چهارشنبه 6 اردیبهشت 1385

مخالفت مراجع تقليد با حضور بانوان در ورزشگاه‌‏ها، ايلنا

آيت‌‏الله صافي گلپايگاني:
حضور بانوان در مسابقات ورزشي مردان خلاف شرع است
آيت‌‏الله فاضل لنكراني:
شركت بانوان در مكان‌‏هاي عمومي ورزشي به هيچ وجه جايز نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

درپي صدور دستور رييس‌‏جمهوري به رييس سازمان تربيت بدني مبني بر زمينه‌‏سازي براي حضور بانوان در ورزشگاه‌‏ها، آيت‌‏الله صافي گلپايگاني و آيت‌‏الله فاضل لنكراني، از مراجع عظام تقليد خواستار لغو اين دستور شدند.

به گزارش "ايلنا"، آيت‌‏الله صافي گلپايگاني عصر روز سه‏شنبه در پيامي اين كار را خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي برشمرد و از مسؤولان خواست كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌‏ها را رفع كنند.
متن پيام اين مرجع تقليد بدين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
اگر چه اينجانب مكرر خطر اختلاط زن و مردم بيگانه و برنامه‌‏هاي مضرهاي را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغيير شخصيت اسلامي جامعه است، تذكر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرايش به آداب غيراسلامي غربي هشدار داده‌‏ام، اكنون كه مؤمنين در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌‏هاي كشور، سؤال و ابراز نگراني مي‌‏نمايند، حسب الوظيفه حرمت نظر زن و مردم اجنبي را به بدن يكديگر از نظر جميع فقهاي عظام اعلام مي‌‏نمايم.
علي هذا حضور بانوان در اين گونه برنامه‌‏ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي است.
انتظار از مسؤولان محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌‏ها را رفع و موجبات خشنودي قلب مقدس حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمايند.
26 ربيع الاول 1427
5/2/85
لطف‌‏الله صافي


همچنين آيت‌‏الله فاضل لنكراني با صدور فتوايي اعلام كرد: از نظر فقهي نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست، بنابراين شركت بانوان در مكان‌‏هاي عمومي ورزشي كه همراه با اختلاط است، به هيچ وجه جايز نيست.
متن كامل اين فتوا بدين شرح است:
«بسمه تعالي
به دنبال سوالات و استفتائات فراواني كه از طريق تلفن يا به صورت كتبي يا حضوري از اينجانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاه‌‏ها شده است، اشعار مي‌‏دارد كه اولا از نظر فقهي روشن است كه نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست و ثانيا از مسائلي كه اسلام روي آن تكيه فراوان دارد، عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است كه اختلاط در جوامع غربي و متاسفانه در برخي نهادهاي داخلي چه مفاسد فراواني به دنبال داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين شركت بانوان در مكان‌‏هاي عمومي ورزشي كه همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست و در اين امكنه ولو مكان‌‏هاي خاصي براي زنان اختصاص يابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهوري اسلامي مكان‌‏هاي مستقلي را با رعايت همه ضوابط شرعي براي بانوان جهت امور ورزشي اختصاص دهد و از اين جهت تبعيضي بين آنان قائل نشود. انتظار آن است كه حركت مسوولين محترم در مسير احياي ارزش‌‏هاي اسلامي باشد و از اموري كه موجب خدشه‌‏دار نمودن اين امر است اجتناب نمايد. خداوند به همه توفيق عمل به احكام اسلامي را عنايت فرمايد.

محمد فاضل5/2/85

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخالفت مراجع تقليد با حضور بانوان در ورزشگاه‌‏ها، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016