یکشنبه 12 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس سازمان جغرافيايی نيروهای مسلح: ساخت ايستگاه سيار دريافت اطلاعات ماهواره در ايران، ايسنا

الحاق ايران به جمع کشورهای «فراکروی» با پرتاب ماهواره ملی


رييس سازمان جغرافيايی نيروهای مسلح با تاکيد بر اهميت دستيابی ايران به فن‌اوری فضايی خاطرنشان کرد: کشورهای صاحب توانايی حضور در فضای ماورای جو از نظر وزن ژئوپلتيک، در بالاترين سطح موسوم به فراکروی قرار دارند که کشور ما نيز توانسته حضور خود را در جمع چند کشور محدود در فضای ماورای جو به اثبات برساند.

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، امير سرتيپ دوم ستاد محمد حسن نامی که در نشستی خبری در خصوص برنامه‌های اين سازمان به مناسبت هفته جهانی فضا سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: کشورها از نظر وزن ژئوپليتيک، فروملی، ملی، منطقه‌يی، کروی و فرا کروی هستند. به کشورهايی فروملی می‌گويند که در چارچوب مرز خود توان حاکميت ندارند و کشورهايی که تنها در محدوده مرزی خود اعمال حاکميت می‌کنند را ملی گفته و به همين ترتيب در سطح منطقه‌ای و در سطح کره است و فراکروی شامل کشورهايی می‌شود که توانايی حضور در فضای ماورای جو را دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، هفته جهانی فضا را هفته جهش فن‌آوری و جنبش فرهيختگان و جهاد علمی فرزانگان برای کشف فضا خواند و خاطر نشان کرد: سازمان جغرافيايی و سازمان فضايی،‌ مراکز علمی، دانشگاه‌ها و NGOها بايد توجه داشته باشند که با توجه به اهميت فضا به عنوان بعد چهارم قدرت در جهان مطرح است.

امير نامی در ادامه در تشريح برنامه‌های اين سازمان به مناسبت هفته جهانی فضا گفت: در هفته جاری علاوه بر بازديد از آسمان نمای سازمان، بازديد از سايت سپهر در نظر گرفته شده است. در اين سايت برای دانشجويان کارشناسی ارشد و دکتری که در زمينه علوم فضايی تحقيق می‌کنند نشست‌هايی برگزار می‌شود.

وی بيان کرد: آسمان نما که آسمان مجازی است که ۵۸ هزار ستاره، خورشيد و سيارات پيرامون آن و برخی از دنباله دارها را نمايش می‌دهد که صرفا در اين هفته اختصاص به دانش آموزان و دانشجويان دارد.

امير نامی با بيان آنکه سالانه تصاوير ماهواره‌يی را در اختيار اساتيد و محققين حوزه قرار می‌دهيم که در تحقيقات و پژوهش‌ها استفاده کنند، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در زمينه محصولات استراتژيک کشاورزی، جنگلبانی و توسعه فضای سبز که از ضروريات زندگی بشر و محيط زيست است از اين تصاوير استفاده می‌شود. همچنين با دياگرام‌هايی که از محصولات استراتژيک مانند گندم، برنج، جو، سيب زمينی و ... به دست می‌آيد می‌توانيم سطح زير کشت آنها را به سازمان های مربوطه ارائه کنيم که ميزان آفت، برداشت و ... را می‌توانند محاسبه کنند و با اطلاع قبلی که دارند به نياز سنجی بپردازند.

وی، همچنين به نقش ماهواره‌ها در مديريت برداشت، هدايت و استفاده از آبهای سطحی و زير زمينی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آب نقش سازنده و پر اهميتی دارد و هرچه بيشتر پيش می‌رويم اين نقش پررنگ تر می‌شود و حتی اهميت آن بيش از گذشته است که در اين راستا نيز فعاليت‌های خوبی در خصوص کنترل آب درياها و يا روند کوچک شدن درياچه اروميه با استفاده از تصاوير ماهواره‌يی در چند سال اخير انجام شده است.

رييس سازمان جغرافيايی نيروهای مسلح در بخش ديگری از سخنانش اظهار کرد: تصاوير ماهواره‌يی همچنين در خصوص توسعه شهرنشينی و استقرار بهينه جمعيت در زيستگاه‌های مناسب هم کارايی دارد.

