دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده ايران در هيات عامل اوپک: ايران چهارمين کشور توليد کننده نفت در جهان است، ايلنا

* ايران بعد از عربستان و روسيه و امريکا چهارمين توليد کننده نفت در جهان است


ايلنا: محمدعلی‌خطيبی ضمن اعلام مطلب فوق در جمع نمايندگان رسانه‌های گروهی افزود: ايران بعد از عربستان و روسيه و امريکا چهارمين توليد کننده نفت در جهان است.
نماينده ايران درهيات عامل اوپک رتبه ايران در ميان کشورهای توليد کننده نفت در سازمان اوپک را نيز رتبه دوم اعلام کرد و گفت: از نظر ذخائر نيز ما دومين دارنده ذخائر در جهان و اوپک هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در جواب اين سئوال که آيا اوپک، ونزوئلا را به عنوان دومين دارنده ذخائر نفتی در اين سازمان به رسميت نشناخته است، گفت: طبق قانون کشورها آمار خود را به دبيرخانه می‌دهند و دبيرخانه نيز لحاظ می‌کند اما ما خودمان می‌دانيم که ذخائرمان از ونزوئلا بيشتر است و بسياری از مراکز نيز بر اين آمار صحه گذاشته‌اند.
خطيبی در توضيح اين مطلب افزود: ذخائر نفت ونزوئلا و حتی کانادا که مدعی عنوان دومين دارنده نفت جهان است، ذخائر نفت سنگين است. ذخائر اين کشورها ذخائر غير متنعارف تلقی می‌شوند و بسياری از کشورهای اين ذخائر را به عنوان ذخائر متعارف نفتی نمی‌پذيرند.
خطيی سپس در پاسخ به سئوالی درباره موقعيت ايران در حوزه صادرات در سازمان اوپک گفت: ما هم دومين توليدکننده و هم دومين صادر کننده نفت در اوپک هستيم. او در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا مبنی بر اين که اگر ايران دومين صادر کننده نفت در اوپک است چرا در سال ۲۰۰۸ سومين کشور از نظر سطح درآمد حاصل از صادرات در سازمان اوپک بود، گفت: در سال ۲۰۰۸ميزان صادرات روزانه ايران و امارات متحده عربی بسيار به هم نزديک بود. ما روزانه ۴۴/۲ ميليون بشکه نفت صادر می‌کرديم و امارات حدود ۳۳/۲ ميليون بشکه. علت تفاوت در محاسبات نيز بالاتر بودن کيفيت نفت توليدی امارات نسبت به ايران است.
درامد حاصل از صادرات نفت ايران در سال ۲۰۰۸ حدود ۹/۸۸ ميليارد دلار اعلام شده است اين در حالی است که امارات در همين دوره زمانی درآمدی در حدود ۵/۱۰۲ ميليارد دلار به دست آورده است.
بيشترين مبزان درآمد حاصل از صادرات نفت در سال ۲۰۰۸ به عربستان تعلق داشته است. طبق برآوردهای صورت گرفته ميزان درآمد حاصل از صادرات نفت در عربستان ۲/۲۸۳ ميليارد دلار بوده است.
او در جواب پرسشی مبنی بر اين که آيا در سازمان اوپک تصميم درباره تغيير مبنای قيمت‌گذاری نفت از دلار به ارزهای ديگر اتخاذ شده يا خير گفت: خيلی وقت است که بحث‌هايی درباره جايگزينی دلار مطرح است چرا که دلار تضعيف شده است. بالاخره ما نمی‌توانيم متافع خود را معطل کنيم. ما راسا تصميم گرفته‌ايم از مشتريان‌مان بخواهيم پول نفت‌مان را با ارزهايی غير از دلار به ما پرداخت کنند. ۹۰ درصد هم در اين امر موفق بوده‌ايم. به هر حال طبق قانون اوپک هيچ منعی برای اين کار نيست. در دو سه سال اخير ما نفت‌مان را به ارزهايی غير از دلار فروخته‌ايم اما اين که سازمان تصميمی برای تغيير مبنای قيمت گذاری اتخاذ کرده باشد بايد بگويم چنين اتفاقی هنوز رخ نداده است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016