چهارشنبه 23 فروردین 1385

رفسنجاني: موضوع هسته‌يي به مرحله‌ جديدي وارد شده است، موافقت ايران در مذاكره با آمريكا ايثار بود، ايسنا

*اعمال فشار بر ايران،وضعيت را براي همه دشوار مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام مساله‌ي هسته‌يي كشورمان را پيچيده، دشوار و موضوعي بين‌المللي توصيف كرد كه اوضاع جديدي را تجربه مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با روزنامه‌ي كويتي الراي العام كه نسخه‌ي چاپي آن روز پنجشنبه در اين روزنامه منتشر خواهد شد، تصريح كرد كه اگر طرف مقابل در موضوع هسته‌يي صادق و به فكر اعتمادسازي باشد، مي‌توان مسايل را خيلي راحت‌تر حل كرد، اما هشدار داد كه در غير اين صورت چه بسا اين شيوه‌ي برخورد عواقب خوبي براي منطقه و جهان نداشته باشد.

وي همچنين عبور ايران از مرز دانش غني‌سازي را ورود به مرحله‌اي جديد دانست و گفت: در مرحله‌ي فعلي تاسيسات غني‌سازي نطنز در مرحله آزمايش و پژوهش است.

آنچه در پي مي‌آيد متن كامل اين گفت‌وگوست كه خبرگزاري دانشجويان ايران به صورت پرسش و پاسخ تقديم خوانندگان مي‌كند:

پرسش:

سفر شما به كشورهاي عربي از سوريه آغاز خواهد شد. ميزان حمايت شما از دمشق در قبال واشنگتن و اعمال فشارهاي آن عليه دولت سوريه تا چه حدي است؟

پاسخ:

از شروع انقلاب اسلامي در سال 1979 تا به امروز روابط حسنه‌اي ميان ما و سوريه حاكم بوده است كه اين روابط استراتژيك بود. سرنوشت ما سرنوشتي مشابه است. سوريه در خط مقدم مبارزات فلسطيني است و مي‌دانيم كه اين كشور به دليل مسووليتي كه به گردن دارد، بهاي گزافي پرداخته است. شرايط منطقه‌يي و جغرافيايي، سوري‌ها را بر آن داشته تا مشكلات زيادي را به دوش بكشند و از آنجا كه موضع‌گيري‌هاي ما به هم نزديك است، به همين دليل، همكاري محكمي بين ما وجود دارد. در شرايط فعلي و در سايه‌ي تحولات موجود مسايلي كه بين ما و سوريه وجود دارد، موجب شده تا ما بيش از هر زمان ديگري به يكديگر نزديك شويم. طرفين با تهديدها و فرصت‌هاي مشابهي مواجهند. در گذشته عراق مانعي بين دو كشور بود. انشا‌ءالله اگر امور در عراق به صورت خوبي جريان پيدا كند و مشكلات آن حل شود، ما در كنار سوريه و عراق مجموعه منطقه‌يي جديدي را تشكيل خواهيم داد كه در راستاي ثبات، امنيت، سعادت و تحول و پيشرفت كشورهاي اسلامي و عربي منطقه حركت كند.

همانطور كه ملاحظه مي‌كنيد فلسطين مراحل مهم و جديدي را پشت سر مي‌گذارد كه اين امر به اين معناست كه همكاري با سوريه بسيار ضروري شده است. همكاري دو جانبه نيز وارد مرحله خوبي شده است. در كنار همكاري در مسايل منطقه‌يي و بين‌المللي ما با سوري‌ها همكاري‌هاي گسترده‌يي نيز در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي، فني، فرهنگي، سياسي و اجتماعي داريم. به همين دليل به همراه سوريه نقش يك برادر را بازي مي‌كنيم و به همين شكل هم باقي خواهيم ماند.

