سه شنبه 29 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: مجيد کاکاوند بی گناه است، فرانسه درباره اين شهروند ايرانی پاسخگو باشد، مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با اشاره به تداوم بازداشت يک شهروند ايرانی در فرانسه گفت: مدارک زيادی مبنی بر بيگناهی اين شهروند وجود دارد و ما به صورت جدی از فرانسه می خواهيم ايشان را آزاد کند.
به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با ابراز تاسف از وقوع حادثه زلزله در هائيتی و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم اين کشور، همدردی دولت و مردم ايران را با دولت و مردم هائيتی اعلام کرد و گفت: کمکهای جمهوری اسلامی ايران از طرف دولت و مردم ايران به هائيتی ارسال شده است.

حل مشکلات منطقه ای با راهکار منطقه ای

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با دستاوردهای اجلاس سه جانبه اسلام آباد که با حضور وزرای خارجه ايران، پاکستان و افغانستان برگزار شد، تصريح کرد: به اعتقاد ما حل مشکلات منطقه بايد با رويکرد منطقه‌ای صورت بگيرد و تا زمانی که بدون توجه به اين رويکرد کشورهايی خارج از منطقه اقداماتی را انجام می دهند که نيات آنان مشخص نيست، نتيجه‌ای حاصل نخواهد شد.

مهمانپرست ادامه داد: افغانستان يکی از موضوعات منطقه‌ای است که تا کنون توسط کشورهای فرامنطقه‌ای با رويکرد آزمون و خطا نسبت به آن رفتار شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اينکه کشورهای منطقه قادرند بهترين راه حل را برای مسئله افغانستان پيدا کنند، تصريح کرد: اجلاس اسلام آباد به پيشنهاد ايران تشکيل شد و مصوب کرد اجلاس سران سه کشور ايران، پاکستان و افغانستان به زودی در اسلام آباد برگزار شود و علاوه بر اين در سه سطح وزيران کشور، اقتصاد و اطلاعات سه کشور نيز به ترتيب در اسلام آباد، کابل و تهران تشکيل جلسه می دهند تا مسايل و موضوعات مرتبط به سه کشور را مورد تبادل نظر قرار دهند.

اجلاس همسايگان افغانستان در تهران

مهمانپرست يادآور شد: از ديگر مصوبات اجلاس اسلام آباد اين بود که نشست همسايگان افغانستان به زودی در تهران تشکيل شود و ما معتقديم تا زمانی که در مورد افغانستان موضوع ريشه يابی نشود مشکل افغانستان حل نخواهد شد و به نظر می رسد دخالت نيروهای خارجی و تقويت افراط گرايی رويکردی اشتباه بوده که باعث بروز مشکل در افغانستان شده است.

تعليق يک ساله اعزام به عمره درست نيست

مهمانپرست در پاسخ به سئوال يکی از خبرنگاران که پرسيد با توجه به تعليق يک ساله اعزام زائران به عمره وزارت امور خارجه تدابير خاصی برای بهبود وضعيت اعزام زائران انجام داده است، تصريح کرد: فکر نمی کنم بحث توقف يک ساله اعزام زائران مطرح باشد بلکه گفته شده تا زمانی که مشکل حل می‌شود اعزامی صورت نگيرد و اميدواريم با کمک مسئولان کنسولی عربستان اين موضوع حل شود.

واکنش به مصادره نمادها و مشاهير ايران

خبرنگار مهر از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسيد با توجه به برخی از اقدامات صورت گرفته در جهت تحريف نمادها و نشان های متعلق به جمهوری اسلامی ايران و نيز مصادره مشاهير ايران وزارت امور خارجه چه ساز و کارهايی برای حفظ نمادهای کشور به کار گرفته است که مهمانپرست در پاسخ اظهار داشت: برخی اقدامات در جهت نفی تاريخ و مصوبات سازمان ملل در مورد عنوان خليج فارس صورت می گيرد که اين اقدامات درست نيست و برخی کشورها نيز شخصيتها و مشاهير تاريخی و ادبی ايران را به برخی کشورهای ديگر نسبت می دهند تا به اين کشورها هويت ببخشند در حالی که برای هويت بخشی راه‌های مثبت ديگری وجود دارد.

وی در ادامه گفت:‌ اتخاذ عناوين جعلی راه حل کارآمدی نخواهد بود.

هوشياری راهکار مقابله با جنگ نرم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال يکی از خبرنگاران درباره جنگ نرم دشمنان اظهار داشت: ما شاهد اقدامات شديد رسانه‌ای توسط برخی کشورهای سلطه طلب هستيم که نمی توانند استقلال کشورهای ديگر را ببينند و در همين راستا فضاسازی های رسانه‌ای عليه ديگر کشورها انجام می دهند.

وی ادامه داد:‌ در همين راستا برخی تلاش می کنند که از طريق ديپلماسی عمومی به منافع ملی کشورها ضربه بزنند و سعی می کنند افکار عمومی جهان را فريب بدهند.

