سه شنبه 27 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در نشست خبری: قدرت خريد مردم بالا رفته است، هيچ نهادی حق بازداشت کسی را بدون حکم قضايی ندارد، ايلنا

ـ معاونت مطبوعاتی اجازه ندارد روزنامه‌ای را لغو امتياز کند
ـ مشايی از نيروهای خدوم است و انديشه زلالی دارد
ـ رئيس کل بانک مرکزی به کارش ادامه می‌دهد
ـ ما از نظرات آقای لاريجانی استفاده می‌کنيم ولی در هر صورت اينها نظرات شخصی است


ايلنا:رئيس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا درباره وضعيت معيشت مردم با توجه به آمار بانک مرکزی و افزايش قيمت کالای مورد نظر مردم ادعا کرد که طبق فرمول سال‌های قبل متوسط سالانه تورم تا پايان دی ماه امسال ۱۲ درصد است در حالی‌که افزايش حقوق کارمندان و کارگران بالای ۲۰ درصد است و اين بدان معناست که قدرت خريد مردم بالا رفته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا محمود احمدی‌نژاد در دومين نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی بعد از تشکيل دولت دهم ضمن تبريک حلول ماه ربيع‌الاول گفت:‌ عنصر مشترک ميان ظهور همه پيامبران الهی احيای انسانيت انسان است و همه آنها آمده‌اند تا ارزش، کرامت و جوهره حقيقی انسان را به او بياموزند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه پيامبران الهی آمده‌اند تا انسان را در مسير شکوفايی، کمال و بازيابی هويت واقعی آنها قرار دهند، اظهار داشت: پيامبر عزيز اسلام انسان‌ها را به مسير و اهدافی دعوت کرد تا در آن مسير جزء نور،‌علم، رحمت،‌برادری، عدالت ، احترام و کمال نيست.
وی تنها راه نجات بشر را تمسک به انبيای الهی به ويژه پيامبر اکرم (ص) عنوان کرد و ادامه داد: از نگاه ما پيامبران واحد هستند و همه آنها يک رسالت و آرمان را دنبال می‌کنند البته متناسب با وضعيت بشر سطح ارائه هدايت متفاوت است و متاسفانه شياطين در طول تاريخ اجازه نداده‌اند آنچه که مد نظر پيامبران است تحقق يابد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه بيشترين نياز بشر به تعليمات انبيای الهی به ويژه پيامبر اسلام است، ادامه داد: راه‌حل همه مشکلات بشر تمسک به سنت‌ها، اخلاق‌ و تعليمات نبوی است و ملت ايران نيز در انقلاب اسلامی همان اهداف پيامبران گرامی خصوصا پيامبر اسلام را دنبال کرد.
وی خاطر نشان کرد: خدا را سپاس‌گزاريم که در سی‌ويکی‌امين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی شاهد گسترش انديشه انقلاب اسلامی در جهان هستيم. ‌انقلاب اسلامی نه تنها نقطه آغازی برای ملت ايران بود بلکه برای بشريت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه همه مناسبات برآمده از خودخواهی و سلطه‌طلبی به پايان رسيده، تصريح کرد:‌ در حال حاضر خودخواهان و سلطه‌طلبان در بن‌بست کامل قراردارند اما در نقطه مقابل شاهد بيداری ملت‌ها و گرايش به اخلاق و يکتاپرستی روزافزون در جهان هستيم.
وی ادامه داد: امروز اميد به اصلاح واقعی، اميد به برپايی عدالت واقعی و امنيت پايدار و نيز رفع اشغالگری و زورگويی‌ها روزافزون شده است و جهان آماده تحولات بزرگ است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: دورانی که چند کشور سرنوشت ملت‌ها را در دست گرفته و برای آنها نقشه کشيده و بعد آن نقشه‌ها را به نفع کلان سرمايه‌دارها به اجرا می‌گذارند به پايان راه رسيده است. همچنين دوران نقاب زدن‌ها و سردادن شعارهای عامه‌پسند به پايان رسيده و امروز دورانی آغاز می‌شود که همه ملت‌ها و دولت‌های برآمده از مردم به دنبال برپايی آينده‌ای روشن هستند و اين انديشه در حال همه‌گير شدن است.
