پنجشنبه 26 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: قرار شده که با هاشمی‌رفسنجانی ملاقات داشته باشيم، آقايان در صورتی می‌توانند نقد کنند که اپوزيسيون داخل نظام باشد، ايسنا

*رفتار سه قوه در مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد رضايت مقام معظم رهبری نيست

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين درباره ملاقات‌هايی که با چهره‌هايی چون هاشمی رفسنجانی دارند، گفت: قرار شده است که با آقای هاشمی ملاقاتی داشته باشيم و مسايلی را در ميان بگذاريم، اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است، ولی بايد بگويم که اين گونه ملاقات‌ها برای اولين بار نيست و هرازچند گاهی سعی می‌کنيم برای آرام نگه داشتن فضای جامعه با کسانی که ضروری می‌دانيم ملاقات داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا باهنر در نشست خبری که صبح امروز در محل جامعه اسلامی مهندسين برگزار شد، با تسليت فرا رسيدن ماه محرم در پاسخ به اين سوال که چرا فراکسيون اصولگرايان مجلس درباره هتک حرمت ساحت حضرت امام (ره) موضعی نمی‌گيرد يا موضع گيری ندارد، گفت: در رابطه با فراکسيون اصولگرايان بايد بگويم که ما با تصميمات مجلس مشترک هستيم و در اين امر موضع مجلس را کامل می‌دانيم، در مورد هتک حرمت ساحت حضرت امام(ره)، مجلس بيانيه‌ای صادر کرده که ۲۳۰ نفر از نمايندگان آن بيانيه را امضا کرده‌اند که بيانيه صريحی بود و در رسانه‌ها منعکس شد و موضع گيری شفاف و روشنی داشت. بنابراين نيازی احساس نمی‌کنيم که فراکسيون اصولگرايان موضع مستقلی بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر درباره هتک حرمتی که به ساحت امام(ره) صورت گرفت، اظهار کرد: درباره اين موضوع دو نظر وجود داشت، يک نظر اين که در يک محدوده بسته کسی که عامل اين امر بود هيچ ارادتی به نظام و انقلاب و امام(ره) و رهبری و حتی بالاتر از آن مبانی اسلام نداشته و اين اتفاقات نبايد در يک فضای عمومی مطرح شود، هم چنين عده‌ای نيز معتقد هستند که اگر با اين طور مسايل برخورد قاطع در افکار عمومی وجود نداشته باشد، کسانی جرات اين کار را پيدا می‌کنند. در واقع کارهای غير معقول در هر کشوری و در هر گوشه‌ای اتفاق می‌افتد اما مهم ميزان و حجم اين کار است.

وی در ادامه تاکيد کرد: فکر می‌کنم که موسسه نشر و تنظيم آثار حضرت امام خمينی(ره) بايد حضور پررنگ‌تری در تبيين و تحليل نظريات امام داشته باشد و هم‌چنين حضور پررنگ‌تری در جريانات سياسی داشته باشد. در زمانی هم که هجمه اصلاح طلبان تند به خط و مشی امام(ره) صورت گرفته بود موسسه نشر و تنظيم آثار حضرت امام خمينی(ره) می‌توانست در اين مساله حضور داشته باشد.

نايب رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين سوال که ديدگاه شما درباره مواضع آقای هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات چيست؟ اظهار کرد: مواضع آقای هاشمی در ۵ و ۶ سال گذشته و از دولت نهم زير و بم‌های زيادی داشته، در برخی جاها قابل نقد و در جاهای ديگر نيز قابل تمجيد است و ما بايد قائل به تفکيک باشيم. باورهايی در موردشان اتفاق افتاده که کسانی چون هاشمی رفسنجانی که از کياست بالايی برخوردارند بايد دقت و ملاحظه بيشتری داشته باشند. بنده در روز سالگرد تاسيس مجلس دهم آذر با ايشان تماس گرفتم و ايشان فرمودند که من تلاش می‌کنم که کمتر صحبت کنم چون به صحبت‌های من حاشيه می‌خورد.

وی افزود: در واقع الان فضايی وجود دارد که برخی از سر دلسوزی به مسوولان هشداری می‌دهند و اين دستاويزی برای خيلی‌ها می‌شود که می‌خواهند سوء استفاده کنند. ايشان می‌بايست توجه کرده و با دقت بيشتری انتخاب کنند و اگر ضرورت ندارد کمتر صحبت کنند.

