جمعه 12 خرداد 1385

جان نگروپونته، مدير دفتر اطلاعات ملی آمريکا: ايران ده سال با بمب اتمی فاصله دارد، بی بی سی

عاليترين مقام اطلاعاتی دولت آمريکا گفته است که به اعتقاد وی ايران تا ده سال ديگر می تواند بمب اتمی توليد کند و چنين تحولی را باعث نگرانی خوانده است.

جان نگروپونته، مدير دفتر اطلاعات ملی آمريکا، در گفتگو با بی بی سی ضمن اعتراف به اينکه ايالات متحده در ارزيابی برنامه تسليحات کشتار جمعی عراق مرتکب اشتباهاتی شد، اظهار عقيده کرده است که جمهوری اسلامی به شکلی فعالانه در صدد دستيابی به تسليحات اتمی است.

در پاسخ به سئوالی در مورد زمان توليد بمب اتمی توسط ايران، آقای نگروپونته گفت "ما نمی توانيم در اين مورد آگاهی دقيقی داشته باشيم اما تخمين می زنيم که اواسط دهه آينده ممکن آنها (ايرانيان) در موقعيت دستيابی به يک اسلحه اتمی قرار داشته باشند."

وی گفت که چنين وضعيتی باعث نگرانی جدی است.

آقای نگروپونته افزوده است که پس از اشتباهاتی که در مورد برنامه تسليحایت رژيم سابق عراق صورت گرفت، تشکيلات اطلاعاتی ايالات متحده اصلاحاتی را در روش های خود اعمال داشت تا از تکرار اين قبيل اشتباهات جلوگيری شود.

در سال 2003، مقامات آمريکايی بر اساس گزارش های تشکيلات اطلاعاتی خود، رژيم صدام حسين، رهبر سابق عراق را به اجرای يک برنامه مخفيانه توليد تسليحات کشتار جمعی متهم کردند.

اين اتهام زمينه اقدام نظامی ايالات متحده عليه عراق را فراهم آورد اما پس از اشغال خاک آن کشور، تلاش ماموران غربی برای کشف تسليحات کشتار جمعی در عراق به نتيجه نرسيد.

مدير دفتر اطلاعات ملی آمريکا در اين مصاحبه ايران را متهم کرد که، به گفته وی، بزرگترين دولت حامی تروريسم در جهان است.

تشکيلات موسوم به دفتر اطلاعات ملی آمريکا، که آقای نگروپونته اداره آن را برعهده دارد، در نتيجه اصلاحات انجام شده در دستگاه های اطلاعاتی اين کشور پس از حملات انتحاری يازدهم سپتامبر سال 2001 در آمريکا ايجاد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسئوليت مدير اطلاعات ملی آمريکا نظارت و هماهنگی فعاليت سازمان های مختلف اطلاعاتی و امنيتی اين کشور، از جمله سازمان مرکزی اطلاعات - سيا - است.

جان نگروپونته در سال های 2001 تا 2004 نمايندگی ايالات متحده در سازمان ملل متحد را بر عهده داشت و از سال 2004 تا 2005 به عنوان سفير اين کشور در عراق خدمت کرد و پس از آن به مديريت اطلاعات ملی آمريکا منصوب شد.

اظهارات آقای نگروپونته پس از آن انتشار می يابد که وزيران خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان پس از مذاکراتی در وين در روز پنجشنبه اعلام کردند که پيشنهادهايی را برای حل بحران هسته ای ايران به اين کشور ارايه خواهند داد.

کشورهای غربی نسبت به اهداف برنامه های هسته ای ايران ابراز ترديد کرده اند اما جمهوری اسلامی تاکيد داشته که اين برنامه ها را صرفا با مقاصد صلح آميز دنبال می کند.




Copyright: gooya.com 2016