یکشنبه 20 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم‌مشايی: ابوعلی‌سينا نبايد افتخار هزارساله باشد چون نماد فقر انسان‌ها در دهه‌های بعدی است، حضرت نوح نتوانست مديريت جامع کند! ايلنا

* زندگی ابوعلی‌سينا نشان می‌دهد فرصت شکوفايی در دوره‌های متعدد پديد نيامده است
اگر هر پيامبر مديريت درستی می‌کرد عدالت برقرار می‌شد


ايلنا: رئيس دفتر احمدی‌نژاد گفت: شايد بوعلی‌سينا در عصر خود قامتی برجسته داشته اما قرار نيست افتخار هزار سال بعد آدميان نيز باشد و اين نشانه فقر انسان‌ها در دهه‌های بعدی است چرا که نشان می‌دهد فرصت شکوفايی در دوره‌های متعدد پديد نيامده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رحيم مشايی در پانزدهمين جشنواره تحقيقاتی علوم پزشکی رازی افزود: جايگاه دانشمندان را در برنامه پيشرفت‌های خود تکريم می‌کنيم چرا که سهم اهميت يک نعمت مهم‌ترين بخش از شکر نعمت است. کسی که نعمتی را درک نکند نمی‌تواند شاکر آن باشد. درک ابعاد شخصيت‌های بزرگ يک واجب عينی است و اگر افراد ديگر در اين زمينه از ما سبقت گرفته‌اند از مسئوليت ما در شناخت اين افراد کم نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ۳۰ سال گذشته حقيقت انقلاب يک حقيقت بازگشت بود چرا که ما ملتی نبوديم که پس از انقلاب از نقطه صفر شروع کنيم. انقلاب بازگشت به حقيقت وجودی خود در گذشته بوده است و معادلت سياسی جهان اين انقلاب را برنمی‌تابيد چرا که اين انقلاب يک انقلاب فرهنگی، علمی و معرفتی بوده است و ملت ايران اين تحقير تاريخی را نتوانسته است تحمل کند.
مشايی گفت: تجديد حيات فکری در سايه انقلاب آغاز شد و برای به ثمر رسيدن حداکثر ظرفيت‌ها نيازمند تجديد حيات علمی هستيم و اگر بازگشت به ارزش‌های دينی و فرهنگی در سطح ظاهر قابل توقف باشد و تنها در شکل ظاهری نشانه‌های استقرار ارزش‌ها را جستجو کنيم نتيجه اين می‌شود که پرچم برافراخته شده در تندباد از جا کنده می‌شود. تلاش‌ها در دنيا هميشه نتيجه نداده چه بسا حرکت‌های رو به جلو بوده است چرا که پايه‌های آن استوار نبوده است.
او گفت: اگر پايه‌های تمدن نوين را بخواهيم بنيان‌گذاريم راهی جز تجديد حيات علمی در ايران وجود ندارد اين يک رويا و خيال است که بعضی‌ها خيال کنند حرف‌های درشت و سياسی بزنند و مواضع تند بگيرند و با اين اقدامات به نتيجه برسند. اين امکان تحول ندارد.تنها راه اين است که تجديد حيات نو برای ايرانيان با تجديد حيات علمی ميسر شود.
رئيس دفتر احمدی‌نژاد گفت: متاسفانه دريافت درستی از انبياء و اوليای الهی نمی‌شود گمان می‌کنيم آنها تنها معلم اخلاق بوده‌اند در حالی که انبياء برای برقراری عدالت آمده‌اند و اين عدالت آغاز کاری است برای پديد آوردن تحولاتی جديد برخی گمان می‌کنند جامعه آرمانی جامعه‌ای است که ظلم و فساد و قتل در آن نباشد و فقير گرسنه نخوابد بلکه اين جامعه آرمانی نيست و تنها مقدماتی است برای امکان بروز استعدادها.