مهمانپرست تاکيد کرد:‌ هوشياری همه بخشها در مقابل مطالب اشتباهی که تلاش می‌شود به مردم القا شود، در خنثی کردن نيات طرفين موثر است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توجه به افکار عمومی مهمترين رويکرد نظام جمهوری اسلامی ايران در داخل و خارج از کشور بوده و ما سعی می کنيم واقعيتها و توطئه‌ها را برای مردم تبيين کنيم.

خليج فارس منطقه ای استراتژيک

وی در پاسخ به اين سئوال که پيشنهادات عملی ايران در رابطه با چالشهای خليج فارس بيان داشت:‌ اجلاس خليج فارس که از روز دوشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و بايد اشاره کنم منطقه خليج فارس برای ما مهم و استراتژيک است و کشورهای منطقه بايد زمينه‌های مختلف همکاری را برنامه ريزی کنند تا منطقه خليج فارس به شکل ايده آل در بيايد.

مهمانپرست با اشاره به برگزاری نشست خليج فارس در تهران و با بيان اينکه اين اجلاس با حضور کشورهای منطقه‌ای تشکيل شده گفت: همکاريهای اقتصادی، بحران مالی جهانی، مسئله محيط زيست، همکاريهای مشترک، ترانزيت و کريدور شمال- جنوب از جمله مواردی است که در دستور کار نشست خليج فارس تهران قرار دارد.

موضع گيری برای خوشايند مهمان

وی در واکنش به مواضع صدر اعظم آلمان مبنی بر ضرورت تشکيل تحريم‌ها عليه ايران عنوان کرد: سخنان برخی مقامات غربی درباره تهديد و تحريم نسبت به ايران حرفهای تکراری است و ما معتقديم اين مواضع رويکرد سازنده نيست.

وی در عين حال گفت: برخی مواقع اين اظهارت برای رضايت خاطر ميهمانان و يا طرف مذاکره مطرح می‌شود.

مشاهد رگه هايی از واقع بينی در گروه وين

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در ادامه در خصوص آخرين رايزنی های ايران و گروه وين در مورد تامين سوخت راکتور تهران يادآور شد: رويکرد اکثر کشورها در مورد فعاليتهای هسته‌ای ايران، اعتراف به حقانيت ما بوده است و چند کشور معدود غربی بايد رويکرد درست در جهت واقع بينی و احترام به حقوق کشورها اتخاذ کنند. هم اکنون رگه هايی از واقع بينی در طرف مقابل مشاهده می‌شود و اميدواريم به نتايج مورد نظر برسيم.

يک مطالبه جدی از فرانسه

يکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه سئوال کرد: ۱۰ ماه از بازداشت کاکاوند شهروند ايرانی در فرانسه می گذرد به نظر شما علت وقت کشی فرانسوی ها در اين موضوع چيست که مهمانپرست در پاسخ گفت: شهروند ايرانی آقای کاکاوند عليرغم بی گناهی به وسيله دادگاه‌های فرانسه در حال محاکمه است و ما اين اقدام را تقبيح می کنيم و فکر می کنيم اين اقدامات تحت فشارهای سياسی صورت می گيرد.

مهمانپرست با تاکيد مجدد بر بی گناه بودن کاکاوند يادآور شد: تا الان به صورت غيرحقوقی و غيرقانونی آقای کاکاوند را نگه داشته‌اند و ما به صورت جدی از دولت فرانسه می خواهيم ايشان را هرچه زودتر آزاد کند.

وی افزود: موارد زيادی داريم که نشان دهنده بيگناهی آقای کاکاوند است و جعل اسناد نسبت به آقای کاکاوند در دادگاه افشا شده است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه تاکيد کرد: ادامه روند درباره آقای کاکاوند در افکار عمومی فرانسه و مردم ما تاثير جدی دارد.

مذاکره با کويت درباره آرش!

وی در خصوص يکی ديگر از سئوالات خبرنگاران پيرامون مواضع وزير امور خارجه کويت نسبت به ميدان نفتی آرش و اختلاف نظر کويت با ايران تصريح کرد: مدتها است که ما اعلام آمادگی کرده‌ايم با حضور کارشناسان کويتی به صورت دو جانبه تشکيل جلسه بدهيم تا درباره بهره برداری از ميادين مشترک تبادل نظر کنيم و اين جلسه با آمادگی طرف مقابل اميدواريم به زودی برگزار شود.

راه حل بحران فلسطين ريشه يابی بحران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مسئله فلسطين و فراگير بودن اين موضوع در بين کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع فلسطين بحث مهمی در منطقه است و ما احساس می کنيم تا زمانی که به صورت واقعی اين موضوع ريشه يابی نشود اين بحران باقی خواهد بود و کشورهايی که از راه دور حضور پيدا می کنند به دنبال منافع ديگری هستند لذا کشورهای منطقه بايد با همکاری و همگرايی نسبت به حل آن اقدام کنند و وحدت بين گروههای فلسطينی و شناسايی حقوق ملت فلسطين می تواند محور همگرايی بين کشورهای منطقه باشد.

