یکشنبه 27 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گروه ۱+۵ در نيويورک درباره تحريم ايران تصميمی نگرفت، بی بی سی

نماینده روسیه در نشست گروه ۱+۵ برای بررسی مناقشه اتمی ایران گفته است این مذاکرات معطوف به تحریم های بعدی بود اما بدون هیچ تصمیمی پایان یافت.

رابرت کوپر، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات نیز گفت که دیپلمات های گروه 1+5 در نشست نیویورک اتفاق نظر دارند که ایران به توافق حاصله از مذاکرت اتمی ژنو عمل نکرده است.

به گفته او، گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین ، آلمان، فرانسه و بریتانیا، همچنان به سیاست "دو مسیره" در قبال ایران که بر مبنای ارائه مشوق ها و اعمال تحریم هاست، پایبند است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته رابرت کوپر، بررسی وضع تحریم های احتمالی علیه ایران آغاز شده است، ولی به گفته او گروه ۱+۵ تلاش خواهد کرد که از طریق دیپلماتیک راهی برای حل و فصل مناقشه اتمی ایران پیدا کنند.

این در حالیست که بیل برنز، نماینده آمریکا مذاکرات نیویورک را "بسیار سودمند" دانسته است.

دیپلمات های شش کشور مذاکره کننده با ایران روز شنبه در حالی برای بحث و بررسی تحولات جدید هسته ای ایران و اقداماتی بعدی گرد هم آمده بودند که کشورهای غربی از جمله آمریکا بدنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران هستند.

اما گفته می شود مقام های چینی خواهان ادامه مذاکرات با ایران هستند.

سرگئی ریابکف نماینده روسیه بعد از این جلسه به خبرنگاران گفت این جلسه بدون نتیجه بود به این معنا که به اتخاذ تصمیمی نیانجامید. اما ویلیام برنز نماینده آمریکا گفت "این جلسه ای بسیار سودمند بود."

دیپلماتهای اروپایی اظهار امیدواری کرده اند بزودی نشست دیگری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران برگزار شود.

در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان برگزار شد، آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته ای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چین پیش تر اعلام کرده بود بر خلاف سایر کشورها که در سطح مدیر کل وزارت خارجه، در نشست شرکت می کنند، نماینده ای رده پائین اعزام می کند.

برخی دیپلمات ها آن را به منزله عدم حمایت این کشور از وضع هر نوع تحریم جدیدی علیه ایران قلمداد کردند.

چین و روسیه از حامیان ایران در مجامع بین المللی به شمار می روند. این دو کشور قراردادهای متعددی با ایران امضا کرده و از شرکای تجاری مهم این کشور به شمار می روند.

کشورهای غربی خواهان مشارکت و کمک روسیه و چین در وضع تحریم های جدیدی علیه ایران شوند.

این تحریم ها متوجه بخش های بیمه، مالی و تسلیحاتی ایران خواهد بود.

این کشورها خواهان آن هستند تا از طریق وارد کردن فشار بیشتر، ایران را به موافقت با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تهیه سوخت هسته ای وادار کنند.

ایالات متحده و فرانسه بارها گفته اند در صورتی که ایران پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده با خلوص پایین این کشور با سوخت راکتور هسته ای را نپذیرد، تحریم های بین المللی آن افزایش خواهد یافت.

دولت ایران در مقابل به کشورهای غربی برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران یک مهلت یک ماهه داده است. ایران گفته است در صورت عدم پاسخ کشورهای غربی به پیشنهادهای این کشور برای خرید یا تبادل سوخت، جمهوری اسلامی ایران رسما تولید سوخت مورد نیاز خود رابا غلظت ۲۰ درصد، با اتکا به مهندسین و متخصصین فنی این کشور آغاز خواهد کرد.

دولت باراک اوباما این مهلت را رد کرده و در مقابل می گوید که دولت ایران هنوز فرصت دارد به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند. ایران این اتهام را رد کرده و می گوید برنامه هسته ای این کشور مقاصد نظامی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016