پرسش:

مرحله دوم سفر شما به كويت است. نظر شما در خصوص همكاري با دولت فعلي اين كشور و هم چنين پيش‌بيني‌هاي شما در خصوص مساله‌ي دلتا و پروژه صادرات گاز ايران به كويت چيست؟

پاسخ:

بين ما و كويت روابط تاريخي حاكم است و اين ديدارها حتي قبل از انقلاب اسلامي نيز وجود داشته و ميان دو كشور همكاري‌هاي مستحكمي حاكم بوده است، اما مدت كوتاهي در زمان جنگ عراق و ايران اين روابط رو به تيرگي نهاده بود كه الحمدالله در دوره جنگ صدام عليه كويت اين تيرگي رفع شد. در آن زمان با كشور كويت ابراز همدردي كرديم، چرا كه هر دو كشور از درد مشتركي رنج مي‌برديم. در آن زمان شرايط مشابهي داشتيم و كوشيديم تا اندكي از دردها و مشكلات برادران‌مان در كويت بكاهيم. به همين منظور از پناهندگان كويتي استقبال كرديم. در عرصه‌ي بين‌المللي نيز از حق ملت كويت حمايت كرده و به شكل‌هاي مختلف كمك‌هايي را به آن ارايه كرديم. اكنون نيز از آنچه انجام داديم، احساس رضايت داريم، چرا كه موجب افزايش حمايت‌ها از ما شد. روابط تاريخي و صميمانه‌اي نيز با امير فقيد و شيخ صباح الاحمد، امير جديد كويت داشته و داريم و اين روابط هم‌چنان محكم و صميمي با رهبران جديد كويتي نيز ادامه دارد. بساري از ايراني‌ها نيز اكنون مقيم كويت هستند و ما مايليم با آنها در ارتباط باشيم.

دو كشور به مسايل حوزه‌ي خليج فارس مثل مساله دلتا نيز توجه مشتركي دارند. ما منافع مشترك زيادي داريم و در عين حال با تهديدهاي مشتركي نيز مواجه هستيم. منافع مشترك دو كشور در راستاي امنيت منطقه و عراق است كه اين منافع ما را بي شتر به يكديگر نزديك مي‌كند و خوشبختانه تاريخ روابط دوستي دو كشور سرمايه‌اي خوب به شمار مي‌رود. اميدواريم اين رسما به ما فرصت سفر به اين كشور به منظور انجام مذاكرات طولاني با رهبران كويتي را بدهد تا بتوانيم به تحكيم نقاط مشترك و دستيابي به راه‌حلي در خصوص مسايل مورد اختلاف و توسعه همكاري مشترك بپردازيم.

پرسش:

نظر شما درباره‌ي سرنوشت برنامه‌ي هسته‌يي ايران چيست؟

پاسخ:

اين مساله به مساله‌اي پيچيده و دشوار و هم چنين از يك مساله منطقه‌يي به يك مساله بين‌المللي تبديل شده است. به ويژه اين كه جايگاهي در شوراي امنيت سازمان ملل هم پيدا كرد و اين يعني اوضاع جديدي به وجود آمده است. درحقيقت مساله‌ي هسته‌يي، مساله‌اي پيچيده است، اما اگر آنها صادق و به فكر اعتمادسازي باشند مي‌توانند مسايل را خيلي راحت‌تر حل كنند ما هم آماده برطرف كردن نگراني‌هاي‌شان، اعتمادسازي و تاكيد بر مسالمت‌آميز بودن فعاليت‌هاي‌مان هستيم. اما اگر آنها هم چنان دنبال بهانه باشند، مي‌كوشند تا به اعمال فشار عليه ايران بپردازند. ايران تنها به دنبال دستيابي به حقوق خود است. بنابراين مسايل بسيار دشوار است. ما با در پيش گرفتن صبر، تعليق فعاليت‌ها و اجراي پروتكل الحاقي قبل از تصويب پارلمان، حسن نيت خود را به آنها نشان داده و به اعتماد سازي پرداختيم و حال آنها بايد اين مسايل را درك كنند. ما ملزم به انجام اين كارها نبوديم، اما براي اعتمادسازي به انجام آنها پرداختيم. به هر حال اگر آنها مي‌خواهند با حسن نيت به حل مسايل بپردازند، ممكن است اين مساله به آساني ميسر شود، اما اگر دنبال بهانه و اعمال فشار عليه ما باشند وضعيت نه تنها براي ايران بلكه براي همه دشوار خواهد شد. به هر حال ايران به دستيابي به حقوق خود پايبند است.

