جمعه 19 اسفند 1384

انگليس در سازمان ملل گام‌هاي احتمالي شوراي امنيت در قبال ايران را تشريح كرد، ايسنا

دبير كل سازمان ملل: ايران فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را به حال تعليق درآورد تا امكان مذاكرات با روسيه و اتحاديه اروپا فراهم شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


براساس گزارش خبرگزاري رويتر، دبيركل سازمان ملل روز پنجشنبه از ايران خواست تا فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را به حال تعليق درآورد تا امكان مذاكرات با روسيه و اتحاديه اروپا فراهم شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: كوفي عنان به صورت مداوم تلاش مي‌كند تا اقدام شوراي امنيت درباره‌ي ايران را به تعويق بيندازد، به اين اميد كه مساله هسته‌يي تهران در وين از طريق مذاكرات حل و فصل شود.

وي گفت: موضوع به اينجا آمده است، اما مذاكرات بايد ادامه يابد؛ گمان مي‌كنم تمام طرف‌ها قصد دارند راهي براي خروج از اوضاع بيابند؛ نمي‌دانم شوراي امنيت چه اقدامي خواهد كرد يا چه تصميمي خواهد گرفت، اما تلاش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ساير طرف‌هايي كه با ايران كار مي‌كنند بايد ادامه يابد و ايران با جامعه بين‌المللي همكاري كند تا به آن‌ها تضمين‌هايي را كه آژانس اتمي مي‌خواهد، بدهد.

عنان در پاسخ به احتمال اعمال تحريم بر ايران گفت: ما بسيار بسيار از آن دور هستيم.

اين خبرگزاري ادامه داد، گزارش مساله هسته‌يي ايران روز چهارشنبه (17 اسفند ماه) به شوراي امنيت ارسال شد.

امير جونزپري، سفير انگليس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت كه گفت‌وگوها در مراحل اوليه قرار دارد و اميدوار است جلسات بعدي در فواصل زماني كوتاهي برگزار شوند.

وي گفت: پاسخ سريع شورا مهم است. ما مي‌خواهيم شاهد برخي چيزها باشيم. اول اين كه شورا بايد حمايت كاملش را از آنچه شوراي حكام گفته، اعلام كند. سپس ما بايد از ايران بخواهيم كه ملزومات آژانس را برآورده كند. گام سوم اين است كه ما ظرف زمان معيني گزارشي را از آژانس دريافت كنيم. اين چيزهايي كه ما مي‌خواهيم؛ خيلي ساده و غير تحريك‌آميز هستند، اما نشانگر حمايت شوراي امنيت از آژانس خواهند بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جونزپري با اشاره به اظهارات عنان تصريح كرد: در حال حاضر بحثي از تحريم نيست. گام‌هاي بعدي به پاسخ تهران بستگي خواهد داشت. اگر ايراني‌ها ملزومات شوراي حكام را برآورده كنند، نيازي به اقدام از اينجا نخواهد بود.

اين گزارش حاكي است، اكثر ديپلمات‌ها معتقدند شوراي امنيت با صدور بيانيه‌اي از ايران اجراي قطعنامه‌هاي پيشين شوراي حكام را در خواست خواهد كرد. اما محتواي اين قطعنامه همچنان محل مناقشه است و پنج كشور داراي حق وتوشان آمريكا، انگليس، چين، روسيه و فرانسه قصد دارند امروز (جمعه) پيش از آن كه موضوع هفته‌ي آينده بر روي ميز تمام اعضا قرار بگيرد، با يكديگر ديدار كنند.

Copyright: gooya.com 2016