سه شنبه 26 اردیبهشت 1385

حكمراناني كه قدرت آنان در گرو ستايش رسانه‌‏هاست، گزارش "کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران" (CPJ) از حکومت‌‏هاي سانسورچي مطبوعات، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران


ايلنا، گروه بين‌‏الملل: «رئيس‌‏جمهوري براي زندگي»، «رهبر گرامي» و «خداي كشور» و القابي مانند آن در اين كشورها بسيار ديده و شنيده مي‌‏شود، همان كشورهايي كه بالاترين رتبه را در نقض گردش آزاد جريان اطلاع‌‏رساني، سانسور و سركوب مطبوعات و رسانه‌‏هاي مستقل به خود اختصاص داده‌‏اند و «كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران»(CPJ) نيز در گزارش 10 حكومت برتر آن را معرفي كرده است.
«كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران«(CPJ) با در نظر گرفتن عواملي مانند نبودن يا فعاليت‌‏نكردن رسانه‌‏هاي آزاد، وجود قوانين رسمي براي سانسور‌‏هاي حكومتي، كنترل حكومت بر رسانه‌‏ها، حمايت سران حكومت‌‏ها از خشونت عليه روزنامه‌‏نگاران، تعداد اخبار خارجي، ميزان محدوديت استفاده از اينترنت، ميزان فعاليت روزنامه‌‏نگاران، ميزان دخالت در انتشار و توزيع مطبوعات و وجود مفادي در قوانين در مورد ممنوع‌‏كردن و جرم شمرده‌‏شدن انتقاد از سران دولت‌‏ها و حكومت‌‏ها و عواملي مانند آن فهرستي از 10 كشور برتر در زمينه سركوب مطبووعات منتشر كرده است.
براساس آخرين تحقيق انجام شده توسط «كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران»(CPJ)، كره‌‏شمالي بيشترين سانسور را بر مطبوعات خود اعمال مي‌‏كند و پس از كره‌‏شمالي، برمه(ميانمار)، تركمنستان، گينه استوايي، ليبي، اريتره، كوبا، ازبكستان، سوريه و بلاروس به ترتيب 9 كشوري هستند كه بيشترين سانسور را دارند.
به گزارش ايلنا، «كيم جونگ دوم» رهبر كره‌‏شمالي از زمان مرگ پدرش «كيم ايل سونگ» درسال 1994، قدرت را در اين كشور به دست گرفته است و با استفاده از مدل استاليني، كشوري را خلق كرده است كه در آن قوانين بين‌‏المللي نايده گرفته مي‌‏شود. تمامي راديوهاي داخلي، تلويزيون، مطبوعات توسط دولت كيم جونگ كنترل مي‌‏شود و مي‌‏توان گفت كه خبرهاي داخلي و جهاني تنها توسط خبرگزاري مركزي كره‌‏شمالي(KCNA) پوشش داده مي‌‏شود.
مطبوعات و رسانه‌‏هاي كره‌‏شمالي هميشه از لقب «رهبر گرامي» براي اعلام خبرهاي مربوط به «كيم جونگ ايل» و يا ديگر مقامات ارشد كره‌‏شمالي استفاده مي‌‏كنند. در اين كشور روزنامه آزاد وجود ندارد. مردم اين كشور در فقر و قحطي به‌‏سرمي‌‏برند و مطبوعات اجازه انتشار اخبار مربوط به آنان را ندارند. تنها گروهي كوچك از روزنامه‌‏نگاران خارجي اجازه دارند كه به اخبار اين كشور دسترسي پيدا كنند.
