شنبه 19 فروردین 1385

گزارشي از اعلام سفر البرادعي به ايران و بازتاب آن، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۱۹‬

سفر اعلام شده "محمد البرادعي"، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران كه قرار است اين هفته انجام شود، در رسانه‌هاي غربي با بازتاب و تحليل‌هايي همراه است.

برخي رسانه‌ها از جمله راديو آمريكا اين سفر را با هدف كوشش براي شكستن بن بست مناقشه هسته‌اي ايران دانستند.

با اين حال اكثر رسانه‌هاي خارجي ديدار البرادعي از ايران را با توجه به شرايط زماني يعني حدود دو هفته پس از صدور بيانيه شوراي امنيت و در آستانه ارائه گزارش جديد آژانس به اين شوراي و همچنين مخالفت‌هاي آمريكا با اين سفر، با اهميت دانسته‌اند.

خبرگزاري "آسوشيتدپرس" روز شنبه از وين گزارش داد: ديپلمات‌ها و مقامات گفتند كه مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ناديده گرفتن مخالفت‌هاي آمريكا، اين هفته به اميد كسب امتيازهاي هسته‌اي از رهبري ايران، به تهران سفر مي‌كند.

اين خبرگزاري آمريكايي نوشت: در حالي كه انجام اين سفر به معني مهار تنش‌هاي ناشي از نگراني‌هاي موجود مبني بر تلاش احتمالي ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي است، هر گونه موفقيت نسبي " البرادعي" مي‌تواند به واقع اختلاف نظر ميان پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل را تشديد كند و اميدهاي آمريكا را در خصوص اقدام قاطع شوراي ياد شده در برابر تهران، به باد دهد.

آسوشيتدپرس افزود: اين امكان وجود دارد كه تهران به اجراي برخي مطالبات شوراي امنيت متعهد شود و در همان حال خواسته‌هاي مطروحه مبني بر توقف غني‌سازي اورانيوم را اجابت نكند.

به‌گزارش اين خبرگزاري اين وضعيت مي‌تواند موجب تسكين خاطر روسيه و چين شود كه مخالف اقدام عليه ايران هستند، اما پايبندي كاملي را كه آمريكا، فرانسه و انگليس در زمينه غني‌سازي و ساير مسائل در پي آن هستند، محقق نمي‌سازد.

آسوشيتدپرس تصريح كرد: صاحبان گرايش‌هاي شرقي و غربي شوراي امنيت درحال حاضر در خصوص تعيين سطح جديت و قطعيت خود در برابر ايران، دچار اختلاف نظرند.

آمريكا رهبري تلاش‌ها را در زمينه ترغيب شورا به تصويب بيانيه و درخواست از ايران براي پايبندي به اجابت مطالبات هسته‌اي و همچنين درج ضمني تهديد به استفاده از تدابير نظامي در صورت خودداري اين كشور از پايبندي، برعهده داشته است.

به‌نوشته آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌هاي وابسته به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، نمايندگي سياسي آمريكا در وين اخيرا در اقدامي كه مخالفت واشنگتن با سفر البرادعي را بازتاب داد، از وي خواست راهي اين سفر نشود.

نمايندگي آمريكا همچنين از حمايت كشورهاي فرانسه و انگليس از درخواست خود خبر داد.

ديپلمات‌ها كه مجاز به صحبت در خصوص اين مساله نبودند و به همين خاطر خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه با اين حال، البرادعي تصميم به انجام سفر به ايران و ديدار با مقام‌هاي ايراني گرفته است.

اين خبرگزاري آمريكايي در همين حال ضمن اشاره به سكوت و در دسترس نبودن ديپلمات‌هاي آمريكايي در وين به آمادگي و ايران براي پذيرايي از البرادعي اذعان كرد.

يك مقام مهم اژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز با بيان اين كه البرادعي "انتظار دارد نتايج مثبتي" را از اين سفر كسب كند، در عين حال افزود كه بعيد است وي بتواند تهران را به توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي ترغيب كند.

"شان مك كورمك"، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز شنبه در پاسخ به‌سوالي درباره سفر البرادعي به تهران گفت: سفر او به ايران براي اين است كه ضرورت همكاري تهران با سازمان بين‌المللي انرژي اتمي را مورد تاكيد قرار دهد و اين مثبت است.

