پنجشنبه 3 فروردین 1385

ابراهيم جعفري از آمريكا و ايران خواست مذاكرات خود را آغاز كنند، ايرنا

بغداد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۰۳‬

نخست وزيرعراق از دولتهاي آمريكا و ايران خواست هر چه سريعتر نشستها و مذاكرات خود را درباره موضوع عراق آغاز كنند.

"ابراهيم جعفري" روز پنجشنبه در نشستي خبري در بغداد گفت: اميدوارم كه آمريكا و ايران هرچه سريعتر نشستها و مذاكرات خود را آغاز كنند و گرهي كه در روابط اين دو كشور وجود دارد، از گذر اين مذاكرات حل شود.

وي واكنش دو كشور را به طرح گفت‌وگو، مثبت توصيف كرد و افزود: اين پاسخ مثبت خوب است و فضايي از اعتماد و حالتي از تساهل و تسامح را بين دوكشور ايجاد مي‌كند.

جعفري با اشاره به همسايگي ايران با عراق گفت: هرگونه بحران كشورهاي همجوار عراق با كشورهاي جهان بطور مستقيم يا غيرمستقيم تاثيرات خود را در داخل عراق نشان مي‌دهد.

وي از روند مذاكرات بين آمريكا و ايران درباره عراق حمايت كرد و در عين حال تصريح كرد كه هيچ گونه دخالت را در امور داخلي عراق نمي‌پذيرد و تنها تصميم گيرنده درباره عراق، مردم عراق هستند.

نخست وزير عراق در همين حال تاكيد كرد: عراق براي بهبود رابطه كشورهاي همجوار خود با كشورهاي جهان تلاش مي‌كند و آن را در تامين امنيت منطقه و فراهم كردن فضاي مناسب براي روند سياسي داخلي عراق مطلوب مي‌داند.

ابراهيم جعفري در بخش ديگري از سخنان خود وجود جنگ داخلي در عراق را رد كرد و گفت: كشتن يك مجموعه از شيعيان به بهانه دفاع از اهل تسنن يا كشتن چند تن از اهل تسنن به‌بهانه دفاع از شيعه به معني جنگ داخلي و مذهبي نيست بلكه اين نشانه نقض تدابير امنيتي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت:اشتباه‌است كه تروريسم را درعراق منسوب به گرايش مذهبي كنيم همان طور كه اشتباه است عملكرد دولت را منسوب به گرايش مذهبي كرد بلكه آنچه در عراق حقيقت دارد، اينست كه اكنون مردم عراق در برابر تروريسم ايستاده‌اند.

نخست وزير عراق تشكيل شوراي امنيت ملي را كه گروههاي عمده پارلماني درخصوص آن به توافق رسيده‌اند، گام خوبي در روند پيشبرد سياسي اين كشور دانست.

جعفري گفت: در صورتي كه اين شورا با قانون اساسي منافات نداشته باشد و صرفا يك شوراي مشورتي يا نهاد كمك‌كننده به دولت باشد، باآن مخالفتي ندارم بلكه تشكيل آن را در راستاي افزايش دايره مشاركت در روند تشكيل دولت جديد و جريان سياسي عراق مي‌دانم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم جعفري از آمريكا و ايران خواست مذاكرات خود را آغاز كنند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016