مهمانپرست در خصوص مواضع رئيس جمهور مصر مبنی بر برقراری رابطه بين مصر و ايران گفت: مصر کشور بزرگی است و ظرفيت فراوانی دارد. اميدواريم مسئولان کشورهای منطقه با رويکرد همگرايی عزم جدی در پيش بگيرند تا مشکلات منطقه حل شود.

گرجستان اشتباهش را پذيرفت ، تکرار نشود!

يکی از خبرنگاران از مهمانپرست پرسيد وزير خارجه گرجستان اخيراً از استرداد اردبيلی شهروند ايرانی به آمريکا عذرخواهی کرده، راهکار پيگيری حقوقی اين موضوع چيست که وی در پاسخ گفت: قفقاز مشکلات زيادی در ساختار خود دارد و برخی از اين مشکلات ريشه در مسايل ديگر دارد. و وزير امور خارجه گرجستان نيز نسبت به اقدام دولت وقت گرجستان در استرداد آقای اردبيلی به آمريکا اظهار تاسف کرد و ما اميدواريم همه کشورها از استقلال خود دفاع کرده و نسبت به زياده خواهی کشورهای ديگر مقاومت کنند.

مهمانپرست ابراز اميدواری کرد با پذيرفتن رويکرد اشتباه از سوی دولت گرجستان ديگر شاهد اين رويکردهای غلط نباشيم.

روز غزه نشانگر اهميت فلسطين در ايران

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به يکی ديگر از سئوالات درباره مسئله فلسطين يادآور شد: امروز ۲۹ دی ماه به عنوان مقاومت مردم غزه نامگذاری شده و ما اين روز را گرامی می داريم و نامگذاری اين روز نشانه اهميت مقاومت نزد مردم و دولت ماست و اميدواريم همه کشورهای اسلامی و کسانی که به انسانيت توجه داند کمک کنند تا مردم غزه از محاصره خلاص شوند.

افکار عمومی خواستار بازنگری در روابط با انگليس

مهمانپرست در پاسخ به سئوال ديگری درباره بازنگری در روابط با انگليس گفت: بازنگری در روابط بنا به عملکرد هر يک از کشورها صورت می گيرد و روابط دو جانبه شامل موضوعات مختلفی است که ابعاد اقتصادی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی و ... در آن می گنجد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: با توجه به اقدامات انگليس و رسانه های وابسته به آن حساسيت و فشاری در افکار عمومی ايران به وجود آمده و اين حساسيت باعث می‌شود نسبت دستگاه سياست خارجی ناشی از بررسی رويکردها تصميماتی را اتخاذ کند.

وی ادامه داد: دستگاه سياست خارجی براساس آنچه که اتفاق می افتد تصميمات لازم را در جهت لزوم کاهش يا افزايش روابط اتخاذ می کند.

رد ادعای تکراری و بی اساس

دستيار ويژه وزير امور خارجه در خصوص ادعاهايی مبنی بر دخالت ايران در انتخابات عراق ضمن رد اين ادعا گفت:‌ جرياناتی در عراق احساس می کنند که نتيجه انتخابات اين کشور را از دست می دهند و پيش بينی نتايج انتخابات برای آنان قابل قبول نيست و اين جهت گيری نيز برای مردم عراق مشخص شده است.

واکنش به اظهارات تحت فشار يک وزير!

مهمانپرست در خصوص موضع وزير خارجه کويت مبنی بر حمايت اين کشور از تشديد تحريمها عليه ايران گفت:‌ همه کشورها بايد در مورد منافع خود تصميم درست بگيرند برخی مواقع اظهارات به صورت سياسی، تبليغی و يا تحت فشار است.

امير کويت در راه تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره سفر امير کويت به ايران اعلام کرد: سفر امير کويت به ايران در دستور کار است و اميدواريم با سفر ايشان روابط دو جانبه هر چه بيشتر گسترش يابد.

کشورها ايستادگی می کنند

وی در پايان نشست خبری خود با خبرنگاران درباره سياستهای آمريکا در جهت ايجاد همگرايی بر عليه ايران گفت: روشهايی که در دوران جمهوری خواهان تست و آزمايش شد، جواب ناکارآمدی گرفت و نبايد آن سياستها بر سياستهای فعلی آمريکا غلبه کند و اگر آمريکا تصميم اشتباه بگيرد نتيجه بخش نخواهد بود.

مهمانپرست اضافه کرد: بسياری از کشورها حاضر نيستند به خاطر اغراض سياسی منافع ملی خود را به خطر بياندازند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016