مشايی گفت: اگر امروز به افرادی مانند رازی و ابوعلی‌سينا افتخار می‌کنيم به طوری که قد آنها از اعماق تاريخ بيرون است برای بلندی قد آنها نيست بلکه کوتاهی قد نسل‌های بعدی آن را نمايان کرده است. شايد بوعلی‌سينا در عصر خود قامتی برجسته داشته اما قرار نيست افتخار هزار سال بعد آدميان نيز باشد و اين نشانه فقر انسان‌ها در دهه‌های بعدی است چرا که نشان می‌دهد فرصت شکوفايی در دوره‌های متعدد پديد نيامده است.
مشايی افزود: اگر قرار باشد طی چند هزار سال فقط چند صد ابوعلی‌سينا به وجود آيد افتخارآميز نيست.
حضرت نوح با ۹۵۰ سال عمر نتوانست مديريت جامع کند چرا که عدالت را ايجاد نکرده است. آمدن پيامبران در طول تاريخ برای تمام شدن دوره‌های قبلی پيامبری بوده است اگر هر پيامبر مديريت درستی می‌کرد عدالت برقرار می‌شد اين را من از خودم نمی‌گويم قرآن می‌گويد.
مشايی گفت: تاريخ همواره محروم بوده از اتفاقات مبارکی که خداوند برای بشر می‌خواسته اما خود بشر نخواسته است. بايد پرسيد مکانيزم توسعه عدالت در جهان چيست. بی‌ترديد هيچ راهی برای هيچ مرسل و نبی وجود ندارد برای اينکه عدالت را محقق کند جز اينکه علم را بگستراند اگر امام زمان به توسعه عدالت موفق می‌شود، راهش توسعه علم است. هر چند که محروميت‌های تاريخی نيز از علم وجود داشته است.
رئيس دفتر احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز ملت ما اگر می‌خواهد بازگشتی نه به گذشته بلکه به جايگاه گذشته خود در مقياس جهانی برگشته و افتخارآميز زندگی کند بايد مغرور باشد، هويت ملی ايرانی اگر قابل افتخار است بايد ديد سرچشمه اين موج کجاست. ما غرور ملی می‌خواهيم و اين غرور بدون غرورعلمی تحقق‌ناپذير است.
مشايی گفت: اگر قدرت رقابت در صحنه بين‌المللی را نداشته باشيم ادعای آينده روشن‌تر نيز خيال است و ما می‌توانيم چرا که تاريخ‌مان اين را می‌گويد که هم‌چنان پيشتاز بوده‌ايم بعد از تحريم‌های متعدد زمان انقلاب، جنگ تحميلی و دوره بازسازی پس از آن مسئوليت ما سنگين‌تر شده و نسل جديد آمده که آينده ما را رقم بزند. رقابت‌ در عرصه‌های فناوری نوين در تمام حوزه‌های دفاعی، مخابرات، پزشکی و انرژی ضرورت دارد. بنابراين بر دولت واجب است که نگاه بلندی برای توسعه عرضه پژوهش باز کند و مرکزی را برای پشتيبانی و نظارت از روند حمايت از پژوهشگران ايجاد کند.
مشايی گفت: از سال ۸۹ دولت در صدد است که بنای پژوهشگاه علوم و فنون نوين و دانشگاه علوم و فنون نوين را ايجاد کند که البته ابتدا بايد فرهنگ گرايش به علوم نوين در دانش‌آموزان جاری شود.
مشايی گفت: امکانات زيادی داريم اما خوب مديريت نمی‌شود چرا که پراکنده است. هم‌اکنون بسياری از پژوهشگران از اجرای ايده‌های خود در مقدمات آن مشکل دارند در حالی که ما در حوزه‌های ديگر هزينه زيادی می‌کنيم اما مديريت درستی نداريم و من افسوس می‌خورم که چرا چنين پژوهشگرانی که می‌توانستند در صحنه دنيا برجسته شوند حمايت نمی‌شوند. در اين زمينه بسياری هم می‌خواهند در صحنه بين‌المللی چهره ايران را سياه کنند چون می‌خواهند منطق ايران را کسی نشنود. انرژی هسته‌ای بمب نيست همه اين را می‌دانند نگرانی آنها از انفجار نام ايران در دنيا است. پروژه‌های بزرگی در دست اجراست که بايد اجرايی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016