پرسش:

نظر شما در خصوص موفقيت ايران در راه‌اندازي 164 دستگاه سانتريفيوژ در نطنز چيست؟

پاسخ:

اين يك مرحله جديد است. درحال حاضر مي‌بينيم كه فن‌آوري‌هاي غرب بسيار توسعه يافته هستند، درحالي كه ما با فن‌آوري‌هاي نسبتا قديمي كار مي‌كنيم. اين تعداد از سانتريفيوژ‌ها بيانگر مركز كوچكي از يك مركز بزرگ‌تر در روند غني‌سازي است و اگر روند توليد در اين مركز كوچك بر اساس برنامه‌هاي موجود به موفقيت برسد و در طول انجام آزمايشات با مشكلات فني مواجه نشود، اين به معناي آن است كه ايران به اين فن‌آوري دست يافته است. از اقدامات بعدي ما اين است كه به منظور افزايش انرژي توليدي، مركز ديگري را با 164 دستگاه اضافه كنيم و آن را به دستگاه‌هاي قبلي مرتبط سازيم تا اين مركز به يك مركز بزرگ صنعتي تبديل شود، اما در مرحله فعلي اين مركز در مرحله آزمايش و پژوهش است.

پرسش:

نظر شما در خصوص نتايج مذاكرات احتمالي ايران و آمريكا درباره‌ي عراق چيست؟

پاسخ:

ما مذاكرات مشابهي را با آمريكا در خصوص اوضاع افغانستان داشته‌ايم كه نتايج آن سازنده بود. در چارچوب مذاكرات طرفين در خصوص افغانستان بسياري ازمشكلات حل شد. قبلا هم با آمريكايي‌ها نشست‌هايي در خصوص عراق داشته‌ايم كه ادامه نيافت. آمريكايي‌ها‌ ابتدا بر اين باور بودند كه نيازي به ديدار با مسوولان ايراني ندارند، به همين دليل ديدارهاي قبلي متوقف شد، اما اخيرا و بعد از گذشت چند ماه دريافتند كه بايد با آن وارد مذاكره شوند تا نتايج مفيدي از آن حاصل شود و به ويژه اين كه طرفين منافع مشتركي در عراق دارند. ما خواهان تحكيم امنيت و ثبات در عراق هستيم و آمريكايي‌ها نيز مجبورند كه ثبات را در اين كشور برقرار كنند، چرا كه اگر شرايط به همين منوال پيش برود، آبرويي براي آمريكايي‌ها باقي نمي‌ماند.

به همين دليل آنها درخواست انجام مذاكره در خصوص عراق را مطرح كرده‌اند. ايران سابقا درخواست مذاكره با آمريكايي‌ها را رد كرده بود، اما رهبران عراق از جمله جلال طالباني، رييس جمهور، عبدالعزيز حكيم، رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي، ابراهيم جعفري، نخست وزير سابق و دوستان ديگر از مدت‌ها پيش به ايران اصرار كردند تا در مذاكرات حضور يابد. در حقيقت موافقت ايران با اين مساله به منزله‌ي فداكاري و ايثار بوده است. اگر وضعيت داخلي ايران را مدنظر بگيريم، اين امر كار ساده‌اي نيست. آنچه در اين مذاكرات مورد بحث قرار مي‌گيرد، تنها به اوضاع عراق مربوط است. اما اگر نگاهي به تاريخ بيندازيم با امور مشابهي مواجه مي‌شويم به گونه‌اي كه ابتدا يك مساله كوچك شروع و سپس به مسايل بزرگ‌تر مي‌رسد. معتقدم اگر مذاكرات به نتيجه برسد احتمال گسترش دادن آن وجود دارد.