از سوي ديگر روزنامه آمريكايي" واشنگتن پست" در گزارشي نوشت: هرچند طولاني شدن موضوع هسته‌اي ايران باعث ايجاد مشكلات چشم‌گيري از جمله افزايش قيمت نفت براي كشورهاي غربي خواهد شد، ولي مزاياي پيشگيري از هسته‌اي شدن ايران قطعا بيش از هزينه‌هاي آن خواهد بود.

"مل لوين"، "الكس تركلتاب" و "الكس گربانسكي" از نويسندگان واشنگتن پست كه در ميان آنان نماينده سابق كنگره نيز ديده مي‌شود، در اين گزارش مشترك به اصطلاح كوشيده‌اند تا"افسانه‌هاي آسيب‌هاي احتمالي در حمله به ايران را پاسخ دهند."
لوين نماينده سابق دمكرات ايالت آمريكا است و هم اكنون نيز در يك شركت قوانين بين‌المللي فعاليت مي‌كند. الكس تركلتاب و الكس گوربانسكي نيز از مديران "گروه جبهه استراتژي" هستند كه يك شركت مشاوره‌اي در زمينه منابع طبيعي و صنعتي است.

به نوشته واشنگتن پست ، نخستين افسانه اين است كه اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، غرب را بيش از ايران متضرر خواهد كرد.

فرضيه اين استدلال اين است كه هرگونه تحريم عليه تهران باعث افزايش شديد قيمت نفت و در نتيجه متضرر شدن اقتصاد كشورهاي غربي خواهد شد كه در نهايت باعث از بين رفتن حمايت عمومي از اين تحريم‌ها مي‌شود.

واشنگتن پست با اشاره به سناريوهاي مختلف از جمله واكنش‌هاي احتمالي روسيه و چين و همچنين احتمال حمله نظامي به تاسيسات هسته‌اي ايران نوشت : ايران حتي در انتخاب زمان براي شديدترين درگيري‌ها نيز حساب شده عمل كرده است. به نظر مي‌رسد اسراييل به سمت يك بي‌نظمي سياسي پيش مي‌رودو تمامي اين موارد حاكي از عاقلانه عمل كردن ايران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه آمريكايي سپس نوشت: ايران اين احساس را دارد كه باتوجه به اينكه اين كشور بخاطر سرمايه‌هاي نفتي خود از اهرم بيشتري در قبال غرب برخوردار است، مي‌تواند فشار بيشتري وارد سازد.

نويسندگان اين روزنامه آمريكايي افزوده‌اند: ايران در هر قدم از مسير خود تمامي واكنش‌هاي احتمالي دشمنان خود را محاسبه كرده و گرايش خود را بر اساس آن تنظيم كرده است.

اين روزنامه در ادامه گزارش خود مبارزه با ايران در مورد موضوع هسته‌اي را يك وضعيت دشوار با گزينه‌هاي اندك خواند.

در آخرين تحول در مورد ايران "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه در تماس تلفني با "ولاديمير پوتين" همتاي روسي خود در مورد موضوع هسته‌اي كشورمان گفت وگو كردند.

گزارش كاخ رياست جمهوري فرانسه در روز شنبه حاكي است كه شيراك در اين گفت و گوي تلفني كه شب گذشته انجام شد از ايران درخواست كرده همكاري خود را با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي ادامه دهد.

شبكه تلويزيوني العربيه نيز روز شنبه همزماني سفر "محمدالبرادعي" مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران ونيز آغاز ماموريت گروهي‌از بازرسان آژانس دربازرسي ازتاسيسات هسته‌اي ايران را مورد بررسي قرارداد.

خبرنگار العربيه در تهران در اين‌باره گفت: بازگشت بازرسان سازمان بين‌المللي انرژي اتمي به‌تهران براي انجام برخي بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌اي ايران نشان از همكاري بين تهران و آژانس دارد.

شوراي امنيت سازمان ملل طي بيانيه‌اي غيرالزام‌آور از حدود دو هفته قبل به‌ايران ‪ ۳۰‬روز مهلت داد تا فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف كند.

خبرنگار العربيه ابراز عقيده كرد كه ممكن است ايران با قبول توقف طولاني فعاليت‌هاي هسته‌اي براي اهداف صنعتي موجب كاهش بحران شود.

وي افزود: اما ايران همچنان برتحقيقات هسته‌اي خود كه با نظارت بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي خواهد بود، تاكيد دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از اعلام سفر البرادعي به ايران و بازتاب آن، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016