«تان شو» رهبر برمه(ميانمار) كه پس از استعفاي ژ‌‏نرال «سو هونگ» رهبر كودتاچي اين كشور، قدرت را در دست گرفته است، دومين رهبر جهاني است كه بيشترين سانسور را برمطبوعات خود اعمال مي‌‏كند. تمامي روزنامه‌‏ها، راديوها و سه كانال تلويزيوني اين كشور توسط دولت حاكم كنترل مي‌‏شوند. رسانه‌‏ها جرأت انتشار اخبار و گزارش‌‏ در مورد وضعيت كشورشان را ندارند. فقط چند روزنامه خصوصي در اين كشور فعالت مي‌‏كنند كه آنان بايد گزارش‌‏هاي خود را قبل از چاپ براي تصويب به مركز بررسي مطبوعات ارسال كنند. در سال 2005 دولت برمه كنترل سرويس‌‏هاي اينترنتي را دردست گرفت. شهروندان اهل برمه كه به بي‌‏بي‌‏سي يا راديو آزاد آسيا گوش ‌‏كنند، دستگيرخواهندشد.
ورود خبرنگاران خارجي در اين كشور به شدت كنترل مي‌‏شود و فقط زماني كه دولت برمه بخواهد مسايل سياسي خود را پوشش جهاني دهد، اجازه ورود خبرنگاران خارجي صادر مي‌‏شود.
تركمنستان سومين كشور جهان در فهرست كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) است. «صفرمراد نيازاف» در سال 1999 به سمت رهبر اين كشور منصوب شد و در سال 1999 طي حكمي رهبر مادام‌‏العمر تركمنستان معرفي شد. نيازاف مردم كشورش را از اخبار ديگر كشورهاي جهان دورنگه مي‌‏دارد و به خود لقب «تركمن‌‏باشي» يعني «پدر تركمن» داده است. تمامي مطبوعاتي داخلي اين كشور دولتي هستند و به دستور نيازاف گروهي از ويراستاران و افراد سانسورچي بر گزارش‌‏هاي مطبوعات اين كشور نظارت مي‌‏كنند. نيازاف روزانه صحنه اول تمامي روزنامه‌‏هاي تركمنستان كه معمولا تصويري از وي را به چاپ رسانده‌‏اند، كنترل مي‌‏كند. در سال 2005 ميلادي دولت تركمنستان تمامي كتابخانه‌‏ها به غير از كتابخانه رياست‌‏جمهوري را تعطيل كرد و هيچ يك از مجله‌‏ها و روزنامه‌‏هاي خارجي به اين كشور وارد نمي‌‏شود. رسانه‌‏هاي دولتي همواره اقدامات نيازاف را تقدير مي‌‏كنند و مشكلات اين كشور نظير شيوع بيماري ايدز، بيكاري، فقر، جنايات و اعتياد توسط آنان ناديده گرفته مي‌‏شود. گروه اندكي از گزارشگران محلي براي رسانه‌‏هاي خارجي نظير روسيه فعاليت مي‌‏كنند ولي به صورت محدود اجازه انتشار گزارش‌‏هاي خود را دارند.

«تئودر اوبيانگ انگومه امباسوگو» كه در سال 1979 ميلادي قدرت را در گينه‌‏استوايي به دست گرفت، چهارمين رئيس‌‏جمهوري است كه كار مطبوعات كشورش را كنترل مي‌‏كند. انتقاد از رژيم بي‌‏رحم اوبيانگ در تنها كشور آفريقايي كه مردمش به زبان اسپانيايي صحبت مي‌‏كنند، غيرقابل‌‏تحمل است. تمامي رسانه‌‏هاي اين كشور به غير از شبكه RTVـ راديو و تلويزيون متعلق به تئودرينو اوبيانگ انگوما پسر رئيس‌‏جمهور ـ زير نظر دولت گينه فعاليت مي‌‏كنند. تعداد معدودي روزنامه خصوصي كه در اين كشور فعاليت مي‌‏كنند، زير نظر دولت وتحت فشارهاي سياسي و مالي هستند. «گروه آزادي مطبوعات تبعيد شده گينه» در گزارشي اعلام كرده است كه مقامات تنها مجله‌‏اي كه تحت حمايت دولت در اسپانيا فعاليت مي‌‏كند، بايد مخارج خود از تبليغات شركت‌‏هاي گينه‌‏استوايي تأمين كنند. دولت گينه به تمامي شركت‌‏هاي خصوصي فشار مي‌‏آورد كه در رسانه‌‏هاي دولتي تبليغ كنند. اين گروه تصريح مي‌‏كنند كه رسانه‌‏هاي گينه، ابزارهايي هستند كه به دولت ديكتاتور خدمت مي‌‏كنند.
