یکشنبه 13 فروردین 1385

گزارش "مهر" از آزمایش نسل جدید موشک های دفاعی، فارس

*اجرای آخرین طرح های پدافند هوایی و دریایی

با گذشت سه روز از آغاز رزمایش بزرگ دریایی سپاه و ارتش در منطقه عمومی خلیج فارس و دریای عمان، جدیدترین طرح های پدافند دریایی و هوایی به اجرا درآمد و پیشرفته ترین تجهیزات و ادوات دفاعی ساخت متخصصان کشورمان نیز با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، این رزمایش بزرگ با شرکت یگانهای مختلفی از نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش، نیروی هوایی سپاه و ارتش، نیروی مقاومت بسیج و واحدهایی از نیروی انتظامی، صبح روز جمعه 11 فروردین با رمز "محمد رسول الله" و با شلیک یک فروند موشک شهاب 2 به نشانه اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آغاز شد و تا 17 فروردین به طول خواهید انجامید.

محدوده اجرای این رزمایش از شمال خلیج فارس تا منطقه چابهار و از خط ساحلی تا به عمق 40 کیلومتر است و بیش از 17 هزار نفر از نیروهای مسلح و نیروهای بسیج در آن شرکت دارند.

همچنین علا‌وه بر شرکت هزار و 500 فروند شناور رزمی و مردمی، انواع هواپیماهای مختلف شکاری‌، بمب افکن‌، پشتیبانی و بالگردهای مختلف در آن حضور خواهند داشت.

بکارگیری انواع هواپیماهای بدون سرنشین به منظور اطلاع از مواضع و آرایش نیروهای دشمن، انواع موشک های مورد استفاده برای اهداف هوایی متحرک، بالگردهای رزمی با قابلیت پرتاب موشک هوا به سطح با برد بلند، شناورهای واکنش سریع با قابلیت پرتاب موشک سطح به سطح ، اژدر و راکت از جمله ادوات قابل توجه در رزمایش پیامبر اعظم (ص) می باشد.

علاوه بر قرار گاه حضرت نوح نبی (س) که هدایت و فرماندهی رزمایش را برعهده دارد، قرارگاه های حضرت صاحب الزمان (عج) در منطقه هرمزگان‌، محرم در سواحل مختلف استان بوشهر، قرارگاه امام حسین(ع) در منطقه خوزستان به ویژه خرمشهر و اروند، موشکی بعثت در طول سواحل و نیز قرارگاه پدافند هوایی نصر در این رزمایش فعالیت خواهند داشت.

مقابله با جنگ روانی دشمن‌، آمادگی و اقتدار نیروهای مسلح جهت دفاع از تمامیت ارضی و استقلا‌ل جمهوری اسلا‌می ایران‌، ارتقا توان و قدرت ‌نیروهای مسلح، آزمایش آخرین دستاوردها و تولیدات داخلی‌، انتقال تجربه‌، ارزیابی عملکرد فرماندهان‌، تمرین و بکارگیری نیروهای بسیجی از اهداف این رزمایش است.

به گزارش مهر، برای انجام این رزمایش چهار مرحله طرح ریزی شده است که روز اول آن در زمینه آمادگی عمومی و پیش بینی تمهیدات لازم برای دفاع در مقابل حمله احتمالی و فرضی دشمن است که در این قسمت همه سیستم ها و امکانات برای اجرای دقیق این قسمت تدارک دیده شد.

همچنین در روز اول این رزمایش، یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز پایگاه هوایی ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر به پرواز درآمد که واحدهای پدافندی با موفقیت، عملیات دفاع از این منطقه را انجام دادند.

این هواپیمای بدون سرنشین در سه محدوده شرق، غرب و جنوب وارد حریم هوایی نیروگاه اتمی بوشهر و پایگاه ششم شکاری شد که با موفقیت، نیروهای عمل ‌کننده برنامه‌ های پدافندی را به نمایش گذاشتند.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در روز نخست این رزمایش، پرتاب موفقیت آمیز یک موشک جدید توسط نیروی هوایی سپاه بود که نسل مدرن تری از موشکهای کشور را به نمایش گذاشت .

این موشک و متعلقات آن به ابتکار دانشمندان ایرانی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده و می تواند به صورت همزمان چند هدف را به شکل واگرا مورد اصابت قرار داده و علاوه بر قابلیت رادار گریزی توانایی این را دارد که از کمند انواع ضد موشک با هر دقت بالایی عبور کند.

اجرای مراحل پدافند غیر عامل، اعزام شناورهای رزمی یگانهای تکاور، تفنگدار و سامانه های موشکی به منطقه عمومی رزمایش، بازبینی دستگاههای ‌ماهواره ای، مخابراتی و ارتباطی‌، تمرین امداد و نجات و دفاع در سواحل و شهرهای ساحلی، اجرای گشتهای ‌شناسائی دریایی و هوایی، جمع آوری اطلاعات الکترونیکی در منطقه نیز از دیگر بخش های دیگر روز اول رزمایش بود که با موفقیت اجرا شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در دومین روز رزمایش دریایی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی نیز قرارگاههای مختلف حاضر در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اقدام به عملیات ریزش مینهای پیشرفته ساخت ایران کردند که این مین های هوشمند دریایی با سنسورهای چندگانه ساخت متخصصان داخلی می باشد.

پرتاب مین های دریایی توسط راکت از دیگر برنامه های این روز بود.

عملیات غواصی به منظور کشف اقدامات زیرسطحی دشمن در تنگه هرمز و آبهای خلیج فارس و مقابله با تک فرضی شیمیایی دشمن و نیز کشف، خنثی ‌سازی و همچنین رفع آلودگی شیمیایی از دیگر مراحل انجام شده در روز سوم رزمایش پیامبر اعظم (ص) بود.

به گزارش مهر، در روز سوم این رزمایش، همچنین عملیات تامین ‌امنیت تردد ناوگان تجاری، نفتی و صیادی در تنگه هرمز و آبهای بین ‌المللی خلیج فارس و دریای عمان توسط یگانهای سطحی و زیر سطحی هوادریا و با همکاری نیروهای هوایی سپاه و ارتش با موفقیت انجام شد.

شلیک اژدرهای سنگین ساخت داخل که برای اولین بار در کشور آزمایش می شود و بکارگیری تجهیزات ارتباطی ساخت داخل که قابلیت رفع مسدود شدن را دارد، از دیگر ابداعات به کار رفته در این رزمایش بود که با موفقیت به اجرا درآمد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش "مهر" از آزمایش نسل جدید موشک های دفاعی، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016