نامی، آمايش سرزمينی را در توسعه و عمران کشور مهم دانست و خاطر نشان کرد: استقرار هوشمندانه جمعيت بر اساس مواهب طبيعی و امکاناتی که برای زندگی امروز لازم است و در زمينه آمايش ملی نياز است که به آن پرداخته شود.

وی با تاکيد بر آنکه بايد آمايش ملی مناسب داشته باشيم، تصريح کرد: به عنوان مثال اگر بايد توزيع عادلانه ثروت و خدمات وجود داشته باشد حتما می‌بايست آمايش ملی مناسب داشته باشيم که اين امر توسط تصاوير ماهواره‌يی و با استفاده از دانشمندان علوم جغرافيا و اطلاعات مکانی مورد نياز به دست می‌آيد که اگر آمايش مناسب در کشور داشته باشيم، آمايش کشاورزی، صنعتی و دفاعی را خواهيم داشت.

امير نامی اضافه کرد: امروزه از تصاوير ماهواره‌يی در زمينه‌های مختلفی مانند هيدرولوژی و منابع آب، اکتشاف منابع آب زير زمينی، نجوم، منابع معدنی مانند نفت و گاز، اکتشاف مواد راديواکتيو، ژئومورفولوژی، پوشش و کاربری اراضی شهری، برنامه ريزی شهری، مطالعات زيست شناسی، خاک شناسی، آلودگی‌های هوايی، زمينی، جنگلداری، کنترل ترافيک، مديريت حمل و نقل شهری، گياه شناسی، ژتوترمال، مکان يابی دفع پسماندهای هسته‌ای و شهری و ... استفاده می‌شود.

وی در بخش ديگری از سخنانش در خصوص سايت سپهر گفت: اين مجموعه شامل ايستگاه‌های زمينی ارتباط با ماهواره است که دارای دو بخش کنترل و دريافت است. در بخش کنترل، به ماهواره فرمان داده می‌شود و در ماهواره‌های سنجش از دور می‌تواند اطلاعات را دريافت کند اما در بخش دريافت تنها می‌توان اطلاعات را از ماهواره دريافت کرد که خوشبختانه ايران در اين دو زمينه توانايی خوبی دارد.

نامی افزود: همچنين با همکاری دانشگاه‌های صنعتی مالک اشتر و صنعتی شريف توانستيم ايستگاه سياری را دراين زمينه ايجاد کنيم که امکان دريافت تصوير را در هر جايی داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چه برنامه‌ای را برای افق ۱۴۰۴ در نظر داريد،‌ توضيح داد: بايستی توانمندی دريافت تصاوير ماهواره‌يی را در ابعاد مختلف داشته باشيم که خوشبختانه در اين زمينه جلوتر از برنامه نيز بوده‌ايم و همچنين تهيه اطلاعات مکان محور کشور، تهيه و توليد انواع نقشه و نقشه GIS ايران و جهان که می‌تواند تصوير سه بعدی از کشور و منطقه را دهد، در نظر است.

امير نامی درباره ارتباطاتی که با سازمان‌ها و مراکز توسط اين سازمان ايجاد شده است، اظهار کرد: با وزارت بازرگانی در رابطه با ميزان کشت محصولات، با معاونت وزارت راه و ترابری در خصوص روستاها، با معاونت وزارت کشاورزی برای تهيه نقشه‌های کشاورزی و وزارت نفت در خصوص منابع نفتی و گازی ارتباط موثری را داريم.

وی يادآور شد: جلساتی را با سازمان محيط زيست داشته‌ايم که بايد گفت محيط زيست نه تنها از بين نرفته بلکه توسعه نيز پيدا کرده است.

امير نامی درباره قرار دادن اطلاعات مورد نياز به کاربران گفت: اطلاعات و تصاوير مربوط به ماهواره‌ها از طريق تارنمای سازمان قابل دسترسی است که در دو سال و نيم گذشته تعداد زيادی از محققان،‌ دانشجويان و کسانی که با اين رشته و علوم مرتبط با آن هستند از اين سايت بازديد کرده‌اند.

گفتنی است در حاشيه اين نشست، کتاب «نجوم بدون تلسکوپ» نيز رونمايی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016