وزارت امور خارجه آمريكا در سال 2005 ميلادي اعلام كرد كه مطبوعات خارجي و ورزشي در گينه اجازه فروش نشريات خود را دارند ولي مطبوعات سياسي نمي‌‏توانند روزنامه‌‏هاي خود را بفروشند. از همين رو، هيچ كتابفروشي و يا كيوسك روزنامه‌‏فروشي در گينه وجود ندارد. دولت اين كشور به گزارشگران خارجي ويزا نمي‌‏دهد و فقط در موارد خاص و با ذكر دلايل رسمي روزنامه‌‏نگاران خارجي مي‌‏توانند به اين كشور سفر كنند.
ليبي، پنجمين كشور در اين فهرست است. سرهنگ «معمر القذافي» پس از قيام خونين در سال 1979 قدرت در اين كشور را به‌‏دست گرفت. ليبي بيشترين نفوذ را در بين كشورهاي عربي بر مطبوعات خود داد. دولت ليبي تمامي گزارش‌‏ها و اخبار روزنامه‌‏ها و رسانه‌‏هاي خود را كنترل مي‌‏كند. وظايف رسانه‌‏ها در حد انعكاس سياست‌‏هاي دولتي است و آنان اجازه ندادند كه از قذافي و يا دولت انتقاد كنند. چند تلويزيون ماهواره‌‏اي، وب‌‏سايت‌‏هاي اينترنتي در ليبي فعاليت مي‌‏كنند ولي دولت قذافي كانال‌‏ها و وب‌‏سايت‌‏هاي غيردلخواه خود را فيلتر مي‌‏كند. نويسندگان و روزنامه‌‏نگاران اصلي ليبي با پذيرش خطرهاي بسياري مي‌‏توانند از اينترنت استفاده كند. «غزال الشعيبي» يكي از روزنامه‌‏نگاران ليبي كه براي وب‌‏سايت مخالف دولت مستقر در لندن مطلب مي‌‏نوشت، سال گذشته در منطقه «بن‌‏غازي» با شليك گلوله كشته شد ولي هيچ‌‏كس به‌‏دليل اين قتل مورد بازجويي قرار نگرفت. همچنين «عبدالرازك المنصوري» يكي از نويسندگان اين كشور نيز به دليل انتقاد از دولت ليبي در زندان به‌‏سرمي‌‏برد.
«آسياس آفوركي» رئيس‌‏جمهور ارتيره كه در سال 1993 ميلادي به قدرت رسيد، ششمين ديكتاتوري است كه بيشترين سانسور را بر مطبوعات كشور خود اعمال مي‌‏كند. اريتره تنها كشور آفريقايي است كه حتي يك رسانه خصوصي ندارد. دولت اريتره با اتخاذ سياست‌‏هاي نامناسب فشارهاي بي‌‏شماري به مطبوعات خود اعمال مي‌‏كند و با مخفي‌‏كردن سياست‌‏هاي خود از ديد مطبوعات بين‌‏المللي نيز مخفي مانده است. اين كشور واقع شده در شاخ آفريقا تقريبا روزنامه محلي مستقل ندارد. تعداد كمي از مردم اريتره به اينترنت دسترسي دارند. همان تعداد اندكي از خبرنگاران خارجي كه در پايتخت اين كشور فعاليت مي‌‏كنند نيز زير نظر شديد دولت هستند. از سال 2001 ميلادي تاكنون حدود 15 تن از روزنامه‌‏نگاران دستگير و زنداني شدند. «علي عبدو» وزير اطلاعات اريتره در جواب گزارشگران كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) گفت: «به ما مربوط است كه چرا، چه وقت، كجا و چه چيزي را منتشر مي‌‏كنيد.»
