شنبه 3 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نيرو: قيمت برق قدم اول ۴ براير می شود! آينده

وزير نيرو در يک پيشنهاد جديد خواستار افزايش چند برابری قيمت برق شد. مجيد نامجو وزير نيرو دولت دهم با بيان اينکه قطعاً سال آينده تعرفه آب و برق افزايش خواهد يافت، از پيشنهاد ۴۵ تومانی تعرفه برق در سال ۸۹ از سوی وزارت نيرو خبر داد و گفت؛ «دولت را قانع کرده ايم که قيمت سوخت تحويلی به نيروگاه ها برای توليد برق افزايش نيابد.»

به نوشته اعتماد نامجو در حالی اين پيشنهاد را ارائه می کند که در حال حاضر قيمت فروش هر کيلووات ساعت برق حدود ۱۰۰ريال و قيمت تمام شده برق در ايران بنا بر محاسبات معادل ۷۷۳ ريال است که نسبت به قيمت ميانگين منطقه يی تقريباً بالا است که بخشی از اين بالا بودن قيمت به تلفات حدود ۴۰ درصدی برق در نيروگاه ها برمی گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد نامجو در گفت وگو با فارس در خصوص طرح وزارت نيرو برای کاهش قيمت تمام شده برق افزود؛ قيمت برق دو بخش دارد؛ يک بخش هزينه تبديل انرژی است که آن بخش در اختيار خود وزارت نيرو است و بخش ديگر نيز بخش هزينه سوخت است. وی افزود؛ وزارت نيرو تاکنون هزينه سوخت را يارانه يی دريافت می کرد حالا اگر هر دو مقوله بخواهد در رابطه با بحث برق (تبديل انرژی به اضافه سوخت يارانه) حذف شود و در حقيقت يارانه آنها از طريق ديگری پرداخت شود قيمت برق افزايش زيادی پيدا می کند که اين مطلوب دولت و وزارت نيرو نيست. وی ادامه داد؛ وزارت نيرو با دولت مذاکره کرده و دولت را قانع کرده است که در طول برنامه پنجم که می خواهند بحث هدفمند کردن يارانه ها را اجرا کنند، قيمت سوخت تحويلی به نيروگاه ها برای توليد برق را به همان شکل سابق محاسبه کنند که به اين ترتيب قيمت برق به گونه يی می شود که قابل تحمل برای مردم خواهد شد.

نامجو گفت؛ در حال حاضر کارگروه تحول اقتصادی مرتب به رياست رئيس جمهوری تشکيل می شود و شخص رئيس جمهوری با دقت نظارت می کند که اين طرح هدفمند کردن يارانه ها به گونه يی اجرا شود که اهداف اجرای طرح مزبور در حقيقت پياده شود. وی با بيان اينکه يکی از نگرانی هايی که وجود دارد اين است که از اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها فشار زيادی به طبقات پايين وارد نشود، اظهار داشت؛ در حال حاضر دولت بنا ندارد همه آنچه در طرح هدفمند کردن يارانه ها است را يکدفعه اجرا کند و احتمالاً اين موضوع و به خصوص حامل های انرژی را طبق يک برنامه تضمين شده يی که اثرات آن را هم در قيمت ها و هم در اقشار کم درآمد ببينند، برنامه ريزی کرده اند و بسته هايی تهيه کرده اند که در آن بسته ها اثرات اين موضوع را ديده اند و آن را پياده می کنند.

نامجو خاطرنشان کرد؛ در نتيجه انتظار ما اين است که در وهله اول دولت با توجه به وضعيتی که شرکت های وزارت نيرو در ارتباط با تثبيت قيمت آب و برق در چند سال برای آنها به وجود آمده و دچار ضرر و زيان های سنگينی شدند در ابتدای امر اجازه دهند بحث آب و برق در نقطه تعادل قرار گيرد و آنچه به عنوان يارانه از طريق قبض های آب و برق به مردم داده می شد از طريق ديگری يعنی از سوی سازمان تامين اجتماعی و وزارت رفاه پرداخت شود و اين را به عنوان گام اول برنامه ريزی کنند. وزير نيرو گفت؛ با اين روش هم شرکت های وزارت نيرو وضعيت شان در حالت مطلوب قرار می گيرد و هم اينکه آن يارانه که تا به حال مردم از طريق قبوض دريافت می کردند از طريق ديگری به آنها پرداخت خواهد شد. وی تاکيد کرد؛ اين پيشنهاد وزارت نيرو است اما دولت در حال بررسی موضوع است تا بالاخره آن نهاده هايی را که بنا است به عنوان اولين گام برای طرح هدفمندی يارانه ها اقدام شود، تعيين کنند.

