یکشنبه 14 خرداد 1385

نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس از برنامه های هسته ای ايران، بی بی سی

جمال الدين موسوی - دوبی - وزيران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در پايان نشستی در رياض پايتخت عربستان سعودی، اعلام کردند که علی رغم تلاش ايران برای رفع نگرانی از برنامه های هسته ای اين کشور، آنها همچنان نگران عواقب زيست محيطی اين برنامه هستند.

در بيانيه پايانی نود و نهمين نشست وزاری خارجه شش کشور عرب عضو اين شورا ، نسبت به عواقب زيست محيطی برنامه هسته ای ايران و احتمال نشت مواد راديو اکتيو در آبهای منطقه عميقا ابراز نگرانی شده است.

در اين بيانه آمده است که رآکتورهای هسته ای ايران در بوشهر در جنوب ايران، منطقه را در معرض يک ضايعه انسانی قرار داده است.

شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير خارجه امارات عربی متحده و رييس دوره ای اين نشست نيز در کنفرانسی خبری در رياض گفت، خليج فارس تنها منبع آب، انرژی و درآمد کشورهای اين منطقه است ايران بايد اين نگرانيها را درک کند.

اين اولين بار است که پس از دوری از رفت و آمدها و گفتگوهای مقامات ايران و غرب با سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، اين شورا در زمينه برنامه هسته ای ايران اعلام موضع می کند.

پس از اينکه مقامات بلند پايه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در نشست پيشين درباره عواقب زيست محيطی برنامه ی هسته ای ايران ابراز نگرانی کردند، مقامات ايران از جمله محمود احمدی نژاد رييس جمهور، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، به برخی کشورهای عضو اين شورا سفر کردند.

در اين سفرها ايران با اشاره به اينکه ميليونها دلار صرف ايمنی تاسيسات هسته ای اين کشور شده تلاش کرد تا از نگرانهای موجود در اين زمينه بکاهد.

آگاهان می گويند که کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به فن آوری هسته ای ايران که از نوع روسی است اطمينان ندارند و در اين راستا علاوه بر مقامات ايران، دو هفته قبل سرگئی لاوروف وزير خارجه روسيه با سفر به اين منطقه خواست تا نگرانيها در اين مورد را کاهش دهد.

علاوه بر اين، بيانيه شورای همکاری خليج فارس با تاکيد بر "خاورميانه ای عاری از سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی" آورده است که نبايد در اين زمينه، اسرائيل را مستثنی قرار داد.

جزاير سه گانه

حق حاکميت امارات عربی متحده بر جزاير سه گانه از ديگر موضوعات اصلی بيانيه نشست وزيران خارجه شورای همکاری خليج فارس بود.

اينکه ايران حاضر به گفتگو درباره جزاير مورد ادعای امارات نيست، به عنوان عملکردی که به بهبود امنيت و ثبات در منطقه کمکی نمی کند، در اين بيانيه مورد انتقاد قرار گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران همواره بر اينکه سه جزيره ابو موسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزئی جدايی ناپذير از ايران هستند تاکيد کرده و اين مسئله را قابل مذاکره نمی داند.

برخی آگاهان بر اين عقيده اند که شش کشور عرب عضو شورای همکاری خليج فارس، قصد دارند تا از جنجال فعلی بر سر برنامه هسته ايران برای مطرح کردن جدی تر ادعای امارات عربی متحده بر جزاير سه گانه سود ببرند.

اخيرا "فرانک والتر اشتاين ماير" وزير خارجه آلمان نيز طی سفر به اين منطقه و گفتگو بر سر برنامه هسته ای ايران، اظهار داشت که شورای همکاری خليج فارس قصد دارد تا هياتی را برای پادرميانی ميان ايران و غرب بر سر برنامه هسته ای اين کشور روانه تهران کند. ولی در نشست اخير در زمينه فرستادن هياتی به تهران سخنی به ميان نيامد.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس از برنامه های هسته ای ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016