كوبا هفتمين كشور در فهرست اين كميته است. «فيدل كاسترو» پس از انقلاب 1959 قدرت در كوبا را به‌‏دست‌‏گرفته‌‏است. براساس قانون اساسي كوبا حزب كمونيست اين كشور اجازه دارد مطبوعات را كنترل كند. شرايط آزادي بيان و مطبوعات طبق اهداف جامعه سوسياليست كوبا تعيين مي‌‏شوند. دولت تمامي رسانه‌‏ها را كنترل مي‌‏كند و دستيابي به اينترنت را نيز به شدت محدود كرده است. اكنون 4 كانال تلويزيوني، 2 خبرگزاري، 12 ايستگاه راديويي، حداقل 4 سايت خبري، سه روزنامه اصلي و چند سازمان كه توسط كاسترو كنترل مي‌‏شوند و منعكس‌‏كننده ديدگاه‌‏هاي حزب كمونيست هستند، در كوبا فعاليت مي‌‏كنند. رسانه‌‏ها تحت‌‏نظر «دفتر صدور انقلاب حزب كمونيست» كه هدف آن توسعه و همكاري برنامه‌‏هاي استراتژيك كوبا است، به فعاليت خود ادامه مي‌‏دهند. كوبا پس از چين بيشترين زندانيان سياسي را داراست و اكنون 24 گزارشگر مستقل در كوبا پشت ميله‌‏هاي زندان به‌‏سرمي‌‏برند. گزارشگران آزاد كه در فضاي مملو از ترس، تهديد واضطراب فعاليت مي‌‏كنند، يا زنداني مي‌‏شوند و يا اجازه خروج از كوبا براي آنان صادر نمي‌‏شود. تعداد محدودي از گزارشگران خارجي در كوبا كار مي‌‏كنند ولي «فيدل كاسترو» گزارش‌‏هاي آنان را مطالعه نمي‌‏كند. دولت كوبا به طور منتخب گزارشگران خارجي اجازه ورود به اين كشور را مي‌‏دهد.

همچنين در گزارش كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) آمده است كه «اسلام كريم‌‏اُف» رئيس‌‏جمهور حكومت ازبكستان در جايگاه هشتم اين فهرست جاي گرفته است. وي در سال 1991 براي اولين‌‏بار انتخاب شد و با برگزاري رفراندوم در سال‌‏هاي 1995 و 2002 ميلادي، دوره رياست‌‏جمهوري خود را تمديد كرد. كريم‌‏اُف روش‌‏هاي ديكتاتوري شوروي‌‏سابق را مجدداً احيا كرده است و با اجراي اين روش‌‏ها روزنامه‌‏نگاران، فعالان حقوق‌‏بشر و مخالفان سياسي ازبكستان را ساكت كرده است. رژيم كريم‌‏اُف با استفاده از سيستم‌‏هاي غيررسمي از انتشار اخبار مربوط به شكنجه، نيروهاي پليس، فقر و اقدامات جنبش‌‏هاي مخالف دولت در رسانه‌‏هاي اين كشور جلوگيري مي‌‏كند. ازبكستان در بين كشورهاي استقلال‌‏يافته از اتحادجماهيرشوروي‌‏سابق بيشترين آمار زنداني‌‏هاي سياسي را دارد و حدود 6 روزنامه‌‏نگار تا پايان سال 2005 ميلادي در سلول‌‏هاي ازبكستان زندان بودند.
