جمعه 8 اردیبهشت 1385

گزارش البرادعي به شوراي امنيت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز (جمعه) گزارش‌ خود را درباره‌ي اجراي موافقتنامه‌ي پادمان در جمهوري اسلامي ايران منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين گزارش آمده است:

1- روز 4 فوريه 2006 شوراي حكام قطعنامه‌ي (Gov200614) را در پاراگراف يك به تصويب رساند كه تا حدي خاطرنشان مي‌كرد كه موضوعات باقي مانده‌ي مرتبط با اجراي موافقت‌نامه‌ي پادمان‌هاي NPT در جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند به صورت بهتر حل و فصل شود و درخصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه‌ي هسته‌يي ايران اعتماد ايجاد كند كه اين به پاسخ مثبت ايران به درخواست شورا براي اتخاذ اقدامات اعتمادساز بستگي داشت. در اين چارچوب شورا اين موارد را ضروري مي‌دانست كه ايران انجام دهد.

*تعليق كامل و پايدار مجدد تمام فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي و فعاليت‌هاي بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه كه از جانب آژانس بتواند مورد راستي‌آزمايي قرارگيرد.

*تجديدنظر در ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين

*تصويب فوري و اجراي كامل پروتكل الحاقي

*تا زمان تصويب پروتكل الحاقي به اقدام در تطابق با قوانين پروتكل الحاقي كه ايران در تاريخ 18 دسامبر 2003 امضا كرده است ادامه دهد.

*اقدامات شفافي كه از سوي مديركل خواسته شده از جمله در (Gov200567) كه فراتر از ملزومات رسمي توافقنامه‌ي پادمان و پروتكل الحاقي است و شامل دسترسي به افراد، اسناد مرتبط با كسب تجهيزات دوگانه، كارگاه‌هاي مشخص مربوط به ارتش و توسعه و تحقيق به گونه‌اي كه آژانس امكان دارد در حمايت از تحقيقات جاري آنها را بخواهد به اجرا درآورد.


2- در پاراگراف 2 آن قطعنامه، شورا از مديركل خواست تا درباره‌ي موارد درخواست شده از ايران در پاراگراف اول قطعنامه و مواردي كه در قطعنامه‌هاي مختلف آژانس از ايران خواسته شده به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش دهد، در پاراگراف هشت از gov200614 شورا همچنين از دبير كل خواست تا نحوه‌ي اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي پيشين شوراي حكام را در اجلاس عادي آتي شورا براي بررسي گزارش و بلافاصله آن را همراه با هر قطعنامه‌ي ديگري از اجلاس مارس به شوراي امنيت گزارش كند.

3- پس از وصول گزارش مدير كل gov200615 توسط شوراي امنيت رييس شوراي امنيت بيانيه‌اي را از جانب اين شورا (باز توليد شده در govinf20067 ) صادر كرد كه در آن شورا از ايران خواست تا گام‌هاي لازم اعلام شده از سوي شوراي حكام را بردارد به ويژه در بند اول اجرايي قعطنامه‌ gov200614 كه براي ايجاد اعتماد در خصوص منحصرا صلح آميز بودن برنامه‌ي هسته‌يي اش و حل مسايل باقيمانده ضرورت ويژه‌ي تعليق كامل و پايدار مجدد تمام فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي و بازفراوري را خاطر نشان كرده بود، شوراي امنيت درخواست كرد ظرف سي روز گزارشي از سوي مدير كل در خصوص روند پايبندي ايران به اقدام‌هاي درخواستي از جانب شوراي حكام تهيه شود و به صورت موازي به شوراي امنيت و شوراي حكام براي بررسي ارايه گردد.

4- اين گزارش به شورا و به صورت موازي به شوراي امنيت تحويل شده است، اين گزارش در خصوص تحولات رخ داده از ماه مارس 2006 در خصوص اجراي توافق‌نامه پادمان ايران‌، راستي آزمايي آژانس از اجراي اقدامات درخواست شده از جانب شوراي حكام و ارزيابي كلي آژانس در رابطه با اجراي موافقت نامه پادمان ايران به روز شده است.


5- روز 13 آوريل 2006 به دعوت طرف ايراني مدير كل و يك تيم از آژانس با رييس سازمان انرژي اتمي ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و ساير مقامات ايراني در تهران ديدار كرد و به بحث درباره‌ي موضوعات مرتبط با راستي آزمايي اظهارات اصلاحيه و تكميلي ايران پرداخت. مدير كل از ايران خواست تا به طور چشمگيري به همكاري‌هايش، با آژانس در خصوص موضوعات راستي آزمايي باقيمانده سرعت بخشد و بر اهميت اجراي اقدامات اعتماد ساز درخواستي شوراي حكام تاكيد كرد.


