شنبه 13 خرداد 1385

سفر خاوير سولانا به تهران و ارا‌‌ئه‌ى پيشنهادات نشست ۵+۱، صدای آلمان

* مسئول سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا با مجموعه‌اى از پيشنهادات وارد ايران خواهد شد.


خاوير سولانا مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا تا دو روز ديگر به تهران مى‌رود تا پيشنهادات جديد نشست ۵+۱ را تسليم مقامات ايرانى كند. وزير امور خارجه‌ى ايران ضمن اعلام اين خبر گفت كه جمهورى اسلامى پيشنهادات جديد را بررسى خواهد كرد. سولانا ايران را از رد پيشنهادات بر حذر داشته و تهديد كرده كه پيامد چنين تصميمى تشديد فشارهاى بين‌المللى خواهد بود.

سرانجام ۵ عضو دائم شوراى امنيت به همراه آلمان به توافق رسيدند و مجموعه پيشنهادات جديدى را تنظيم كردند تا ايران را به حركت بسوى همسازى با درخواست‌هاى بين‌المللى ترغيب كنند. در مقابل مشوق‌هاى اقتصادى كه ايران را در مسير توليد انرژى يارى خواهد داد، مجموعه مجازات‌‌هايى نيز در نظر گرفته شده كه در صورت عدم توقف فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم بر ايران اعمال خواهد شد.

خاوير سولانا مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا مقامات ايرانى را از رد كردن اين مجموعه پيشنهادات برحذر داشت و هشدار داد كه در اين صورت جمهورى اسلامى با فشارهاى شديدى روبرو خواهد شد. به گفته‌ى او رد پيشنهادات از سوى ايران نشانگر آن است كه جمهورى اسلامى برخلاف آنچه كه ادعا مى‌كند، نمى‌خواهد انرژى توليد كند،‌ بلكه هدف توليد سلاح اتمى را در سر دارد. سولانا امروز در مصاحبه با روزنامه‌ى آلمانى ”دى ولت“ رد پيشنهادات از سوى ايران را ”اشتباهى بزرگ“ خواند و گفت: در اين صورت ما دست به اقدامات لازم خواهيم زد.

به عقيده‌ى مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا پيشنهادات جديد از گشاده‌دستى و سخاوت لازم برخوردارند، به ايران در مسير توليد انرژى يارى خواهند داد و جمهورى اسلامى مى‌تواند با استفاده از امكانات جديد اقتصاد كشور را مدرنيزه كرده و نقش مثبتى در منطقه ايفا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آلمان و قدرت‌هاى اصلى شوراى امنيت با ارائه‌ى اين پيشنهادات، ايران را بر سر دوراهى مجازات و تشويق قرار داده‌اند. عدم توقف فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم به معناى اعمال مجازات غرب است، مجازاتى كه بنا بر اظهارات مقامات روسى شامل حمله‌ى نظامى به ايران نخواهد شد.

نخستين واكنشى كه از سوى محمود احمدى‌نژاد رييس‌ جمهورى ايران در اين باره ديده شد منفى بود، با وجود اين سخنگوى كاخ سفيد اظهار داشت كه جمهورى اسلامى پيشنهادات را جدى خواهد گرفت.

تا ۴۸ ساعت ديگر خاوير سولانا براى ارائه‌ى پيشنهادات جديد به تهران خواهد رفت. منوچهر متكى وزير امور خارجه‌ى ايران امروز ضمن اعلام اين خبر گفت: جمهورى اسلامى ايران از مذاكرات عادلانه، غير تبعيض‌آميز و بدون شرط حمايت مى‌كند. وى گفت كه مذاكرات بايد بدون پيش‌شرط باشند. به گفته‌ى متكى‌، ايران در فرصتى كه لازم است پيشنهادات را بررسى كرده و نظرات خود را در باره آن پس از بررسى‌ها ارائه‌ خواهد داد. وى ابراز اميدوارى كرد كه پيشنهادات جديد اروپا بتواند زمينه را براى بررسى جامع موضوع فراهم كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر خاوير سولانا به تهران و ارا‌‌ئه‌ى پيشنهادات نشست ۵+۱، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016