«بشار اسد» رئيس‌‏جمهوري سوريه كه پس از مرگ پدرش در سال 2000 ميلادي رهبري دمشق را برعهده‌‏گرفته‌‏است، در اين فهرست جايگاه نهم را به خود اختصاص داده است. رسانه‌‏هاي سوري تحت كنترل شديد دولت دمشق هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيشتر روزنامه‌‏ها در سوريه نمي‌‏توانند اخبار داخلي را پوشش دهند. فقط چند روزنامه برخي اوقات از حزب حاكم بعث يا سياست‌‏هاي سوريه ا نتقاد مي‌‏كنند كه اكثر آنان نفوذي در كشور خود ندارند. روزنامه‌‏ها و رسانه‌‏هاي دولتي به‌‏طور مستقيم از رژيم حاكم حمايت مي‌‏كنند و دولت سوريه با دستگيري و تهديد گزارشگران و روزنامه‌‏نگاران اجازه فعاليت به آنها نمي‌‏دهد. «قاضي كنعان» وزير كشور سابق سوريه مطبوعات اين كشور را بي‌‏ارزش خوانده و گفته است كه اخبار سوريه غيرقابل مطالعه هستند. به‌‏رغم تلاش مطبوعات خصوصي براي توسعه فعاليت‌‏هاي خود، در رسانه‌‏هاي سوريه هيچ پيشرفتي حاصل نمي‌‏شود و مطبوعات توقيف مي‌‏شوند.
«الكساندر لوكاشنكو» كه براي اولين‌‏بار در سال 1994 ميلادي به سمت رياست‌‏جمهوري بلاروس دست يافت، در ماه مارس سال جاري ميلادي پس از برگزاري انتخاباتي كه توسط اتحاديه‌‏اروپا و آمريكا «انتخاباتي مملو از تقلب» ناميده شده است، براي يك دوره ديگر رهبري بلاروس را در دست گرفت. اكثر رسانه‌‏ها و مطبوعات در اختيار دولت هستند و از لوكاشنكو تقدير مي‌‏كنند. راديو و ايستگاه‌‏هاي تلويزيوني معمولا مباحث سياسي را پوشش نمي‌‏دهند. دولت بلاروس طي سال‌‏هاي گذشته بسياري از روزنامه‌‏هاي اين كشور را تعطيل كرد و روزنامه‌‏هاي باقي‌‏مانده تحت كنترل دولت فعاليت مي‌‏كنند. دولت لوكاشنكو با فشار بر خانه مطبوعات اجازه نمي‌‏دهند كه روزنامه سياسي اجازه انتشار بگيرد و مطبوعات آزاد و غيروابسته به دولت بلاروس نمي‌‏توانند روزنامه‌‏هاي خود را به درستي توزيع كنند و انتقاد از رئيس‌‏جمهوري بلاروس محكوميت تا 5 سال زنداني را به‌‏دنبال خواهد داشت. حدود 12 تن از روزنامه‌‏نگاران خارجي و داخلي در جريان برگزاري انتخابات رياست‌‏جمهوري ماه مارس دستگير شدند.

بنابراين گزارش، كميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) با در نظر گرفتن 17 عامل نظير نبودن رسانه‌‏هاي آزاد، وجود قوانين براي سانسور رسمي، كنترل دولتي بر رسانه‌‏ها، حمايت سران دولت‌‏ها از خشونت عليه روزنامه‌‏نگاران، تعداد اخبار خارجي، ميزان محدوديت استفاده از اينترنت، ميزان فعاليت روزنامه‌‏نگاران، ميزان دخالت در انتشار و توزيع مطبوعات و وجود مفادي در قوانين در مورد ممنوع‌‏كردن انتقاد عليه سران دولت‌‏ها و عواملي مانند آن تهيه شده است و كشورهايي كه 9 مورد از اين 17 مورد را نقض كنند، در اين فهرست جاي خواهند گرفت. اكثر رهبران اين كشورها با توجه به ستايش مطبوعات خود بر سر قدرت قرار گرفته‌‏اند و در انتخابات پيروز شده‌‏اند. به‌‏طور مثال تصويري طلايي از نيازاُف با لقب «رئيس‌‏جمهوري براي زندگي» همواره در پايان صفحه تلويزيون‌‏هاي اين كشور وجود دارد و يا راديو گينه‌‏استوايي رئيس‌‏جمهور خود را «خداي كشور» مي‌‏نامد.

برگردان: مريم جعفري

Copyright: gooya.com 2016