یکشنبه 24 اردیبهشت 1385

دادگاه مدير مسئول روزنامه "شرق" برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

دومين جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات مهدي رحمانيان، مديرمسوول روزنامه‌ي «شرق»، صبح امروز در شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي صارمي و با حضور هيات منصفه‌ي مطبوعات به صورت علني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين جلسه، نماينده‌ي دادستان به قرائت كيفرخواست پرداخت و اظهار داشت: «مهدي رحمانيان»، مديرمسوول روزنامه‌ي «شرق» به انتشار مطالب خلاف واقع و نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي متهم است.

نماينده‌ي دادستان تصريح كرد: وي در مطلبي تحت عنوان "حمله به يك مراسم" در سايت شرق آنلاين در تاريخ 12 آبان 83 موضوع شكايت سازمان بسيج دانشجويي اقدام به نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي كرده است، لذا با توجه به شكايت شاكي خصوصي و مستندات پرونده از هيات منصفه‌ي دادگاه و اعضاي قضايي تقاضاي مجازات و كيفر دارم.

به دليل عدم حضور شاكي خصوصي در جلسه، منشي دادگاه متن شكايت معاونت بازرسي سازمان بسيج دانشجويي را چنين قرائت كرد: پس از وقايع مورخ 12/8/83 در دانشگاه علم و صنعت علي‌رغم بيانيه‌ي سازمان بسيج دانشجويي كه براي خبرگزاري‌ها ارسال شد و هم‌چنين مصاحبه‌ي سرپرست سازمان بسيج دانشجويي از طريق صدا و سيما و با محكوميت وقايع دانشگاه و عدم دخالت بسيج دانشجويي دانشگاه در حوادث مذكور، روزنامه‌ي شرق بدون توجه به بيانيه و با علم و اطلاع از موضوع و به قصد تخريب چهره‌ي بسيج با درج مطلبي كذب در تاريخ 14 آبان 83 با عنوان حمله به يك مراسم اقدامات اتفاق افتاده‌ي مورخ 12 آبان 83 در دانشگاه علم و صنعت را به بسيج دانشجويي نسبت داده است.

منشي دادگاه ادامه داد: اين در حالي است كه بسيج دانشجويي در دانشگاه‌ها نه تنها هيچ‌گونه مشكلي با روساي دانشگاه‌ها نداشته، بلكه با اجراي برنامه‌ها همكاري نزديكي با معاونت دانشگاه‌ها داشته است و با توجه به اين‌كه جوابيه‌اي براي اين روزنامه ارسال شده، روزنامه‌ي شرق به جاي آنكه جوابيه را به طور كامل درج كند بخش كوچكي از آن را با حالت تمسخر چاپ و منتشر كرده است و بر اساس مطالب بيان شده صدور حكم مقتضي را خواستارم.

به گزارش ايسنا، در ادامه مدير مسوول روزنامه‌ي «شرق»، با قرار گرفتن در جايگاه، اظهار داشت: ابتدا بايد تفكيكي ميان سايت و روزنامه قائل شد، زيرا اين مطلب در روزنامه كار نشده است و آنچه در دانشگاه علم و صنعت اتفاق افتاد، اقدام عجيب و غريبي بود و طبيعي است كه روزنامه‌ي شرق چنين خبري را پوشش داده و منتشر كند.

وي، به قرائت سخنان اعتماديان، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت درباره‌ي اين موضوع پرداخت و افزود: مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت در سخناني، بيان كرده است كه تعدادي از اعضاي بسيج دانشجويي نيز در اين مراسم بوده‌اند. مطلبي كه ما منتشر كرديم در همين حد بوده و به هيچ وجه قصد تخريب بسيج و هيچ سازمان ديگري را نداريم. هم‌چنين با بسيج و به طور كلي بسيج دانشجويي عنادي نداريم و قصد تخريب نيز نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رحمانيان، با بيان اينكه فكر مي‌كنم كه اين خبر بايد پوشش داده مي‌شد زيرا گمانه‌زني‌هايي در اين زمينه بيان شده بود، خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه در شكايت مسوول بسيج دانشجويي مطرح شده بود جوابيه در روزنامه چاپ و منتشر شد و هيچ تمسخري در آن نبوده است و ما اصلا بنا نداشتيم كه تخريب يا تحقيري در اين زمينه صورت گيرد. هم‌چنان كه تعداد زيادي از افرادي كه در روزنامه مشغول به فعاليت هستند سابقه‌ي بسيجي يا سابقه‌ي حضور در جبهه و جنگ را دارند و دليلي بر اين كار نيست كه به تخريب يا عناد با بسيج بپردازيم و آنچه در سايت و روزنامه منتشر شده مطالبي بوده كه در آن روزها اتفاق افتاده است.

قاضي صارمي از رحمانيان سوال كرد: آيا سايت شرق آنلاين با اخذ مجوز از هيات نظارت فعاليت مي‌كند؟ و همچنين آيا به روزنامه‌ي شرق وابسته است؟ كه وي تصريح كرد: همان‌گونه كه مي‌دانيد سايت‌ها جز براي فعاليت، مجوز دريافت نمي‌كنند و سايت شرق آنلاين وابسته به روزنامه‌ي شرق است و مسووليت آن به عهده‌ي بنده است و من از جانب خود رفع مسووليت نمي‌كنم.

رحمانيان، در آخرين دفاع از خود اظهار داشت: حادثه‌ي مهمي مانند كتك زدن رييس دانشگاه اتفاق افتاده و به تبع آن روزنامه‌اي چون شرق آن خبر را پوشش مي‌دهد. هم‌چنين بيانيه‌اي را شوراي هيات رييسه دانشگاه علم و صنعت داده بود كه در آن اشاره كردند كه افرادي كه بع نام بسيج اين‌گونه اقدامات را مي‌كنند كار پسنديده‌اي نيست. روزنامه‌ي شرق هيچ مطلبي را از جانب خود منتشر نكرده بلكه ناقل خبرها بوده است.

مدير مسوول روزنامه‌ي «شرق»، تاكيد كرد: با توجه به عنصر معنوي جرم و اينكه ما عنادي در نقل اين خبر نداشتيم و پوشش كامل در رابطه با اين خبر انجام شده است، تقاضا دارم كه اين امر مورد نظر رياست دادگاه و اعضاي هيات منصفه قرار گيرد.

قاضي صارمي در پايان پس از استماع سخنان رحمانيان، ختم رسيدگي را اعلام كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه مدير مسئول روزنامه "شرق" برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016