جمعه 1 اردیبهشت 1385

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در سفر باکو گفت حکومت ایران همیشه برای مذاکره و ارتباط خوب با آمریکا آماده است، راديو فردا

مصطفی محمدنجار وزیر دفاع جمهوری اسلامی در جریان سفر به باکو، از آمادگی همیشگی تهران برای انجام مذاکره و ارتباط به گفته او بسیار خوب با آمریکا سخن گفت. وی همچنین اعلام کرد الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در سفر هفته آینده خود به واشنگتن، مواضع و منطق جمهوری اسلامی را به اطلاع مقام های آمریکا خواهد رساند. عباس جوادی رئیس بخش آذری رادیو آزادی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: این چیز جدیدی است؛ انتظار می رود هفته آینده آقای علی اف مساله ایران را حتما با آقای بوش مطرح خواهند کرد، اما معلوم نیست از این مذاکرات چه نتایجی حاصل شود. . دکتر تورج اتابکی، استاد دانشگاه در هلند می گوید: عمده دلیل سفر آقای نجار به آذربایجان، نگرانی است که جمهوری اسلامی از حمله احتمالی به ایران دارد و تلاش می کند تا آنجایی که ممکن است همسایگان ایران را به سیاست بی طرفی سوق دهد و این که آقای علی اف نقش میانجی داشته باشد بین ایران و آمریکا، دور از ذهن به نظر می رسد.
بهروز کارونی (rm) صدا | (wma) صدا [ 5:10 mins ]


مصطفی محمدنجار وزیر دفاع جمهوری اسلامی در جریان سفر به باکو، از آمادگی همیشگی تهران برای انجام مذاکره و ارتباط به گفته او بسیار خوب با ایالات متحده آمریکا سخن گفت. در ضمن وی اعلام کرد که الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در سفر هفته آینده اش به واشنگتن، مواضع و منطق جمهوری اسلامی را به اطلاع مقام های آمریکا خواهد رساند.
بهروز کارونی (رادیو فردا): کارشناسان سخنان وزیر دفاع جمهوری اسلامی در کنار مذاکراتش با مقامات جمهوری آذربایجان را دارای اهمیت فراوانی دانستند. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ضمن آن که تهدیدهای واشنگتن علیه جمهوری اسلامی را تازه ندانست، با لحن دیگری درباره مناسبات ایران و آمریکا سخن گفت.

صدای مصطفی محمدنجار: ما همیشه خواهان مذاکره و ارتباط بسیار خوب بودیم. اکنون هم علاقمند هستیم که در چارچوب مذاکرات و نشست با کشورهای طرف مقابلمان، مسائلمان را به پیش ببریم. منطق ما در مقابل آمریکا و کشورهای دیگر روشن است. دوستان ما در آذربایجان هم قطعا منطق ما را به اطلاع اینها خواهند رساند در سفری که آقای علی اف خواهد داشت.

ب . ک: البته آقای نجار با اشاره به این که مذاکرات احتمالی الهام علی اف و جرج بوش روسای جمهوری آذربایجان و آمریکا در واشنگتن درباره ایران به معنای میانجیگری نیست، گفت: ایشان می تواند مواضع ما را برای هرجایی که لازم باشد توضیح دهد. در همین ارتباط آقای عباس جلیلی رئیس بخش آذری رادیو اروپای آزاد – رادیو آزادی درباره سخنان وزیر دفاع جمهوری اسلامی می گوید:

عباس جوادی (رئیس بخش آذری رادیو آزادی): این چیز جدیدی است. در باکو قبلا هم انتظار می رفت آذربایجان نقش نه چندان بزرگ، ولی یک نقشی در مناسبات بین ایران و آمریکا داشته باشد و انتظار هم می رود هفته آینده آقای علی اف مساله ایران را حتما با آقای بوش مطرح خواهند کرد و این مساله جزو مهمترین مسائل مورد بحث دو طرف خواهد بود. این که چه نتایجی از این مذاکرات هفته آینده بیرون خواهد آمد، چیزی است که در آینده باید ببینیم. مساله دیگری که مهم است، این است که لحن آقای نجار در بیاناتش امروز با خبرنگاران تاحدی آرام و صلح جویانه تر از معمول بود. صلح جویانه تر از آن چیزی که تاکنون از مقامات ایرانی شنیده بودیم.

ب . ک: اما دکتر تورج اتابکی، استاد دانشگاه در هلند درباره احتمال میانجیگری جمهوری آذربایجان بین ایران و آمریکا می گوید:

تورج اتابکی: عمده دلیل سفر ایشان به جمهوری آذربایجان، نگرانی است که جمهوری اسلامی از حمله احتمالی یا تدارک حمله احتمالی آمریکا به خاک ایران دارد و تلاش می کند تا آنجایی که ممکن است همسایگان ایران را به سیاست بی طرفی سوق دهد. این که آقای علی اف نقش میانجی داشته باشد بین ایران و آمریکا، به نظر من دور از ذهن می آید. زیرا میانجی های بالقوه ای هم هستند که این نقش را بهتر از آقای علی اف می توانند بازی کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ب . ک: وی سپس درباره اتخاذ لحن مسالمت جویانه تهران در قبال واشنگتن که در جریان سفر وزی دفاع جمهوری اسلامی به باکو ابراز شد گفت:

تورج اتابکی: چرخشی در سیاست ایران مشاهده می کنیم. هرچه که به پایان روزهای ماه آوریل نزدیکتر می شویم، این چرخش را ما بیشتر می توانیم ببینیم. حکومت ایران تلاش می کند با آغاز یک کارزار بین المللی در سیاست خارجی خودش نوعی آمریکا را متقاعد کند که به پای میز مذاکره بنشیند و مذاکره رو در رویی را با ایران آغاز کند برای مساله انرژی هسته و تلاش هم می کند در کنار این که همسایگان ایران را متقاعد کند که ایران صاحب انرژی هسته ای خطری برای این کشورها نیست و از سوی دیگر و به ویژه اگر جنگی در گیرد، اگر قرار است حمله ای به ایران صورت بگیرد، این حمله از خاک همسایگان ایران نباشد. در چند روز گذشته ما شنیدیم این شایعه را که پایگاه هایی در قفقاز وجود دارند که آمریکا در شرایطی که بخواهد به ایران حمله کند، ممکن است از این پایگاه ها استفاده کند. بنابراین سفر آقای نجار به جمهوری آذربایجان را باید در حوزه نگرانی های عمومی جمهوری اسلامی دید.

ب . ک: دیدار با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در برنامه سه روزه سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی به باکو بود.

Copyright: gooya.com 2016