یکشنبه 7 خرداد 1385

۵۴ جوان بهایی در شیراز دستگیر شدند، دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهایی: ما نگرانیم، شهروند

خسرو شمیرانی

بر اساس اطلاع دفتر نمایندگی جامعه جهانی بهایی در نیویورک در روز 19 ماه می 54 جوان بهایی در شیراز دستگیر شدند.
دیان علایی، نماینده جامعه بهایی در دفتر ژنو سازمان ملل متحد در این رابطه به شهروند گفت: " پس از سالهای سیاه دهه 1380 این بیشترین تعداد بهایی است که یکجا دستگیر شده اند.
خانم علایی در حالی که در باره اتهامات وارده به افراد دستگیر شده ابراز بی اطلاعی میکرد گفت که روز پس از دستگیری یکی از قضات پرونده اعلام کرده بود که دستگیر شدگان بزودی آزاد خواهند شد. او افزود اکنون پس از گذشت نزدیک به یک هفته جوانان بازداشت شده در شرائطی نامعلوم به سر میبرند.
نماینده بهاییان در سازمان ملل شرائط دستگیری این 54 نفر را چنین توضیح میدهد: "در روز 19 ماه می ماموران دولتی 6 منزل بهایی را مورد تجاوز قرار داده، تعدادی کتاب، کامپیوتر و لب تاپ را ضبط کردند. طی همین عملیات تعداد زیادی جوان بهایی و غیر بهایی دستگیر شدند. اینها همگی در چارچوب یک برنامه سواد آموزی که توسط یونیسف حمایت میشد، کودکان بی بضاعت و بعضا خیابانی را تدریس میکردند. کار آنها داوطلبانه بود و کسی به آنها پولی پرداخت نمیکرد تنها انگیزه آنها برای این فعالیت شان عشق به همیاری انسانی بود."
دیان علایی افزود: ما درعین نگرانی، از اینکه جوانان غیر بهایی دستگیر شده، به سرعت و پس از یک روز آزاد شدند خوشحالیم و امیدواریم این جوانان بتوانند بدون سرخوردگی به فعالیت انساندوستانه خود ادامه دهند. همجنین امیدوارم رفتار غیر قابل پذیرش که با آنها انجام شده در روحیه جوان شان تاثیر منفی بر جای نگذارد.

همزمان خانم بانی دوگال نماینده جامعه بهایی در دفتر سازمان ملل در نیویورک با ابراز تاسف از دستگیری ها نگرانی عمیق خود از افزایش فشارها به بهاییان ایران زا اعلام کرد.

لازم به یادآوریست که با توجه به دستگیری های اخیر، تعداد بهاییانی که از آغاز سال 2005 تا کنون بدون دلیل بازداشت شده اند به 125 تن میرسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نظر می آید فشارهایی که 27 سال پیش در ایران به طور سیستماتیک و قانونمند علیه بهاییان آغاز شد و به قتل و اعدام بیش از 200 تن و محرومیت از ابتدایی ترین حقوق انسانی همچون حق اشتغال در ادارات، حق مالکیت بر خانه و کاشانه خود، حق تحصیل، حق دریافت بازنشستگی، حق کسب وکارو ... انجامید اکنون دوباره وارد فاز نگران کننده ای شده است.

نماینده جامعه بهایی در دفتر ژنو سازمان ملل، خانم علایی با اشاره به این نگرانی به شهروند گفت: "تبلیغات وسیع ضدبهایی که طی ماه های اخیر در نشریه حکومتی کیهان چاپ تهران صورت گرفته و میگیرید ابعاد نگرانی ما را افزایش میدهد. تنها طی 6-7 ماه گذشته بیش از 30 مقاله با مضمون توهین و افترا، علیه بهاییان در این نشریه رسمی منتشر شده است و بیانگر خط جدید افزایش فشار نسبت به هموطنان بهایی ما است."

دیان علایی در پایان گفت: ما نگرانیم. جامعه بهایی در سراسر جهان نگران است. تصور تکرار فجایع دهه 1980 هر وجدان بیداری را وامیدارد تا اعتراض خود را به این شیوه های ضدحقوق بشری که برای جان، مال و حیثیت انسان ها ارزشی قایل نیست، نشان دهد.

Copyright: gooya.com 2016