پنجشنبه 25 اسفند 1384

مدافعان حقوق بشر در انتظار آزادى اكبر گنجى، صداي آلمان

يوسف مولايى وكيل اكبر گنجى: دراین شرایط فکر می‌کنم به نفع موکلم است که هیچ حرفی نزنم و منتظر نتیجه اقدامات و پیگیریهای خودم باشم


حدود شش سال پيش اكبر گنجى نويسنده و روزنامه‌نگار معترض جمهورى اسلامى ايران دستگير و در نهايت به شش سال زندان محكوم شد. حال، فردا جمعه ۲۶ اسفند ماه قاعدتا و قانونا مى‌بايستى اكبر گنجى از زندان اوين آزاد شود. خانواده گنجى مدتهاست كه روزشمارى مى‌كنند تا او را پس از تحمل دشواريهاى بسيار در زندان، اينبار در كنار خود ببينند، آنهم در آستانه نوروز و آغاز سال نو خورشيدى. اما آيا نشانه‌اى از آزادى اكبر گنجى ديده مى‌شود؟

اكبر گنجى حدود شش سال پيش، پس از شركت در كنفرانس برلين و بازگشت به ايران دستگير شد. در طول اين مدت نهادهاى ملى و بين‌المللى حقوق بشرى، دوستان و در درجه اول خانواده اكبر گنجى تمام تلاش خود را براى آزادى وى به كار گرفتند. چنين بود كه موضوع گنجى از مسئله‌اى كه مى‌توانست در ايران حل شود، به موضوعى جهانى تبديل شد تا جايى كه كوفى عنان دبيركل سازمان ملل متحد، بسيارى از احزاب سياسى و نيز برخى از روساى دولتهاى غربى خواستار آزادى وى شدند.

خانم معصومه شفيعى همسر گنجى كه بارها تاكيد كرده كه برايش تنها و تنها آزادى گنجى همچون مسئله‌اى انسانى و نه سياسى مطرح است، در مورد زمان دقيق دستگيرى همسرش و اتهامهاى وارد بر او از سوى قوه قضاييه چنين مى‌گويد: ”زمان دستگیری ایشان ۳ اردیبهشت ۷۹ بود و اتهامات، در وهله‌ی اول، به خاطر شرکت در کنفرانس برلین ایشان را دستگیر کردند. ولی بعدا که تمامی شرکت کننده‌ها در کنفرانس برلین تبرئه شدند، ایشان هم تبرئه شدند. اما منزل ما را گشتند و یکسری روزنامه بود که اینها به نام بولتن آنها را نامگذاری کردند و گفتند که اسناد طبقه‌بندی شده است، در صورتی که اینطور نبود و بخاطر همین «بولتن‌»ها به ایشان ۴ سال حبس دادند و به اتهام اهانت به رهبری و تبلیغ علیه نظام هم دوسال که جمعا ۶ سال شد و فردا، جمعه ۲۶ اسفندماه دقیقا ۶ سال حبس آقای گنجی تمام می‌شود“.

سايت خبرى «فردا» كه گفته مى‌شود به محافل تندروى حكومتى نزديك است، روز دوشنبه گذشته (۲۲ اسفندماه) با عنوان «آزادى گنجى منتفى شد» خبرى را منتشر كرد كه نگرانى محافل حقوق بشرى را برانگيخت. سايت «فردا» نوشت: ”يک منبع نزديک به قوه قضاييه امروز به خبرنگار «فردا» گفت که در حال حاضر، آزادى گنجى منتفى شده است“.

حال اين پرسش مطرح مى‌شود كه آيا نشانه‌اى از آزادى اكبر گنجى ديده مى‌شود؟ آيا مقامات مسئول مژده آزادى گنجى را به خانواده او داده‌اند؟ پاسخ معصومه شفيعى: ”رسما چیزی عنوان نشده، اما صحبت‌هایی با آقای مولایی شده است و من فکر می‌کنم اگر شما خودتان با ایشان تماس بگیرید بهتر باشد“.

اما دكتر يوسف مولايى وكيل اكبر گنجى اعلام مى‌كند كه تنها به آزادى موكل خود مى‌انديشد و چيزى نمى‌تواند بگويد مگر: ”من دنبال کار ایشان هستم و دارم پیگیری می‌کنم. الان هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم. وظیفه‌ی من این است که حداکثر تلاشم را بکنم که قداماتم به نفع موکلم اتمام بشود. برای من اولویت سرنوشت موکلم است و دراین شرایط فکر می‌کنم به نفع موکلم است که هیچ حرفی نزنم و منتظر نتیجه اقدامات و پیگیری‌های خودم باشم. امیدواری‌هایی هم هست، منتها من نمی‌خواهم پیشاپیش درباره‌ی نتیجه‌ی کارم داوری داشته باشم“.

دوران محكوميت اكبر گنجى در حالى به پايان مى‌رسد كه مسئولان قضايى ايران تاكنون نويد آزادى او را نداده‌اند. و اين در حالى‌ست كه معمولا در آستانه سال نو، بسيارى از مجرمانى كه حتا دوران محكوميت خود را سپرى نكرده‌اند، مشمول عفو مى‌شوند. در همين راستا خبرگزارى كار ايران (ايلنا) ديروز (چهارشنبه ۲۴ اسفندماه) گزارش داد، آيت‌اله هاشمى شاهرودى رييس قوه قضاييه، از عفو ۷ تا ۸ هزار زندانى به فرمان رهبر مذهبى ايران خبر داده است كه جزاى نقدى آنها تا ۱۰ ميليون تومان بوده است. بنا به گفته آقاى شاهرودى پيش از اين نيز چهار هزار نفر ديگر به مناسبت ۲۲ بهمن مشمول عفو شده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حال خانواده اكبر گنجى نه در انتظار عفو، بلكه در انتظار آزادى او از زندان بر اساس قانون، لحظه‌شمارى مى‌كند. خانم شفيعى آرزوهاى خود در آستانه سال نو را چنين بيان مى‌كند: ”من امیدوارم که سال ۸۵ سال بسیار خوبی برای همه‌ی ایرانیان باشد، هم در داخل و هم در خارج. سالی باشد که همه‌ی ایرانیان دست در دست هم با همیاری و همفکری دنیای بهتری را برای خودشان، برای هموطنانشان و برای تمام محرومان جهان بسازند. امیدوارم همانطور که طبیعت نو می‌شود، ما هم دلهایمان را نو بکنیم، کینه‌ها را کنار بگذاریم و بتوانیم سرشار از دوستی و عشق، زندگی پرثمری را داشته باشیم“.

اما سال ۸۵ براى خانواده گنجى سالى مانند ديگر سالها نيست. اين خانواده در سالهاى گذشته وضعيتى متفاوت با ديگران داشته و طبيعى‌ست كه آرزويى ويژه نيز داشته باشد. معصومه شفيعى: ”ما آرزویمان این است که آقای گنجی هرچه زودتر آزاد بشود و به آغوش خانواده برگردد و غیر از آزادی ایشان آرزو داریم که همه‌ی زندانیان بیگناه، همه‌ی کسانی که بی‌جهت در زندان هستند، آنها هم آزاد بشوند و بتوانند به کانون گرم خانواده‌‌شان برگردند“.

چشم نهادهاى حقوق بشرى و طرفداران آزادى بيان و مطبوعات، نه فقط در ايران بلكه در سراسر جهان، اينك به فردا جمعه ۲۶ اسفندماه، روز آزادى اكبر گنجى، دوخته شده است.

بهنام باوندپور

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مدافعان حقوق بشر در انتظار آزادى اكبر گنجى، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016