جمعه 25 فروردین 1385

معاون امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي: خبر خوش بعدي ساخت نيروگاه اتمي در داخل كشور است، ايرانيوز

همانطور كه در توليد سوخت هسته‌اي به مرحله غير قابل بازگشت رسيديم، در ساخت نيروگاههاي اتمي هم به اين مرحله خواهيم رسيد. خبر خوش بعدي، خبر ساختن نيروگاه اتمي بومي در داخل كشور است.
به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، دكتر سعيدي معاون بين‌الملل سازمان انرژي اتمي ضمن بيان اين مطلب گفت: وقتي چرخه سوخت هسته‌اي را ايجاد كرديم، قطعاً نيروگاه اتمي هم مي‌توانيم ايجاد كنيم .بنابراين ظرف چند سال ديگر در داخل كشور نيروگاه اتمي خواهيم ساخت.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص مراحل نصب زنجيره افزود: از اوايل اسفند شروع به نصب زنجيره كرديم و نتيجه اوليه در حد 2/1 درصد بود. عليرغم اينكه پيش‌بيني مي‌شد در زمان 60 تا 65 روز به نتيجه برسيم، اما عملاً اين زمان نصف شد و توانستيم ظرف مدت 30 تا 35 روز به نتيجه دلخواه برسيم.
وي گفت: پيش‌بيني غربي‌ها اين بود كه ايران اواخر خرداد ماه 85 به اين دستاورد برسد اما انگيزه بالاي افراد تلاشگر و گمنامي كه برخي از آنها شبانه‌روز تلاش كردند در دستيابي به چنين نتيجه‌اي بسيار مهم بود.
سعيدي در پاسخ به اين سؤال كه چطور غربي‌ها به اطلاعات دقيق در خصوص فعاليت‌هاي تحقيقاتي هسته‌اي ايران دست پيدا كرده‌اند كه مي‌توانند زمان رسيدن به چرخه سوخت هسته‌اي را پيش‌بيني كنند، يادآور شد: زماني كه ايران اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را پذيرفت، مجبور به ارايه اطلاعات اعم از جزئيات مسايل و حتي مشخصات مديران و دانشمندان هسته‌اي به آژانس شد و اينگونه شد كه غربي‌ها از اين مسايل اطلاع پيدا كردند.
معاون بين‌الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به قرارداد ايران و چين در سال 1370 در پروژه يو.سي.اف اصفهان افزود: آن زمان قرار بود كه چين بعد از 11 سال يعني در سال 1381 پروژه را به ما تحويل دهد كه بعد از بهم خوردن و كنسل شدن اين قرارداد، در سال 1377 تصميم گرفته شد كه در داخل كشور به اين تكنولوژي برسيم. سال 1379 كار را آغاز كرديم و در فروردين 1383 اين پروژه پس از طي 3 سال و چند ماه، راه‌اندازي شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع داشت كه ايران به سمت دستيابي به اين سوخت هسته‌اي پيش مي‌رود؟
به اين نكته اشاره كرد كه قطعاً براي ايجاد تأسيسات هسته‌اي بايد برنامه‌ها در قالب پادمان در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار گيرد.
سعيدي ادامه داد: ما نيز برنامه كاري خود را به آژانس داده بوديم و همان روز كه رييس جمهور اين خبر را به مردم اعلام كرد، پنج بازرس آژانس در تأسيسات هسته‌اي كشور حضور داشتند و مشغول نظارت و بازرسي روند كار بودند.
وي همچنين تأكيد كرد كه اصطلاح «باشگاه هسته‌اي» در دنيا براي كشورهاي داراي سلاح هسته‌اي به كار مي‌رود و اين واژه نبايد در مورد ايران استفاده شود زيرا كه ايران سلاح هسته‌اي ندارد.
سعيدي با اشاره به فراز و نشيب‌هايي كه سازمان انرژي اتمي در مسير رسيدن به سوخت كامل هسته‌اي طي كرد، يادآور شد: به خاطر دارم زماني كه برخي افراد تصميم گرفتند در مرحله‌اي از كار كه توليد US6 مورد ترديد بود، از اين مرحله جلوتر نرويم.ما به ديدار مقام رهبري رفتيم و ناراحتي و نگراني خود را اعلام كرديم كه ايشان با صراحت دستور دادند كه ترديد نكنيد و US6 را هم توليد كنيد و اين براي ما بسيار جذاب بود.