باهنر خطاب به رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب گفت: در صحبت‌های آقايان هاشمی حرف‌های مثبت نيز زياد پيدا می‌شود که آنها را نيز بايد نشان دهيد.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين درباره اين مطلب که هتک حرمت به ساحت حضرت امام(ره) توسط چه کسی انجام شده و چرا اين را به جنبش سبز و حاميان ميرحسين موسوی نسبت می‌دهند؟ گفت: تجربه ملت بزرگ ايران در طول ۳۰ سال گذشته بسياری از اين زير و بم‌ها را پشت سر گذاشته مانند پيش از انقلاب، اوايل انقلاب، دوران دفاع مقدس يا در اول پيروزی انقلاب که رييس جمهوری که نتوانست مشی نظام جمهوری اسلامی را حذف کند مردم آن را بيرون انداختند، بيشترين انحصارها را در اختيار داشت، اما به کسانی چون شهيد بهشتی می‌گفت که شما انحصار طلب هستيد. بنده معتقدم اگر در کشور کسی ذره‌ای عشق و علاقه به نظام و اعتقادات مردم داشته باشد، نه جرات توهين را دارد و نه می‌تواند اين توهين را تحمل کند.

وی افزود: يک سری اتفاقاتی افتاد و يک افرادی تحت عنوان جريان سبز جمع شدند و در روز قدس که ماه رمضان بود روزه خواری کردند که بنابراين کسانی که اين حرکات به نام آنها انجام می‌شود بايد بيانيه و موضع بگيرند که مثلا روزه خوری يک حرکت ناهنجار اجتماعی است و بايد از اين حرکت اعلام برائت کنند.

باهنر درباره شعارهايی که غير از مرگ بر آمريکا، درباره کشورهای ديگری گفته می‌شود، اظهار کرد: پيام اصلی اين‌ها اين است که شعار مرگ بر آمريکا را زير سوال ببرند و معنا و مفهوم اين پيام اين است که دشمنی با آمريکا بايد رنگ ببازد و بنابراين کسانی که اين حرکت به نام آنهاست بايد از اين حرکات سخيف اعلام برائت کنند، در واقع آنها بايد موضع بگيرند و از اعتقادات اصولی خود دفاع کنند.

وی در ادامه ابراز عقيده کرد: سردمداران منافقين در داخل انقلاب حتی فکر نمی‌کردند که سرنوشت نهايی شان اين شود که عليه مردم ايران برای صدام جاسوسی کنند. بحث ما اين است کسانی که با اين حرکات هستند نمی‌توانند بگويند ما اين جريان را قبول داريم ولی نمی‌توانيم آن را کنترل کنيم. در واقع بايد بگويم نتيجه مختوم اين رفتاری که آنها شروع کرده‌اند، همين است؛ توصيه می‌کنم که آنها به آغوش مردم و نظام برگردند.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين درباره اين سوال که در پشت تريبون مجلس شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه می‌گويند و حرف‌های ديگر می‌زنند، فراکسيون اصولگرايان چه روندی را می‌خواهد در پيش بگيرد؟ گفت: نبايد تريبون مجلس را محل برخورد جريان‌ها با هم کنند، بيانيه‌ای هم که درباره هتک حرمت به ساحت حضرت امام (ره) صادر شده به اتفاق آرا صادر شده است و مجلس همواره همدل حرکت می‌کند، اما بايد گفت نبايد تريبون مجلس به دفاع از چهره‌هايی تبديل شود که زير سوال هستند.

وی درباره اتفاقاتی که پس از انتخابات افتاد، گفت: کسانی که اين جريان به نام آنهاست بايد مديريت اين حرکات را بپذيرند و اگر آن را قبول ندارند بايد اعلام برائت کنند. سردمداران اين جريان سياسی تکليفشان را با شعار نه غزه، نه لبنان و شعار جمهوری ايرانی و تسری شعار مرگ بر آمريکا به بقيه کشورها با توجه به اين که سياست خارجی ما بر محور مرگ بر آمريکاست، روشن کنند.

وی ادامه داد: ما با اشخاص نه سر دشمنی داريم و نه اخوت ابدی داريم، يک سری شاخص‌هايی داريم اگر کسی به شعار محوری مرگ بر آمريکا و رعايت دفاع از مردم مظلوم غزه و رعايت مبانی شرعی در انظار عمومی اعتقاد نداشته باشد، اعلام برائت کند.

باهنر در پاسخ به سوال ايسنا مبنی بر اين که در شرايط فعلی راه حل‌هايی که برای وحدت ارايه می‌شود را چقدر قابل بررسی و عملی می‌دانيد؟ گفت: شعار وحدت از اطراف بلند می‌شود، ولی حرکات ضد وحدت است؛ محدوده فضای رسانه‌ای را جريان‌های افراطی اداره می‌کنند، همه دنبال کشف يک سری دشمن‌های جديد بر عليه نظام هستند و آنهايی که نقدهايی به نظام و سياست‌ها و حتی رييس جمهور دارند به اين بهانه که نقد ما شنيده نمی‌شود، اين نقدها را بالا می‌برند تا جايی که ۳۰ سال انقلاب و مواضع حضرت امام(ره) را هم نقد می‌کنند، بحث‌های گذشته ما نيز اين بوده است. بايد فضا را از دست افراطی‌ها بيرون بياورند. ما بايد قوانين موضوعی کشور و قانون اساسی را بپذيريم و بعد از آن می‌توانيم نقدهايی را به همديگر داشته باشيم.