پرسش:

نظر شما درخصوص كميته‌ي بين‌المللي تحقيق درباره ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان چيست و آيا تهران مجازات عاملان اين حادثه را حتي اگر جزو مسوولان عالي‌رتبه‌ سوري و لبناني باشد، مي‌پذيرد؟

پاسخ:

هر گروهي كه دست به چنين اقدامي زده، اقدامي بي‌نهايت بد را انجام داده است. كسي وجود ندارد كه از ترور حريري حمايت كند. ما هم از آن حمايت نمي‌كنيم. ما به سوري‌ها اطمينان و اعتماد داريم، آنها مردم صادقي هستند و معتقديم آنها دست به چنين كاري نزده‌اند. آن‌ها نيازي به انجام چنين اقدامي ندارند. آن‌ها در لبنان به دنبال چه چيزي مي‌توانند باشند تا به ترور حريري بپردازند؟ در كنار اعتمادي كه به سوري‌ها داريم و صداقتي كه از آن‌ها يافته‌ايم، منطقا چنين اتهامي عليه سوري‌ها ظالمانه است و اگر پيشنهادات مربوط به اين حادثه عادلانه و به دور از غرض‌ورزي‌هاي سياسي مورد بررسي قرار گيرد، معتقديم كه سوريه بي‌گناه است و به زودي اين مساله اعلام خواهد شد. آنچه انجام شده از سوي گروه‌هايي بوده كه قصد فتنه‌انگيزي، متزلزل كردن اوضاع لبنان و منطقه را داشته‌اند كه بايد اين گونه افراد مجازات شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پرسش:

وزيران خارجه اتحاديه اروپا در كنار ديگر طرف‌هاي بين‌الملل تصيم به قطع كمك‌ها به دولت حماس گرفته‌اند. آيا تهران به حمايت‌هاي سياسي و مالي خود به اين دولت ادامه خواهد داد؟

پاسخ:

اروپايي‌ها با چنين موضع‌گيري دچار اشتباه شده‌اند. حماس يك سازمان اسلامي است كه داراي تاريخي سرشار از مبارزه است. حماس يك سازمان تندرو نيست، بلكه گروه اسلامي مبارز و مجاهدي است كه ملت فلسطين به آن اعتماد كرده و به آن راي داده است. اگر امروز آن‌ها قادر به توافق با حماس نباشند، نمي‌توانند با هيچ گروه مبارز فلسطيني توافق كنند. حماس يكي از بزرگ‌ترين سازمان‌هاي ميانه‌رو در بين گروه‌هاي مبارز فلسطيني است كه مبارزه مسلحانه را انتخاب كرده‌اند. معتقدم تحت فشار قرار ندادن حماس به نفع منطقه و جهان است، بنابراين بايد به آن‌ها فرصت داد تا در مسير خود حركت كنند و طبيعتا ديگران نيز بايد به حقوق ملت فلسطين را به آن‌ها بازگردانند. اگر اين كار را انجام ندهند و ملت فلسطين را آواره رها كنند ديگر راهي براي حل و فصل بحران باقي نخواهد ماند. ظاهرا آن‌ها به دنبال حل مشكلات نيستند، چرا كه اگر اين گونه بود راه‌هاي جديدي براي حل و فصل وجود داشته است، اما در خصوص ايران اين كشور قبل از پيروزي حماس نيز در حد وسعش به فلسطين كمك مي‌كرده است. كمك‌هاي ما در چارچوب معنوي و مالي بود و معتقديم كه بايد اين كار را ادامه دهيم تا آنچه را كه بر گردن داريم، ادا كنيم.

پرسش:

اگر بخواهيد پيام كوتاهي به ملت آمريكا بدهيد، چه مي‌گوييد؟

پاسخ:

از ملت آمريكا مي‌خواهم كه تبليغات رسانه‌يي كه از سوي دولت‌هايشان و صهيونيست‌ها عليه ايران انجام مي‌شود را باور نكنند. ايران كشور مسلمان نجيب و صلح‌طلب است. اميدواريم كه راه‌هاي سعادت و خوشبختي ما از طريق همكاري‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي فراهم شود. ما خواهان عمل براساس تعاليم دين اسلام هستيم و اكثريت آمريكايي‌ها خواهان عمل در چارچوب مسيحيت‌اند. هر دو دين جزو اديان آسماني هستند و تعاليم آسماني در قرآن ما را به همكاري با اهل كتاب و اتكا به مسايل مشترك فرا مي‌خواند.

Copyright: gooya.com 2016