6- روز 27 آوريل 2006 مدير كل نامه اي را از جانب ايران در همان تاريخي كه اعلام شد دريافت كرد كه به شرح زير است.


« 1 - جمهوري اسلامي ايران به صورت كامل با آژانس ظرف سه سال گذشته در تطابق با پادمان‌هاي جامع npt، پروتكل الحاقي و حتي فراتر از پروتكل الحاقي كه به صورت داوطلبانه و به گونه‌اي كه گويا تصويب شده است همكاري داشته باشد.


2-جمهوري اسلامي ايران دسترسي كامل و نامحدود به تاسيسات هسته اي ايران را ظرف سه سال گذشته در دوره‌اي معادل 2000 نفر روز بازرسي ميسر ساخت.


3- تمام تاسيسات و فعاليت‌هاي هسته‌اي زير پادمان‌هاي آژانس انجام گرفته‌اند.


4- مواد هسته‌اي به آژانس اعلام شده‌اند و مورد حساب‌رسي قرار گرفته اند.


5- جمهوري اسلامي ايران به طور كامل به الزاماتش تحت npt و موافقت‌نامه جامع پادمان ها ، (infcirc153) متعهد بوده است.


6-جمهوري اسلامي ايران به طور كامل آمادگي دارد تا بازرسي آژانس در تطابق با پادمان‌هاي جامع را تضمين كند و به شرطي كه پرونده‌ي هسته‌اي ايران به طور كامل در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و زير تحت پادمان‌ها قرار بگيرد. جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا مسايل باقيمانده‌ي درج شده در گزارش مدير كل (gov200615) را در تطابق با حقوق و نرم‌هاي بين‌المللي حل و فصل نمايد در اين خصوص ايران جدول زماني را ظرف سه هفته آينده ارايه خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البرادعي در ادامه پس از اشاره به برخي اقدامات خود در راستاي راستي آزماي در بند 33 گزارش آورده است:

« تمام مواد هسته‌اي اعلام شده از سوي ايران مورد حسابرسي آژانس قرار گرفته است. جداي از مقادير اندك گزارش شده به شورا آژانس هيچ ماده اعلام نشده هسته‌اي ديگري را در ايران پيدا نكرده است همچنان خلايي در اطلاعات آژانس در خصوص گستره و محتواي برنامه‌ي سانتريفوژ ايران وجود دارد. به همين علت و وجود ساير خلاها در اطلاعات از جمله نقش ارتش ايران در برنامه‌ي هسته‌اي اين كشور، آژانس قادر نبوده است در تلاشش براي تامين تضمين در خصوص نبود ماده و فعاليت‌هاي اعلام نشده هسته اي پيشرفتي داشته باشد.»

البرادعي در بند 34 گزارش خود آورده است:« پس از سه سال تلاش آژانس براي روشن كردن تمام جنبه‌هاي برنامه‌ي هسته‌اي ايران خلاء هاي موجود در اطلاعات همچنان به عنوان عاملي براي نگراني نگريسته مي‌شود. اگر قرار است آژانس درك كاملي از20 سال فعاليت اعلام نشده هسته‌اي ايران داشته باشد، هر پيشرفتي در اين خصوص به شفافيت و همكاري فعال ايران نياز دارد، شفافيتي كه فراتراز معيار‌هاي تشريح شده در موافقتنامه پادمان و پروتكل الحاقي باشد. ايران به تسهيل اجراي توافقنامه پادمان ادامه مي‌دهد و تا فوريه 2006 به صورت داوطلبانه به گونه‌اي كه گويا پروتكل الحاقي را به مورد اجرا گذاشته اين همكاري را انجام داده است. تا فوريه 2006 ايران همچنين با برخي اقدامات مورد تقاضاي آژانس براي شفاف سازي موافقت كرده كه از جمله آن دسترسي به سايت‌هاي نظامي بود. اقدامات شفاف ساز بيشتر شامل دسترسي به اسناد، تجهيزات داراي كاربرد دوگانه و افراد مرتبط بود، اما همچنان آژانس نياز دارد تا به راستي‌آزمايي گسترده و برنامه هسته‌اي ايران بپردازد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش البرادعي به شوراي امنيت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016