یکشنبه 13 فروردین 1385

مصاحبه صدای آمریکا با خسرو کردپور روزنامه نگار در کردستان در رابطه با کارنامه حقوق بشر جمهوری اسلامی در غرب کشور

آقای خسرو کردپوربا اتمام سال 1384 و آغاز سال جدید خورشیدی ممکنه یک بررسی یا جمع بندی کلی ارائه بدهید در رابطه با وضعیت حقوق بشر یا در واقع رعایت یا عدم رعایت حقوق بشر در مناطق غرب ایران؟

اگر بخواهم گزارش کوتاهی از وضعیت حقوق بشر در یک ساله ی اخیر به سمع شنوندگان عزیز برسانم در آغاز باید اشاره ی کوتاهی به وضعیت نشریات و اهل قلم داشته باشم.
در آخرین روزهای سال گذشته در کرمانشاه یکی از روزنامه نگاران هفته نامه ی نوای وقت به نام شهسوار بسطامی بازداشت شدند.
در سنندج هفته نامه های آسو وپیام مردم توقیف شدند و همچنین هفته نامه ی آشتی نیز کماکان در محاق توقیف بسر می برد.همچنین آقای ایرج عبادی سر دبیر هفته نامه ی کرفتو به دادگاه احضار شد.
در ارومیه هفته نامه ی نوید آذربایجان توقیف شد و رضا منصرف مدیر مسئول هفته نامه ی آوای ماکو به دادگاه احضار شد.
در سال گذشته تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی احضار و بازداشت شدند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در جریان ناآرامیهای تابستان گذشته در سنندج اجلال قوامی – سعید ساعدی و رویا طلوعی از فعالان مدنی بازداشت و ممنوع الخروج شدند و محمد رضا علی خانی و مرتضی سلیمانی متاءسفانه همچنان در زندان به سر می برندو آقای مادح احمدی نیز بازداشت شد.حسین محمدی و محمد دره وزمی از فعالان سیاسی به دادگاه احضار شدند.
در شهرستان سقز نیز در سال گذشته برهان دیوارگر از فعالان حقوق کودک بازداشت و طاهر علی پور از فعالان سیاسی به زندان محکوم شد . محمود صالحی و جلال حسینی از فعالان کارگری نیز به حبس محکوم شدند. شماری از بازداشت شدگان ناآرامیهای تابستان گذشته ی سقز به دادگاه احضار شدند که می توانم به اسامی زیر اشاره کنم : عباس رضا زاده – فتاح رضا زاده – هادی حیدری - پیمان مهری – لقمان مهری –محمد صالح نصری – کیوان قهرمانی – حسن نوری – لقمان خیاط باشی – افشین محمدی و مصطفی توفیقی .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سال گذشته در شهرستان بوکان نیز امیر عبدا...زاده روزنامه نگار کرد بازداشت و به دادگاه احضار شد وهمچنین سمکو و علی پاسبار نیز بازداشت و سمکو قادرپور و کمال پرویزیان محکوم به زندان شدند.
در سال گذشته در شهرستان مهاباد هم سامان رسولپور – شریف محمد امینی – عزیز محمد امینی – زینب بایزیدی – غفور محمدی – قادر خرامان فر و عزیز عبداللهی بازداشت شدند و عزیز محمد جانی و خالق حمد زاده همچنان در زندان به سر می برند.

Copyright: gooya.com 2016