سعيدي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه برنامه هسته‌اي يعني گام برداشتن در ميداني كه راه بازگشتي ندارد، افزود: برنامه هسته‌اي يك پروژه كوچك كشاورزي نيست كه تحقق پيدا كردن يا نكردن آن چندان اهميت نداشته باشد، در اين پروژه بايد درست برنامه‌ريزي كرد و گام برداشت.
وي گفت: در تمام دنيا وقتي برنامه‌اي تنظيم مي‌شود، در بالاترين سطح براي اجراي آن برنامه به تصميم مي‌رسند. در كشور ما شروع برنامه هسته‌اي بر اساس تصويب يك شورا به نام «شوراي عالي فناوري» كه در رأس آن رييس جمهور قرار دارد، بود. تصميم‌ها در اين شورا گرفته شد، سازمان انرژي اتمي مجري و وزارت امور خارجه موظف به حل مسايل ديپلماتيك شدند. ضمن اينكه ساير وزارتخانه‌ها و دستگاهها نيز به تناسب وظايف خود، هر يك مسؤوليتي را بر عهده داشتند.
وي با تأكيد بر اينكه تأسيسات هسته‌اي ايران زير نظر آژانس بين‌المللي است، گفت: روز پنجشنبه نتايج غني‌سازي را به صورت مكتوب در اختيار بازرسان آژانس قرار داديم و آنها هم اين گزارش را بررسي خواهند كرد.
وي گفت: وقتي چين قرارداد خود با ايران را لغو كرد، عده‌اي معتقد بودند مي‌توانيم در داخل كشور با اتكاء به نيروهاي خود اين پروژه را انجام دهيم و برخي ديگر پيشنهاد را كه خود ايران به اين فناوري برسد بيشتر شبيه يك شوخي مي‌دانستند.
وي در خصوص نشست روز پنجشنبه برخي مسؤولان كشورمان با محمد البرادعي رييس سازمان بين‌المللي انرژي اتمي گفت: همانطور كه در اين جلسات گفته شد، انتظار ما از آژانس اين است كه در بعضي از پروژه‌ها و آموزش‌ها به ما كمك كنند. آژانس ايجاد شده تا تكنولوژي هسته‌اي را گسترش داده و اين فناوري را در حد صلح‌آميز در اختيار همه بگذارد. ضمن اينكه يك وظيفه كوچك نظارتي هم براي آژانس تعريف شده است اما متأسفانه اكنون وظيفه اصلي آژانس به فراموشي سپرده شده است.البته ما حرمت و احترام فراواني براي آژانس قائليم اما غربي ها همين آژانس را اصطلاحا سگ نگهبان مي نامند .
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همكاري‌هاي فني و روتين خود را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دارد.
سعيدي در پاسخ به سؤال ديگري درباره پيشنهاد روسيه يادآور شد: اكنون پيشنهاد روسيه فعال نيست مگر آنكه خود روس‌ها بخواهند مجدداً اين پيشنهاد را مطرح كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سعيدي درباره مسايل پشت پرده مذاكرات با البرادعي سؤال شد و وي اظهار كرد: جو تفاهم و همكاري دراين مذاكره حاكم بود و البرادعي راضي از ايران برمي‌گردد. ممكن است البرادعي نظرات شخصي داشته باشد اما اين نظرات لزوماً به اين معنا نيست كه اين سخنان نظر آژانس باشد. نظارت‌ها بر اساس موافقتنامه پادمان است و تعريف مشخصي دارد.
وي رسيدن به چرخه سوخت هسته‌اي را يك نقطه عطف در تاريخ علمي كشور دانست و ابراز داشت: مقايسه ملي شدن صنعت نفت با رسيدن به فناوري هسته‌اي، نوعي كم لطفي است زيرا براي فناوري هسته‌اي خودمان تلاش كردم و با كار شبانه‌روزي اين شرايط را به وجود آورديم در حالي كه قبل از ملي شدن صنعت نفت، ذخاير كشور توسط بيگانگان غصب مي‌شد و پول آن به جيب آنها ريخته مي‌شود.
وي گفت: الان ايران جزو 10 كشور داراي غني‌سازي و نهمين كشور داراي تأسيسات غني‌سازي است. در پروژه يو.سي.اف اصفهان وقتي اعلام كرديم كه UF6 يكي از محصولات يو.سي.اف است، يعني در كنار آن محصولات ديگري را هم داريم.
وي همچنين با اشاره به پيشرفت فيزيكي 91 درصدي نيروگاه اتمي بوشهر گفت: در حال حاضر با روس‌ها در حال مذاكره هستيم و تا يك ماه آينده تاريخ قطعي و زمان تحويل اين نيروگاه را اعلام خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016