سه شنبه 15 فروردین 1385

تاكنون ۲۱ كشور نامزدي خود را براي عضويت در شوراي حقوق بشر جديد اعلام داشته‌اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

21 كشور اعلام داشته‌اند كه نامزد عضويت در شوراي حقوق بشر جديد سازمان ملل هستند؛ در ميان آن‌ها مي‌توان نام كشورهايي چون الجزاير، پاكستان، اوكراين، پرو، نيكاراگوئه و سوئيس را مشاهده كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ماه پيش، اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل با اكثريت قاطع به جايگزيني شوراي حقوق بشر جديد به جاي كميسيون حقوق بشري كه شديدا سياسي شده بود و به شدت مورد انتقاد بود، راي دادند. اين راي قاطع در حالي بود كه آمريكا با پيش‌نويس قطعنامه‌ شوراي جديد مخالف بود.

بر اساس پيش‌نويس قطعنامه، شوراي جديد حقوق بشر با 47 عضو جايگزين كميسيون حقوق بشر، 53 عضوي شده است.

كميسيون طي سال‌هاي اخير به شدت به دليل اجازه يافتن كشورهاي ناقض شديد حقوق بشر براي عضويت در آن و استفاده از آن براي دفاع و حمايت از خود مورد انتقاد واقع شده بود.

قرار است در 9 مه (17 ارديبهشت) سال جاري اعضاي شوراي حقوق بشر به وسيله مجمع عمومي برگزيده شوند و اولين جلسه‌ي آن در 19 ژوئن (26 خرداد) در ژنو برگزار خواهد شد.

عليرغم مخالفت واشنگتن با شورا، جان بولتون نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل اظهار كرده است كه آمريكا با ديگر دولت‌هاي عضو سازمان براي تبديل نمودن شورا به عنوان نهادي قدرتمند و موثر همكاري خواهد كرد. اما ريچارد گرنل، سخنگوي وي اظهار كرده است كه هيچ تصميم رسمي مبني بر اين كه آيا آمريكا براي به دست آوردن كرسي در اين شورا اقدام خواهد كرد يا نه، اتخاذ نشده است.

بر اساس مقررات اساسنامه اين شورا، هر يك از اعضاي سازمان ملل مي‌توانند نامزدي خود را در زماني پيش از اين كه جريان راي‌گيري كامل شود، اعلام دارند. اعضاي شورا بايد به وسيله‌ي اكثريت مطلق 191 دولت عضو مجمع يعني با كسب حداقل 96 راي مثبت برگزيده شوند.

آمريكا تلاش مضاعفي به خرج داد تا اين ميزان را به دو سوم برساند تا ناقضان حقوق بشر تقريبا محال باشد كه بتوانند به عضويت شورا درآيند.

پراگاتي پاسكال، سخنگوي مجمع عمومي سازمان ملل گفت، تاكنون 17 دولت نامزدي خود را براي احراز كرسي در شورا به مجمع اعلام داشته‌اند. مقامات آمريكا نيز اعلام كرده‌اند كه هيات نمايندگي اين كشور در سازمان نيز تاكنون 4 يادداشت از كشورهاي خواهان عضويت در شورا دريافت داشته است.

تاكنون از آفريقا تنها دولت الجزاير و از آسيا بنگلادش و پاكستان نامزدي خود را اعلام كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمهوري‌هاي چك، گرجستان، مجارستان، اوكراين و لتوني از اروپاي شرقي نيز نامزدي خود را اعلام داشته‌اند. بر اساس اساسنامه‌ي شورا 6 كرسي به اروپاي شرقي اختصاص دارد. از 8 كرسي كه به آمريكاي لاتين و كارائيب اختصاص داده شده است تاكنون 5 كشور آرژانتين، برزيل، مكزيك، پرو و نيكاراگوئه نامزدي خود را اعلام كرده‌اند.

پاسكال گفت كه براي احراز 7 كرسي اروپاي غربي نيز تاكنون 4 كشور آلمان، يونان، پرتغال و سوئيس نامزدي خود را رسما اعلام داشته‌اند.

ديپلمات‌هاي آمريكا نيز اعلام كرده‌اند كه چهار كشور برزيل، كانادا، فرانسه و فنلاند نيز يادداشت‌هاي ديپلماتيك مبني بر تمايل به نامزدي براي عضويت در شورا را ارايه داده‌اند.

Copyright: gooya.com 2016