دوشنبه 15 خرداد 1385

رایس: تهدیدهای رهبر جمهوری اسلامی در مورد قطع جریان نفت غیر عملی است و ایران شدیدا به درآمد حاصل از فروش نفت وابسته است، راديو فردا

سخنان روز گذشته آيت الله خامنه ای درباره بحران هسته ای جمهوری اسلامی و امکان استفاده حکومت ايران از سلاح نفت در برابر غرب سبب شد بهای نفت به بالاترين حد خود در سه هفته اخير برسد. پيش از اين وزير نفت جمهوری اسلامی تاکنون چندين بار اعلام کرده بود بحران هسته ای ربطی به صادرات نفت ندارد و قطع جريان نفت در دستور کار جمهوری اسلامی نيست. کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا تهديد های آقای خامنه ای را غير عملی خواند و گفت جمهوری اسلامی شديدا به درآمد حاصل از فروش نفت وابسته است.
جمشيد زند

جمشيد زند (راديو فردا): آيا ايران از سلاح نفت استفاده خواهد کرد؟ اين پرسشی است که پس از سخنان تهديد آميز آيت الله خامنه ای درباره قطع جريان نفت از خليج فارس بطور جدی در محافل سياسی جهان مطرح شده است. پس از اظهارات آقای خامنه ای بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترين حد خود در سه هفته اخير رسيد.
روز يکشنبه در بازار معاملات الکترونيکی نيويورک بهای هر بشکه نفت به ۷۳ دلار و ۴۵ سنت رسيد. بهای نفت در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزايش يافته است و بيم آن می رود که با ادامه بحران هسته ای جمهوری اسلامی بهای نفت بازهم بالاتر رود. تهديد آيت الله خامنه ای نه تنها نفت ايران بلکه نفت صادراتی کشورهای منطقه را شامل می شود.

گرچه مقامهای عاليرتبه جمهوری اسلامی از جمله وزير نفت و دبير شورايعالی امنيت ملی بارها امکان استفاده از سلاح نفت را رد کرده اند، به گفته تحليلگران سخنان روز گذشته آيت الله خامنه ای تهديدی است عليه غرب و کشورهای صادر کننده نفت در منطقه.

يک کارشناس نفت می گويد با توجه به مقدار نفتی که از تنگه هرمز عبور می کند کشورهای مصرف کننده نمی توانند از نفت صادراتی منطقه خليج فارس چشم پوشی کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزانه بيش از ۱۷ ميليون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور می کند و موقعيت جغرافيايی جمهوری اسلامی طوری است که می تواند اين شاهراه حياتی را مسدود سازد. ايران بعنوان چهارمين صادر کننده نفت روزانه بيش از ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت توليد می کند. خانم رايس تهديد های آقای خامنه ای را غير عملی خواند و گفت ايران شديدا به درآمد حاصل از فروش نفت وابسته است.

گرچه ايران هنوز رسما پيشنهادهای شش کشور بزرگ را دريافت نکرده، به گفته تحليلگران اظهارات مقامهای جمهوری اسلامی در چند روز گذشته حاکی از آنست که در بين رهبران بحثی جدی درباره چگونگی برخورد با اين پيشنهادها و مذاکره با آمريکا درگرفته است.

Copyright: gooya.com 2016