گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
25 فروردین» روناک صفازاده به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد، تغيير برای برابری24 فروردین» رفسنجانی: حقوق بانوان در جهان اسلام آن گونه که اسلام و قرآن مد نظر دارند، رعايت نمیشود، آفتاب 22 فروردین» نبرد حکومت اسلامی با زنان، دی ولت، برگردان از الاهه بقراط 22 فروردین» نامه سازمان های بين المللی برای آزادی عاليه اقدام دوست و در دفاع از فعالان حقوق زن به دولت ايران 17 فروردین» به کدامين گناه؟ فاطمه فرهنگخواه
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! زنان افغانی در اعتراض به قانون جديد خانواده در مقابل يک حوزه علميه در کابل تجمع می کنند، کانون زنان ايرانیکانون زنان ايرانی :گروهی از زنان افغانی در اعتراض به قانون جديد خانواده ی اهل تشيع چهارشنبه همين هفته در مقابل حوزه علميه خاتم النبيين در کابل تجمع می کنند. جمعی از زنان افغان با صدور اطلاعيه ای با از دعوت زنان برای حضور در اين تجمع گفته اند :" در اين روزها هزاران حنجره از هر گوشه ای از جهان، برعليه تبعيض و بنيادگرايی فرياد می زنند. تبعيض و بنيادگرايی در قانونی که بر زندگی ما و شما، زندگی من و توو زندگی فرزندان مان سايه می اندازد. اگر شما هم به تصويب اين قانون معترضيد و مايليد اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانيد، پس با ما همراه شويد." متن کامل بيانيه زنان افغان با عنوان چرا سکوت کنيم ،به اين شرح است :
چرا... سکوت.... کنيم؟ به همۀ آنانی که به آزادی و به انسان باور دارند به اين مينديشيم که زنيم يا مرد ، به اين مينديشيم که از کدام کيش و آيينيم.، به اين بينديشيم که همه انسانيم. مگر می شود انسان بود و در برابر تبعيض سکوت کرد؟ مگر می شود به انسانيت باور داشت ولی آزادی انسان را به هر بهانه ای انکار کرد؟ در اين روزها هزاران حنجره از هر گوشه ای از جهان، برعليه تبعيض و بنيادگرايی فرياد می زنند. تبعيض و بنيادگرايی در قانونی که بر زندگی ما و شما، زندگی من و توو زندگی فرزندان مان سايه می اندازد. برخورداری از قانون و زندگی در سایۀ آن، با اطمينان به عادلانه و قابل اجرا بودنش، حق هر انسانی است، صرف نظر از نژاد، زبان و مذهبش. اما قانون احوال شخصیۀ اهل تشيع که اخيرا توسط تعدادی ازمدعيان وکالت و کفالت شيعيان، تدوين و سپس توسط پارلمان تصويب و به وسيلۀ رييس جمهور افغانستان نيز توشيح گرديده است ، در مخالفت با هر تفکر انسانی، اخلاقی و در مغايرت با قانون اساسی افغانستان و تمامی موازين حقوق بشری در جهان است. قانونی که در نفس خود می توانست مدافع و حامی زندگی بخشی از جامعه باشد، در عمل به قانونی ضد انسانی و اسلامی تبديل گرديد. قانونی که هويت و موجوديت نيمی از اجتماع را نفی کرده و او را از داشتن هر گونه حق مالکيتی، حتی بر جسم خويش محروم می سازد. قانونی که حتی بر خصوصی ترين عرصه های زندگی انسان ها تاخته و در مورد جزيی ترين مسايل فردی اشخاص تصميم می گيرد. کاری که در هيچ دين و آيينی پذيرفته شده نيست و با هيچ منطق اخلاقی و انسانی قابل توجيه نمی باشد. ما از عالمان و دانشمندان دينی خود انتظار داريم تا با توجه به نياز های عصر و زمان ما، قوانينی وضع نمايند که حامی و پشتيبان حقوق زنان (حق تحصيل، انتخاب همسر، حضانت فرزند، ارث، اشتغال و....) در خانواده باشد. ما زنان می خواهيم تا وقت و انرژی خود را صَرف ساختن جامعۀ خود سازيم نه صَرف آرايش برای لذت بردن مردان. ماده ۱۳۲ فقره ۴ " بر زن واجب است در صورت تمايل مرد به استمتاعات جنسی از او تمکين کند " ماده ۱۳۲ فقره سوم بند (۴): تمکين آمادگی زوجه برای تمتعات جنسی متعارف زوج و بيرون نرفتن از منزل در صورت عدم عسر و حرج بدون اذن زوج می باشد و عدم رعايت هريک از آنها از طرف زوجه سبب نشوز است. ماده ۱۸۰: "هرگاه زوجه شاغل باشد، اجرت کارش متعلق به خود او است، مگر اينکه اذن زوج مشروط به ادای بخشی از پرداخت مصارف خانواده باشد." ماده ۱۳۲ فقره سوم هرگاه زوج خواهان آرايش زوجه گردد، زوجه مکلف به آن می باشد.
اگر شما هم به تصويب اين قانون معترضيد و مايليد اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانيد، پس با ما همراه شويد. جمعی از زنان افغان Copyright: gooya.com 2016
|