شنبه 13 خرداد 1385

متکی: خاوير سولانا تا دو روز آينده به ايران می‌آيد، ايرنا

تهران، ايرنا ‪۸۵/۰۳/۱۳‬


"منوچهر متکی" وزير امور خارجه گفت: "خاوير سولانا" مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا تا دو روز آينده برای ارائه پيشنهادهای جديد اروپا به ايران می‌آيد.


متکی روز شنبه در حاشيه نشست هم انديشی با آموزه‌های امام خمينی در عرصه سياست خارجی در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: جلسه‌ای که روز گذشته در وين برگزار شد، منجر به جمع بندی نظرات اروپا و ديگر کشورها شده است و در قالب پيشنهاد جديدی به ايران ارائه خواهد شد.

متکی تصريح کرد: به دنبال اين نشست اتحاديه اروپا درخواست کرد که سولانا سفری به تهران داشته باشد تا نقطه نظرات مطرح شده در نشست وين را به اطلاع جمهوری اسلامی ايران برساند که ايران نيز با اين سفر موافقت کرد.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ايران در فرصتی که لازم است اين پيشنهاد را بررسی کرده و نظرات خود را درباره آن پس از بررسی‌ها ارائه خواهد کرد.

وی ابراز اميدواری کرد که پيشنهادات جديد اروپا بتواند زمينه را برای بررسی جامع الاطراف موضوع فراهم کند.

منوچهر متکی وزير امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ايران از مذاکرات عادلانه، غيرتبعيض آميز و بدون پيش شرط حمايت می‌کند.

وی روز شنبه در حاشيه نشست "هم انديشی با انديشه‌های امام (ه) در عرصه سياست خارجی" در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آنچه که ما بارها اعلام کرده‌ايم "مذاکرات بدون پيش شرط است " و طرف‌های اين موضوع که عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هستند، می‌توانند در مذاکرات حضور داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت : ايران ملاحظاتی دارد که پس از بررسی پيشنهاد جديد اروپا آن را اعلام خواهد کرد. اين ملاحظات شامل ترکيب و چگونگی مذاکرات خواهد بود.

وزير امور خارجه، ارايه نقطه نظرات اروپا در قالب پيشنهاد جديد را درصورت واقع بينانه بودن و برخورداری از نتايج عادلانه مثبت دانست واظهار داشت: ما در تماس‌ها و ارتباطات با طرف‌های مختلف به آنها توصيه کرديم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و پيشنهادی جامع الاطراف ارايه دهند.

متکی تاکيد کرد: اگر در پيشنهاد جديد اروپا حسن نيت وجود داشته باشد ممکن است راه برون رفت از رکودی را که خود در مذاکرات ايجاد کرده‌اند ، بوجود آيد.

وی با بيان اينکه "تسليحات هسته‌ای در دکترين نظامی و دفاعی ايران جايی ندارد"، گفت: ما معتقديم که سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای مانع صلح و امنيت بين‌المللی برای همه جامعه بشری است.

متکی افزود: کل سلاح‌های هسته‌ای بايد جمع آوری و نابود شود، و يک بار ديگر اشتباه بزرگی که در هيروشيما و ناکازاکی ژاپن بوقوع پيوست نبايد تکرار شود ، ايران عضو فعال هر مجموعه و تلاش بين‌المللی برای برچيدن سلاح های هسته‌ای خواهد بود.

وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالی درمورد پيگيری مساله مبارزه با اشرار در شرق کشور،گفت: در سفر اخير حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان به ايران و در سفر پرويز داودی معاون اول رييس جمهوری و بنده به پاکستان با مقامات اين کشور درباره ناامنی‌های سازماندهی شده ، در شرق ايران مذاکراتی انجام شد.

متکی افزود: در اين مذاکرات زمينه همکاری‌ها برای برخورد با اين توطئه‌های جديد فراهم شد که در تبادل مناسب اطلاعات بين مسوولان ذيربط و نظارت دقيق تر بر تحولات منطقه و تلاش جدی نيروهای انتظامی و اطلاعاتی موفق خواهيم شد حرکت جديد حساب شده دشمنان را خنثی کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: خاوير سولانا تا دو روز آينده به ايران می‌آيد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016