تعرفه آب و برق سال آينده افزايش می يابد

وزير نيرو گفت؛ قطعاً يک افزايشی را برای تعرفه آب و برق سال آينده خواهيم داشت اما آيا اين افزايش در حد اين است که به قيمت واقعی يا قيمت تمام شده آب و برق برسد؟ فکر می کنم دولت اين اجازه را به ما ندهد و در يک روند چندساله اجازه دهد که اين اتفاق رقم بخورد. نامجو افزود؛ بسته های اين موضوع در حال تهيه است و دو هفته پيش جلسه يی برای اين موضوع داشتيم و يک جلسه هم برای تدوين اين بسته ها و ابلاغ آن تشکيل خواهد شد. به گفته وی، رئيس جمهوری اصرار دارد وزارت نيرو با تمام توان و با دقت لازم اين طرح را پياده کند تا هر چه زودتر به آن نقطه هدف برسيم.

گزارش جداسازی کنتور آب نهايی شد

وزير نيرو گفت؛ طبق آن زمانبندی که داشتيم گزارش شرکت مشاوره يی وزارت نيرو برای جداسازی کنتورهای آب نهايی شده است و اين جداسازی کنتورهای آب احتياج به منابع مالی دارد. وی افزود؛ اگر منابع مالی در اختيار قرار گيرد می توان اين موضوع را عملياتی کرد البته وقتی شرکت مشاوره يی طرح و برنامه را به وزارت نيرو ارائه کرد می توان فهميد چه درصدی از آپارتمان ها را می توانيم تحت پوشش قرار دهيم. وزير نيرو در پاسخ به اينکه افزايش آب و برق نيز بايد به گونه يی باشد که شرکت های وزارت نيرو بيش از اين زيان انباشته نداشته باشند، گفت؛ هدف بنگاهداری وزارت نيرو ايجاب می کند که ما اين موارد را با دولت مطرح کنيم حال دولت می تواند بخشی از آن را اجازه دهد که ما از مردم بگيريم و بخشی از آن را هم مجدد در بودجه های سنواتی به عنوان يارانه در اختيار دستگاه های وزارت نيرو قرار دهد. اين تدبير دولت است که ما منتظر هستيم زودتر به اين نتيجه برسيم.

۴۵ تومان قدم نخست برای واقعی شدن قيمت برق سال اول

وزير نيرو در پاسخ به اين سوال که قرار است قيمت برق در پنج سال واقعی شود آيا اينکه گفته می شود برای قدم نخست ۴۵ تومان در سال اول بهترين گزينه است صحت دارد، گفت؛ درست است، اين قيمت همان قيمت تمام شده تبديل انرژی است و اين ۴۵ تومان برای سال اول مناسب است بنابراين به نظر من اگر دولت بپذيرد که صنعت برق در سال اول قيمت تبديل انرژی را دريافت کند و قيمت سوخت را به همان شکل يارانه يی در اختيار نيروگاه های وزارت نيرو قرار دهد نقطه مناسبی است و در کنار آن هم آن يارانه يی که تاکنون از طريق قبوض برق به مردم پرداخت می شد از طريق ديگری تدبير شود و در اختيار مردم گذاشته شود تا تغيير قيمت در برق به مردم فشاری وارد نکند. نامجو افزود؛ بيش از يک قرن از پيدايش صنعت برق در کشور ايران می گذرد با اين وجود بخش عمده تحولات و پيشرفت های اين صنعت مربوط به سال های پس از پيروزی انقلاب اسلامی است. وی ادامه داد؛ طی سه دهه گذشته به دليل شرايط خاص کشور و جهت گيری های نظام برای استقلال و خوداتکايی، پيشرفت های قابل توجهی در عرصه های مختلف حاصل شده که در اين بين رشد صنعت برق در تمامی شاخص ها قابل توجه است و رشد ۶ تا ۱۴ برابری شاخص های اصلی صنعت برق شاهد اين مدعاست.وزير نيرو گفت؛ برنامه کشور اين است که تمام برق توليدی کشور توسط بخش خصوصی انجام شود و اين رويکرد اصل ۴۴ است. وی افزود؛ در حال حاضر ۱۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی توليد می شود که البته رسيدن اين عدد به ۱۰۰ درصد يک کار غيرممکن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016