پنجشنبه 24 فروردین 1385

سياستمداران آمريكا و ادعاى تبديل ايران به قدرت هسته‌اى، صدای آلمان

اظهارات اخير آقای محمود احمدی‌نژاد در مورد تبديل ايران به قدرتى اتمى، بازتابى گسترده و جهانى داشت. واكنش‌ كشورهای مختلف جهان و شورای امنيت سازمان ملل متحد به ادعاهای ايران بشدت انتقادآميز و توام با نگرانی بود. سياستمداران ‌آمريكا بويژه، اقدام ايران را بسختی به باد انتقاد گرفتند و خانم رايس ، وزير امور خارجه‌ى اين كشور، آن را گامى ديگر در ضديت با انتظارات بين‌المللى ناميد.

هنوز ساعاتى از اظهارات محمود احمدى‌نژاد رييس جمهورى ايران در مورد دستيابى ايران به چرخه كامل سوخت هسته‌اى نگذشته بود كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ى آمريكا براى رساندن پيام خود به جهانيان در ساختمان وزارت امور خارجه حاضر شد. رايس درخواست جدى دولت متبوعش را از شوراى امنيت اعلام كرد و گفت، ديگر زمان ‌آن فرا رسيده كه شورا بطور جدى به موضوع ايران بپردازد.

گراهام آليسون پروفسور دانشگاه هاروارد تنش‌هاى كنونى بين ايران و آمريكا را تكرار تاريخ مى‌داند و ‌آن را با بحران كوبا در سال ۱۹۶۲ مقايسه مى‌كند.

ايران مدعى است كه به قدرتى هسته‌اى تبديل شده است. در آمريكا خود اين ادعا هراس‌آفرين است، اما هراس ديگر مردم و سياستمداران آمريكا از اين است كه جنگى ديگر براه بيافتد. برژينسكى مشاور سابق امنيت ملى آمريكا نسبت به امكان اقدام نظامى كشورش عليه ايران هشدار داد. او گفت كه اين اقدام اعتبار جهانى ‌آمريكا را از بين خواهد برد.

با وجود اين جرج دبليو بوش رييس جمهورى آمريكا مى‌گويد، بحران ايران تنها منحصر به آمريكا نمى‌شود، بلكه تمامى جهان در اين مناقشه درگيرند.

اسكات مك‌للان سخنگوى كاخ سفيد نيز پس از اظهارات اخير احمدى‌نژاد از شوراى امنيت خواست كه حوزه‌ى اقداماتش عليه ايران را گسترش دهد و تنها به صدور بيانيه‌‌ى اعضاى اصلى شورا بسنده نكند. جان بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل متحد هم بيانيه‌ى قبلى را كافى ندانست و خواستار صدور بيانيه‌ى جديدى شد كه در آن به‌ صراحت از ايران به عنوان تهديد صلح جهانى نام برده شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تحولات اخير در حالى صورت مى‌گيرد كه هفته‌ى گذشته گزارش‌هايى در خصوص بررسى طرح حمله به ايران توسط آمريكا و احتمال استفاده از سلاح هسته‌اى براى تخريب تأسيسات اتمى زيرزمينى جمهورى اسلامى منتشر شد. دانلد رامسفلد وزير دفاع آمريكا سه‌شنبه‌ى گذشته ضمن رد كردن اين گزارش‌ها در اين باره گفت: رييس جمهورى و ديگر متحدان ما مى‌خواهند تا اين اختلاف از طريق سياسى فيصله يابد. بيش از اين حرفى براى گفتن وجود ندارد.

اما رايس روز گذشته حرف بيشترى براى گفتن داشت. او با محمد البرادعى مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تماسى تلفنى برقرار كرد و از او خواست تا پس از گفتگو با مقامات جمهورى اسلامى در ايران نظر خود را در مورد پايبندى اين كشور به تعهدات بين‌المللى‌اش ارائه دهد. رايس ضمن عدم درخواست برپايى نشستى اضطرارى از سوى شوراى امنيت گفت: شوراى امنيت بايد آخرين مذاكرات با مقامات ايرانى را بدقت مورد بررسى قرار دهد و به نتيجه‌گيرى نهايى دست يابد، چرا كه زمان ‌آن فرا رسيده تا به منظور حفظ اعتبار جامعه‌‌ى جهانى، گام‌هاى جدى در اين خصوص برداشته شود.

رايس از اقدامات احتمالى كه آمريكا در مقابله با ايران انجام خواهد داد، حرفى به ميان نياورد. تنها مى‌توان گفت كه كارشناسان سياست خارجى آمريكا از مدت‌ها پيش تحريم اقتصادى و سياسى ايران را از گام‌هاى بعدى مى‌دانند كه بايد در رويارويى با ايران برداشته شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سياستمداران آمريكا و ادعاى تبديل ايران به قدرت هسته‌اى، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016