شنبه 5 فروردین 1385

رايس: ديدار مقامات آمريكايي و ايراني در خصوص امنيت عراق در زمان مناسب انجام مي‌شود، ايسنا

خليل زاد: از اين كه در مذاكرات تشكيل دولت عراق يك ناظر باشم، شكايتي ندارم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


وزير امور خارجه‌ي آمريكا اطمينان داد كه مقامات آمريكايي و ايراني در خصوص مساله‌ي امنيت در عراق با يكديگر ديدار و گفت‌وگو خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه‌ي آمريكا، در خصوص زمان اين ديدار اظهار نظري نكرد، اما گفت: مطمئن هستم كه ديدار دو طرف در زمان مناسب انجام خواهد شد.

آمريكا پيشتر اعلام كرده بود كه مذاكره با ايران تنها در صورتي انجام خواهد شد كه واشنگتن از سودمندي آن اطمينان حاصل كند.

اما زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در عراق در ادامه‌ي اتهامات بي‌اساس كشورش نسبت به ايران مدعي شد: ايران با حمايت علني از روند متوقف شده‌ي سياسي درعراق از طريق ارتش و سازمان اطلاعات خود از شبه نظاميان و گروه‌هاي شورشي موجود در عراق نيز پشتيباني مي‌كند.

روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن به نقل از خليل زاد نوشت: عاملان ايراني اسلحه در اختيار شبه نظامياني چون ارتش المهدي قرار داده و به آن‌ها آموزش مي‌دهند.

خليل‌زاد ادعا كرده است: ايراني‌ها با گروه‌هاي شورشي اهل سنت مثل انصار السنه كه مظنون به دست داشتن در ده‌ها‌ حمله عليه سربازان آمريكايي، عراقي و شهروندان شيعه‌ي عراق هستند، در ارتباط مي‌باشند.

وي مدعي شده است: ايران به صورت مستقيم و غير مستقيم در آموزش شيه نظاميان و حمايت مالي از آنها نقش دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ادعاهاي خليل زاد در حالي است كه واشنگتن و تهران تمايل خود را بري انجام مذاكراتي در خصوص دستيابي به ايجاد امنيت و ثبات در عراق اعلام كرده‌اند.

دولت ايران نيز بارها اتهامات آمريكا مبني بر ايجاد بي‌ثباتي در عراق را رد كرده و آمريكا را مسوول ناامني در عراق دانسته است.

وي در ادامه هر گونه مذاكره‌ي مستقيم ميان آمريكا و مقتدي صدر را رد كرد و گفت: مذاكره‌اي انجام نشده است و من نيز با صدر ديدار نداشته‌ام. اما نامه‌هايي را به صورت علني براي او فرستاده‌ام ما مي‌كوشيم تا در فرصت مناسب او را به سوي روند سياسي كشور سوق دهيم.

خليل زاد با بيان اينكه مسوولان سفارت تنها با متحدان صدر ديدار داشته‌اند، گفت: معتقدم كه دولت‌مردان من به دليل اتهاماتي كه به مقتدي صدر نسبت داده شده، مرا به چيز ديگري سفارش مي‌كنند.

وي درباره‌ي تشكيل دولت جديد عراق اظهار داشت: گروه‌هاي شركت كننده در مذاكرات آمادگي خود را براي تسريع در روند مذاكرات اعلام كرده‌اند و آنچه كه موجب تاخير در اين امر مي‌شود وجود خونريزي‌ها در كشوراست كه ما را به فعاليت هر چه سريع‌تر وا مي‌دارد.

وي تاكيد كرده است: گروه‌هاي شركت كننده در مذاكرات آماده‌اند تا بدون دخالت مستقيم آمريكا به رايزني بپردازند. من هم از اين كه يك ناظر باشم شكايتي ندارم. اما اين به معناي حل اختلافات طرفين نيست. بويژه كه شكاف عميقي ميان اهل سنت و شيعه وجود دارد و شيعيان چاره‌اي جز كوتاه آمدن در برابر برخي خواسته‌هاي خود ندارند.

Copyright: gooya.com 2016