتي بعضي از جانبازان و رزمندگان را در جريان اين انتخابات بدون دليل رد صلاحيت كردند.

براساس اين گزارش، در ادامه دادگاه، مديرمسوول هفته نامه «نداي اصلاحات» به دفاع از خود پرداخت و گفت: بنده 70 سرمقاله طي شماره‌هاي مختلف اين هفته‌نامه نوشتم كه نماينده مدعي العموم از يكي از آنها به عنوان عمل مجرمانه ياد نكرده و تنها مطالبي و مقالاتي را كه برخي آقايان به نشريه داده‌اند جرم محسوب كرده است.

وي تاكيد كرد: در رابطه با مطالب مصطفي تاج زاده و نعمت احمدي اطلاع دارم كه آنها بابت اين مطالب و حتي مطالب تندتر از اين قبلا محاكمه و تبرئه شده‌اند. در مورد نوشته‌هاي ايزدي و انصاري راد نيز هنوز نديده‌ام كه جلسه محاكمه‌اي براي آنها برگزار شده باشد.

مدير مسوول هفته نامه «نداي اصلاحات»، با بيان اين‌كه برخي از مطالبي كه در شكايات مدعي العموم ذكر شده در زماني چاپ شد كه جهت مداوا خارج از كشور به سر مي‌بردند، خاطرنشان كرد: زماني كه از مسافرت برگشتم به دليل اعتراض به برخي از مطالب چاپ شده مدت شش ماه نشريه را منتشر نكردم، نه به اين دليل كه اين مطالب مجرمانه بود، بلكه به خاطر غلظت و شدت آن و حتي اكنون كه در محضر دادگاه هستم اين نشريه به خاطر عدم انتشار دو ساله لغو امتياز شده است.

وي در بخش ديگري از دفاعيات خود به وضعيت شخصي خود اشاره و تصريح كرد: جانباز 60 درصد هستم و 16 بار در جريان جنگ تحميلي مجروح شدم كه 3 بار از اين 16 بار شيميايي شدم. خانواده سه شهيد نيز هستم و نمي‌فهمم كه چرا در انتخابات مجلس ششم رد صلاحيت شدم. براي اتهام تبليغ عليه نظام نيز نمي‌دانم چه كار ديگري جهت تبليغ براي نظام مي‌توانستم انجام دهم.

نبوي، خاطرنشان كرد: اقداماتي كه در طول عمرم انجام داده‌ام براي دفاع از نظام بوده و همين كه در سن 16 سالگي درس را رها كرده و براي دفاع از نظام به سپاه وارد شدم، نشانگر اين موضوع است. حتي مسوول حراست يكي از واحدهاي بوده‌ام كه حدود 400 بحران كارگري را ساكت كردم و چطور مي‌توانم تبليغ عليه نظام را بپذيرم.

قاضي حسينيان، سوال كرد كه مطالب تاج زاده و احمدي را كه در نشريه چاپ شده قبول داريد يا خير؟ كه متهم در پاسخ گفت: بسياري از مطالب آنها از قبيل اين كه برخي روحانيون بي سواد ما قاضي دادگاه مي‌شوند را قبول ندارم و از هيات تحريريه نيز به علت چاپ اين بخش گلايه كردم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه دادگاه، نماينده مدعي العموم با قرارگرفتن در جايگاه گفت: طبق تبصره‌اي از قانون مطبوعات، تمام مطالب مسووليتش با مديرمسوول است و اگر تاج زاده يا احمدي مرتكب جرمي شده‌اند جرم ايشان مستقل است و جرم چاپ مطالب آنها مطلب ديگري است.

مديرمسوول «نداي اصلاحات» اظهار داشت: اگر مجرم اصلي بابت مطالب ذكر شده مجازات مي‌شد مسووليت اين مطالب را مي‌پذيرم، اما سوالم اين است كه اگر آنها مرتكب جرم شده‌اند چرا تبرئه شده‌اند؟

نبوي، در آخرين دفاع از خود خاطرنشان كرد: تبليغ عليه نظام را به هيچ وجه نمي‌پذيرم و جواني‌ام را براي نظام گذاشتم. ساير اتهامات را نيز نمي‌پذيرم و مفتخر به اين هستم كه براي نظام تبليغ مي‌كنم.

براساس اين گزارش، قاضي حسينيان ختم رسيدگي به اتهامات مديرمسوول «نداي اصلاحات» را اعلام كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه مديرمسوول "نداي اصلاحات"، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016