دوشنبه 18 اردیبهشت 1385

گزارش و تصاويری از بزرگداشت سده مشروطیت در شهر کلن آلمان، اختر قاسمی

روز شنبه گذشته شهر کلن آلمان شاهد برگزاری جشن صدمین سالگرد جنبش مشروطه ایران بود. این جشن با کمک احزاب، سازمان های سیاسی مختلف و نیروهای منفرد سیاسی برگزار شد. گزارش و عکس های اختر قاسمي، عکاس خبری مطبوعات در آلمان را در ادامه بخوانيد و ببينيد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اختر قاسمي
اختر قاسمي

استقبال محدود و کم ایرانیان از این جشن نهضت ملی که نخستین گام های به سمت دموکراسی را در جامعه ما بنا نهاد، برگزارکنندگان و دیگر افراد شرکت کننده را دچار حیرت کرد. این برنامه در یکی از سالن های زییا و گرانقیمت شهرکلن که در مرکز شهر واقع شده ، برگزار شد. برنامه ابتدا با سرود" ای ایران" با تقریبا بیش از یک ساعت تاخیر شروع شد. سپس یکی از برگزارکنندگان کمال ارس ضمن خوش آمدگویی به حضار از هنرمند تلویزیون و سینمای ایران حسن خیاط باشی دعوت کرد تا برنامه را اجرا کنند.

حسن خیاط باشی که چهره وحضور او مرا به سال های پویایی ایران و نوجوانی وکودکی ام برد با روی خوش و طنز شیرین خود برنامه را ادامه داد. خیاط باشی در مورد مشروطیت و خواست های این جنبش گفت: ما چهار خواسته در آن زمان داشتیم که هنوز هم بعد از صد سال همان ها را تکرار می کنیم :استقلال،برابری و عدالت اجتماعی ، آزادی و دمکراسی و در جایی دیگر گفت ما 2500 سال کار کردیم که از کوروش به احمدی نژاد برسیم، که با خنده حضار استقبال شد.

حسن خیاط باشی در ابتدا هنرمند موفق بین المللی ایرانی تبار عباس بختیاری را به صحنه دعوت کرد که ایشان با تکنوازی دف جمعیت حاضر در سالن را مجذوب خود کردند.

ناصر رحیم خانی (نویسنده کتاب جمهوری خواهی در ایران) و فعال سیاسی سخنران اول این گردهمایی بود، او نگاهی کوتاه به انقلاب مشروطیت داشت که قابل توجه حضار قرار گرفت و سپس نوبت به نعمت آزرم شاعر مهاجر ساکن پاریس رسید. نعمت آزرم شعر مشروطیت را که بیش از دو دهه پیش سروده بود با حرارت و مهارت خود برای تماشاگران خواند که صدای احسنت تماشاگران را ازگوشه و کنار سالن می توانست شنید.

فیلمی از نمایشنامه " واقعه قتل امیرکبیر" (سناریست و کارگردان اکبر یادگاری) که قرار بود برنامه بعدی باشد به دلیل تاخیر در شروع برنامه و تنگی وقت با تایید کارگران حذف شد.

نوبت به موسیقی اصیل و فولکلور رسید. سیما خواننده ساکن کلن به همراه دو هنرمند جامعه ایرانیان مهاجر اسکندر آبادی و عارف ترانه های خاطره انگیز چون مرغ سحر را اجرا کردند که با استقبال شدید تماشاگران مواجه شدند.
دومین برنامه حذفی برنامه موسیقی شاد ایرانی که به جوانان تقدیم می شد بود. این برنامه را دی جی هومن به عهده داشت.

فیلمی در باره زنان ایران به دلیل تنگی وقت نمایش داده نشد.
رقص های محلی ایرانی که توسط گروه بهار به سرپرستی ناصر بهرام پور اجرا شد یکی از موفق ترین برنامه های هنری این جشن بود که مورد استقبال شدید تماشاگران قرار گرفت.

ناصر بهرام پور به همراهی خواهران هنرمند خود فریبا ، فتانه و فرزانه و دختر خود بهارک بهرام پور نمایش رقص عروسکی زیبایی را به صحنه آوردند که این نوع رقص عروسکی با نور سیاه انجام می شد. یکی از شیوه های جدید این نوع رقص نور با طناب بود باکه با ترانه ای زیبا از ایرج جنتی عطایی همراهی می شد.

برنامه با یادآوری و سپاس از پژوهشگران و دانشوران تاریخ مشروطه ادامه یافت که در این میان آقای باقرمومنی به عنوان یکی از پژوهشگران و مولفین تاریخ مشروطه ایران که در سالن حضور داشت به دریافت تمثیلی از احمد کسروی نایل آمد.

جمعی بسیار از فعالین فرهنگی – سیاسی برون و درون ایران از جمله خانم سیمین بهبهانی شاعر برجسته ایران، دکتر پرویز ورجاوند، ابوالحسن بنی صدر، منوجهر جمالی و برخی از احزاب سیاسی همجون اتحاد جمهوری خواهان ایران، جبهه ملی ایران، سازمان فداییان خلق ایران- اکثریت و سازمان جمهوری خواهان ملی ایران با پیام های خود حمایت خود را از این آیین ملی اعلام داشتند.

نوبت به سرود آزادی رسید. اشعاری از شعرای زمان مشروطیت که با آهنگ و صدای اسفندیار منفردزاده هنرمند برجسته ایرانی ( با حضور ایشان به روی صحنه ) از بلندگو پخش شد. . برنامه پایانی را موسیقی حماسی و عرفانی ایران از گروه موفق پویا به سرپرستی عباس بختیاری به عهده داشت که این برنامه هم شور، شوق و شعف فراوانی در حاضرین به وجود آورد.

* اختر قاسمي، عکاس خبري مطبوعات در آلمان است.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش و تصاويری از بزرگداشت سده مشروطیت در شهر کلن آلمان، اختر قاسمی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016