شنبه 18 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار به ایران از طریق بمب‌های غول‌آسا، دویچه وله

نیروی هوایی آمریکا بزودی مجهز به بمب‌های بزرگ ۱۴ تنی خواهد شد. این بمب‌ها علیه پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی طراحی شده ‌و از قدرت تخریبی مهیبی برخوردارند. بمب‌های جدید آمریکا هشداری به ایران و کره‌شمالی تلقی می‌شوند.

به گفته مقامات آمریکایی، وزارت دفاع این کشور به ساخت و تولید بمب‌های جدید خود سرعت بخشیده است. این بمب‌ها قادر به نفوذ به پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی بوده و از قدرت تخریبی بالایی برخوردار هستند. به گفته جف مورل، سخنگوی وزرات دفاع آمریکا، در ماه‌های آینده این بمب‌های جدید آماده‌ی استفاده‌ی عملیاتی خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارشناسان نظامی، همچون چاک والد، ژنرال پیشین نیروی هوایی آمریکا، تایید کردند، که «ساخت بمب‌های جدید به سرعت در حال پیشروی است.» به گفته کارشناسان بمب‌های سنگرشکن (با نام اختصاری MOP ) حدود ۱۴هزار کیلوگرم وزن داشته و از قدرت نفوذی زیادی برخوردارند. هدف از ساخت این بمب‌ها انهدام پناهگاه‌های زیرزمینی است. این بمب‌ها می‌توانند تا ژرفای ۶۰ متری زیرزمین نفوذ کرده وحدود ۲۴۰۰ کیلوگرم ماده منفرجه را در کلاهک خود حمل کنند. به گفته سخنگوی پنتاگون، «ساخت بمب‌های جدید خلایی را در زرادخانه تجهیزاتی آمریکا برطرف خواهد کرد. امریکا تاکنون از داشتن چنین بمب‌های پرقدرتی محروم بوده است.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، از ذکر نام کشورهایی که هدف احتمالی این بمب‌ها هستند، خودداری کرد. به گفته جف مورل، «گمانه‌زنی درباره اهداف احتمالی در حال حاضر سودی در بر ندارد.»

اما سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در توضیحات خود صریحاً گفت: «افرادی وجود دارند، که درصدد ساخت تسلیحات کشتار جمعی به صورت مخفیانه هستند.» به نظر تحلیل‌گران سیاسی، آمریکا دقیقاً همین اتهامات را در مورد ایران بارها تکرار کرده و آنها را موجه می‌داند. پس از برملا شدن مرکز پنهانی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، هشدارهای مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی لحن شدید و تندتری به خود گرفت. بخش عظیمی از تاسیسات جدید اتمی ایران در قم، در زیرزمین قرار داشته و این مسئله سبب نگرانی جامعه بین‌المللی شده است.

به‌کارگیری بمب‌های جدید آمریکا هشداری به ایران و کره‌شمالی

به نظر کن کاتزمن، کارشناس موسسه پژوهشی کنگره آمریکا، ساخت بمب‌های جدید، هشداری به جمهوری اسلامی و رژیم کره‌شمالی است. به گفته این کارشناس آمریکایی، واشنگتن می‌کوشد، به این دو کشور بفهماند، که ساخت سلاح و بمب‌های جدید «نشانگر وجود طرح‌های نظامی واقعی آمریکا برای مقابله با برنامه اتمی این کشورهاست.» این کارشناس می‌افزاید، واشنگتن در این مرحله هنوز برنامه‌‌ی مشخصی برای حمله به این دو کشور در دست نداشته و از نتیجه‌گیرهای عجولانه در این زمینه باید پرهیز کرد. بمب‌های جدید تنها باید این کشورها را از ادامه برنامه‌های اتمی خود منصرف کنند.

پیشبرد همزمان تحریم‌های اقتصادی و ساخت بمب‌های بزرگ

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در روزهای گذشته صریحاً اعلام کرد، که حمله نظامی آمریکا به ایران، مناقشه اتمی را بطور بلندمدت حل نخواهد کرد. به گفته گیتس «واقعیت این است، که گزینه نظامی واقعی وجود نداشته و تنها فرصت زمانی، به مدت تقریبی یک تا سه سال، را برای جامعه بین‌المللی فراهم خواهد کرد.»

به گفته گیتس اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به مراتب کارسازتر از حمله نظامی است و رژیم تهران را به زانو خواهند انداخت. اما وزیر دفاع آمریکا همزمان از پیشبرد ساخت و استفاده عملیاتی از بمب‌های جدید غافل نبوده است. در هفته پیش پنتاگون با شرکت صنایع نظامی مک‌دانل داگلاس قراردادی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار را به امضاء رساند، که بر طبق آن هواپیماهای نظامی B2 آمریکایی باید با تغییراتی قادر به حمل بمب‌های بزرگ شوند. بمب‌های جدید آمریکا ساخت شرکت بوئینگ هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016