جمعه 4 فروردین 1385

وزیر امورخارجه آمریکا از تاخیر در تصویب بیانیه شورای امنیت درباره برنامه اتمی ایران ابراز نارضائی کرد، راديو فردا

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به ادامه بحث در باره پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در باره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت فرصتی برای تاخیر در پرداختن به پرونده اتمی ایران وجود ندارد. وی باردیگر خواهان تشکیل جبهه‌ای متحد شد که جمهوری اسلامی را به کنار نهادن برنامه‌هائی که به گفته او برای دستیابی به سلاح‌های اتمی است وادار کند. در پی مخالفت چین و روسیه، نمایندگان پنج دولت عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، مذاکره بر سر بیانیه پیشنهادی بریتانیا و فرانسه در باره پرونده جمهوری اسلامی، با ناکامی نیمه‌کاره رها کردند تا وزرای امورخارجه پنج دولت، در همین زمینه با یکدیگر رای‌زنی کنند.
عليرضا طاهري


علیرضا طاهری (رادیوفردا): کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در حالی که بی‌صبری خود را از کش‌آمدن مذاکرات در شورای امنیت سازمان ملل بر سر پرونده اتمی حکومت ایران پنهان نمی‌کرد، پنجشنبه‌شب گفت هیچ مانعی نباید در این زمینه ایجاد شود.
خانم رایس با اشاره به ادامه بحث در باره پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در باره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت فرصتی برای تاخیر در پرداختن به پرونده اتمی ایران وجود ندارد.

وزیر امورخارجه آمریکا ادامه داد مانعی در این راه نباید ایجاد شود و جامعه بین‌المللی باید دست به کار شود و اقدام کند. خانم رایس باردیگر خواهان تشکیل جبهه‌ای متحد شد که جمهوری اسلامی را به کنار نهادن برنامه‌هائی که به گفته او برای دستیابی به سلاح‌های اتمی است وادار کند.

وزیر امورخارجه آمریکا سپس یادآوری کرد مردم به جامعه بین‌المللی چشم دوخته‌اند تا نشان دهد که این قضییه را از راه‌های دیپلماتیک می‌توان حل و فصل کرد. ما به راه‌حلی دیپلماتیک متعهد هستیم ولی قضیه باید حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، لحن خانم رایس روز پنجشنبه با لحن او در روز پیش از آن متفاوت بود. خانم رایس قبلا گفته بود که اطمینان دارد که شورای امنیت سرانجام بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافق خواهد رسید و راه‌کاری برای حل‌وفصل مسئله اتمی ایران پیدا خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانم رایس همچنین گفته بود که رسیدگی به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی وقت می‌برد، اما او از بابت این وقت بردن نگرانی ندارد. با این حال لحن وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه از ناشکیبائی او در پرداختن به روند کند رسیدگی به پرونده اتمی ایران حکایت داشت.

در این گیر و دار، نمایندگان پنج دولت عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، مذاکره بر سر بیانیه پیشنهادی بریتانیا و فرانسه در باره پرونده جمهوری اسلامی، با ناکامی نیمه‌کاره رها کردند تا وزرای امورخارجه پنج دولت، در همین زمینه با یکدیگر رای‌زنی کنند. گزارش‌ها حاکی است که رای‌زنی وزرای امورخارجه پنج عضو دائمی شورای دائمی از روز چهارشنبه با مکالماتی تلفنی میان آنها آغاز شده است.

همزمان با این تحولات، شان مککورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اشاره به ادامه رایزنی‌ها در باره پرونده اتمی ایران، پنجشنبه‌شب تاکید کرد که به اعتقاد واشنگتن، روند بررسی این پرونده در مسیری درست در جریان است.

Copyright: gooya.com 2016