وی درباره مساله اپوزيسيون گفت: هر حکومتی اپوزيسيون دارد، اما اپوزيسيون يک زمان بيرون نظام و يک زمان داخل نظام است. اگر بيرون نظام باشد نظام با آن درگير می‌شود و آقايان در صورتی می‌توانند نقد کنند که اپوزيسيون داخل نظام باشد. آقای موسوی و کروبی ظرف اين ۵ ، ۶ ماه گذشته رفتارهايی را نشان دادند که ترديد و يقين ايجاد کردند و بنابراين بايد با رفتار خود اين ترديد و يقين را مشخص کنند.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين هم چنين درباره اين که چرا ما برخورد علنی از سوی قوه قضاييه با سران فتنه نمی‌بينيم؟ گفت: عده‌ای با مظلوم نمايی به کارهايی دست می‌زنند که می‌خواهند مسوولان قضايی و امنيتی نظام را عصبانی کنند و دنبال اين هستند که محبوبيت خود را تسری دهند.

وی با بيان اين که نظام جمهوری اسلامی براساس سياست‌های راهبردی خودش حرکت می‌کند، اظهار کرد: اين مصلحت سازی‌ها و ضرورت سازی‌ها تسليم اين چيزها نمی‌شود که برخورد نشود. البته از يک طرف اين حرف که کسانی که سران فتنه هستند را دستگير کنند، حرف افراطی است از طرف ديگر با توجه به اين که کسانی به دنبال مظلوم کردن خود هستند اما نظام هر مصلحتی که تشخيص دهد در رابطه با منافع ملی و وحدت ملی آن کار را انجام می‌دهد.

باهنر درباره طرح استيضاح وزير صنايع که اخيرا مطرح شده است، گفت: در هيات دولتی که هنوز از رای اعتمادش دو و سه ماه بيشتر نمی‌گذرد، طرح استيضاح يک مساله انحرافی است و شايد درست نباشد. وزرا در مجلس يک سری حرف‌هايی زدند، سياست‌های راهبردی را مطرح کردند و تعهداتی داده‌اند و مجلس نيز منتظر است که وزرا به تعهدات خود عمل کنند. هم چنين وزرا نبايد احساس کنند که وقتی رای اعتماد را گرفتند مجلس ديگر به آنها کاری ندارد. در واقع انتظارمان از وزرای محترم اين است که با توجه به تعهداتی که به مجلس داده‌اند پيگيری جدی‌تری در اين قضايا داشته باشند. احساس می‌کنم آمادگی فضای عمومی برای استيضاح وزرا وجود ندارد.

وی هم چنين درباره ليستی که در خصوص مفسدين اقتصادی تهيه شده است، گفت: برای جرم در کشور يک سری تعاريف داريم و يک سری آيين‌هايی مثل آيين دادرسی داريم. در واقع تا اتهامات قطعی شود اصل به محرمانه ماندن اتهامات است. سياست‌های جمهوری اسلامی اين نيست که هر کسی را در کشور متهم کنند، فرايند برخورد با مفاسد اقتصادی يک فرايند روشن، شفاف و با سرعت و موثر است. اگر کسی مجرم باشد بايد با آن برخورد شود.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين با بيان اين که ۸، ۹ سال از فرمان مقام معظم رهبری درباره مفاسد اقتصادی می‌گذرد، گفت: برداشت من اين است که مجموعه رفتار سه قوه مورد رضايت مقام معظم رهبری نيست.

وی درباره بازداشت‌ها و هر گونه حرکت‌هايی در اين شش ماه اخير گفت: در اين فضای تند و افراطی دلسوزان نظام و انقلاب تلاش می‌کنند فضا را از حالت افراطی بيرون بياورند. البته مساله خودزنی، سياست نخ نما و قديمی شده است. در واقع اگر زمانی قوه قضاييه و مقامات امنيتی لازم بدانند که فردی بازداشت شود آن کار را می‌کنند. اما می‌خواهند که دچار به امر سنگين ضرورت سازی نشوند. مسوولان امنيتی و سياسی مواظبت می‌کنند که وادار به حرکت‌های تند نشوند.

وی هم چنين درباره منشور وحدت گفت: اين يک ضرورتی است که مسوولان دلسوز نظام را وادار به فکر درباره يک سری موارد اجرايی و عملياتی می‌کند. يکی از راه‌های تحکيم وحدت جامعه نيز ملاقات و تذکرات گوناگونی است که انجام می‌شود. بنده در فراکسيون اصولگرايان، جامعه اسلامی مهندسين و گروه شش نفری و گروه هشت نفری تلاش خود را ادامه می‌دهم. در واقع منشور وحدت يک پروژه تعريف شده‌ای است که در نقطه‌ای شروع شده و بايد در يک نقطه به نهايت برسد و همه بايد در اين باره تلاش کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016