گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
7 مهر» رهبری جنبش سبز: شبکهای، غير متمرکز، تعاملی و توافقی، مجيد محمدی، راديو فردا28 شهریور» استقامت جنبش سبز و فرسايش دستگاه تبليغاتی ديکتاتوری، مجيد محمدی، راديو فردا 20 شهریور» "يخزدگی تاريخ، داغ کردن مخالفان و در آوردن چشم فتنه"، مجيد محمدی، راديو فردا 4 شهریور» محاکمه ماکس وِبِر در دادگاه "کودتای مخملی" با وکيل تسخيری، مجيد محمدی، راديو فردا 30 مرداد» راههای مقابله با نقض گسترده حقوق بشر در ايران: هزينهها و قابليتها، مجيد محمدی، strike4iran
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی: پروژهای ناممکن، مجيد محمدی، راديو بين المللی فرانسهبا بازگشايی دانشگاهها و کليد زدن اپيزود ديگری از جريان اسلامی کردن دانشگاهها و علوم انسانی و اجتماعی، موج تازهای از بازنشسته کردن اساتيد علوم انسانی و اجتماعی يا نگذاشتن درس برای آنان که وفاداری خود را به هيئت حاکمه اعلام نکردهاند آغاز شده است. اگر رژيم در دانشگاه پايگاه محکمی ندارد و تنها با دانشجويان بسيجی و ماموران حراست به ادارهی آنها می پردازد چرا علوم انسانی و اجتماعی و اساتيد آنها بيش از علوم ديگر در معرض حمله قرار می گيرند؟ حضور پر رنگ جنبش دانشجويی در جنبش سبز و مخالفت صريح اکثر دانشجويان با حکومت خودکامه و اقتدارگرا بدانجا انجاميد که ايدئولوگهای حکومت برای ريشه يابی اعتراضات و نيز احيای طرح اسلامی کردن دانشگاهها به موضوع اسلامی کردن علوم انسانی دوباره رجوع کنند. در کنار رشد جمعيت شهری تا هفتاد درصد جمعيت کشور، رشد ارتباطات (حدود ۲۰ ميليون تلفن همراه و ۲۰ ميليون تلفن ثابت)، بالا رفتن سطح سواد تا ۸۵ درصد و گسترش رسانهها (تا حدود ۵۰ درصد دسترسی به تلويزيونهای ماهوارهای و حدود ۳۵ درصد دسترسی به اينترنت)، افزايش تعداد دانشجويان همواره به عنوان يکی از زمينه های جدی توسعهی اجتماعی و فرهنگی کشور و عامل مطالبهی توسعهی سياسی ياد می شود. داروی حکومت برای پيش گيری از مطالبات مربوط به مشارکت و رقابت سياسی در اين حوزه همواره اسلامی کردن مراکز آموزشی بوده است.
چرا علوم انسانی و اجتماعی اما علوم اجتماعی (اقتصاد، جامعه شناسی، انسان شناسی، علوم سياسی، روانشناسی، ارتباطات، و مطالعات فرهنگی) و انسانی (فلسفه، زبان شناسی، مطالعات دينی، هنر و تاريخ) از اين اقبال برخوردار نبودهاند. علوم انسانی و اجتماعی هم به دلايل معرفت شناسانه و هم به دلايل اجتماعی و سياسی مورد هدف اسلامی کردن واقع شدند. دلايل معرفت شناسانهای که اسلامگرايان را به اسلامی کردن اين علوم بر انگيختهاند عبارتاند از تعدد نظريه ها (بيش از تعداد نظريه ها در علوم ديگر) در هر يک از شاخه های اين علوم، اتکای بيشتر و آشکارتر مشاهدات در اين علوم بر نظريهها، تکثر روشهای کمی و کيفی تحقيق در اين حوزهها، و رابطهی مستقيم و ملموس تر اين علوم با ارزشها و باورهای افراد. دلايل اجتماعی آن نيز عبارتاند از مورد مطالعه بودن اقتصاد و فرهنگ و سياست و جامعه به عنوان موضوع مورد بحث در اين علوم (که طبعا فقها مدعی اصلی آنها هستند)، ارتباط فتاوای فقهی با جامعه و اقتصاد و فرهنگ، احساس رقابت با روشنفکران و تحصيل کردگان اين علوم از سوی روحانيت، و تاثير گذاری و تاثير پذيری بيشتر سياستگذاری و قانونگذاری از آنها. بدين ترتيب اين علوم مورد طمع بيشتر برای اسلامی شدن واقع شدند و برنامه هايی برای اسلامی کردن آنها به اجرا درآمد.. همهی علوم بشری عرفی بر تجربهی انباشته و خرد جمعی بشری متکی هستند و نظريهها و گزارههايشان ابطال يا تحقيق پذيرند. همهی اين علوم به نيازهای انسان برای دانستن و پی بردن به رازهای انسان و جامعهی انسانی و حل مشکلات با توجه به آن دانشها پاسخ می دهند. موضوعات و مشکلاتی مثل تورم و بيکاری و فقر، خودکشی (که موضوع اصلی مورد مطالعهی دورکم بود) و تبعيض و نارواداری، رشد سرمايه داری (موضوع مورد علاقهی ماکس وبر)، شکاف طبقاتی (موضوع مورد علاقهی مارکس)، انقلاب و جنگ و نا امنی، افسردگی و اضطراب و روان پريشی (که فرويد و يونگ سال ها بدان پرداختند) ، و مانند آنها با رهيافتی تجربی در علوم اجتماعی و انسانی مورد توجه قرار می گيرند و تلاش می شود برای آنها راه حل هايی پيدا شود. همان طور که در دانش هواشناسی در بارهی نقش دعای باران در ميزان ريزش آن تحقيق نمی شود، در روانشناسی و جامعه شناسی نيز ميزان خود کشی بر اساس سطح ايمان افراد يا گرانفروشی بر اساس سطح تقوای آنها مورد بررسی واقع نمی شوند. دانشمندان اين علوم در حيطهی کار علمی خود به رد و اثبات اين گونه امور نمی پرد ازند و صرفا بر اساس روش تجربی و عقلانی به مشاهده و تحقيق و تنظيم ديدگاههای خود مشغول می شوند. Copyright: gooya.com 2016
|