در ادامه اين نشست خبرنگار شبکه خبر باحضور در جايگاه از رئيس‌جمهور پرسيد که با توجه به اظهارات مقامات غربی مبنی بر تصويب تحريم‌های احتمالی، آيا برنامه‌ريزی از سوی دولت در اين خصوص صورت گرفته و نسبت به اين تحريم‌ها دولت چه موضعی خواهد گرفت؟، که احمدی‌نژاد پاسخ داد: در اين طرف و آن طرف چنين اظهارنظرهايی می‌شود اما اين ادبيات متعلق به گذشته بوده و به پايان راه رسيده است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنيم وقت آن شده که برخی چشم‌های خود را باز کرده و خود را با واقعيات تطبيق دهند.شايد برخی بخواهند تجربيات گذشته را تکرار کنند اما فکر می‌کنم برای خود آنها لازم است که راه خود را اصلاح و در مسير همکاری حرکت کنند.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما از تکرار اشتباهات از سوی آنها استقبال نمی‌کنيم. چرا که برای ما نيز مشکل ايجاد نمی‌کند. اما اگر کسی عليه ما اقدامی کند عمل ما نيز متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و عمل متقابل انجام خواهيم داد.
احمدی‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگوی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه خبری العالم مبنی بر اينکه غنی‌سازی ۲۰ درصد را چه زمانی انجام می‌دهيد؟، اظهار داشت: ما هر چيزی را که اعلام کرده‌ايم انجام داده‌ايم و برای سوخت نيروگاه هم به تعداد معينی سانترفيوژ نياز داريم که آنها را نصب کرده و مراحل نهايی آزمايش را می‌گذرانند و پنج برابر سانترفيوژ‌های موجود ظرفيت دارند که در آينده مورد استفاده قرار می‌گيرند.
وی تاکيد کرد: در استفاده از اورانيوم ۲۰ درصد با کسی تعارف نداريم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد خوشه‌بندی‌ها در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها با بيان اينکه اين طرح سخنگو دارد و هر تصميمی کميته مربوط به آن بگيرد به مردم اعلام می‌شود، گفت: طرح هدفمند کردن يارانه‌ها طرح بزرگی است که سازماندهی و طراحی جديدی می‌خواهد و مردم مطمئن باشند هر کاری را بخواهيم انجام دهيم از قبل اعلام می‌کنيم و آنها را برای شرايط جديد تجهيز می‌کنيم و جای نگرانی از اين بابت نيست.
وی با بيان اينکه خوشه‌بندی‌های اعلام شده پيشنهادی است تصريح کرد: بنای دولت در تعلق يارانه‌ها به همه متقاضيان است ولی بعضی‌ها با تحليل‌های غلط خيال می‌کنند می‌توانند فضای اقتصاد کشور را بر هم بزنند در حالی که دولت هم‌پای مردم حرکت می‌کند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری رويترز درباره سرنوشت طرح پيشنهاد سوخت از سوی ايران گفت: پيشنهاد تبادل سوخت بسته نشده است و حاضريم در يک چارچوب عادلانه اين کار را انجام دهيم گرچه مدعيان طرفداری از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای به وظيفه قانونی خود که کمک به ديگر کشورها در اين زمينه است، عمل نمی‌کنند و هر کس تبادل سوخت را بخواهد ما حاضر به اين کار هستيم.
رئيس دولت دهم در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه پرس تی‌وی درباره رابطه با انگلستان خاطر نشان کرد: سطح مناسبات کنونی دو کشور بالا نيست و مردم ما علاقه‌ای به توسعه اين مناسبات ندارند که دولت هم از آنها تبعيت می‌کند. گرچه مبادلات اقتصادی توسط مردم انجام می‌شود.
وی افزود: اين مسئله به رفتار دولتمردان انگلستان برمی‌گردد که هنوز حال و هوای ۱۰۰ سال پيش از سرشان بيرون نرفته است و اميدواريم مردم آن کشور آنها را از آن حال و هوا بيرون آورند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ابتکار مبنی بر اينکه علی‌رغم سخنان اسفنديار رحيم‌مشايی در جامعه وعاظ هنوز بسياری از افراد از سخنان وی قانع نشده‌اند، تصريح کرد: کشور ما آزاد است و افراد می‌توانند اظهارنظر کنند. اما جنبه‌های اخلاقی بايد رعايت شود و من خبر دارم چه کسانی در کجا عليه دولت دست به تخريب می‌زنند در حالی که آقای مشايی از نيروهای خدوم است و انديشه زلالی دارد و از بهترين همکاران دولت است که شب و روز کار می‌کند و جالب است افرادی که اين سخنان را درباره وی مطرح می‌کنند راجع به کسانی که دست به بيت‌المال می‌برند حرفی نمی‌زنند.
وی با بيان اينکه اين روش‌ها درست نيست تاکيد کرد: زندگی مشايی پاک است و بايد با استدلال وی را نقد کرد و با هوچی‌گری نمی‌توان برخورد کرد؛ انديشه مشايی قابل استفاده برای همگان است و افرادی که اين حرف‌ها را می‌زنند تخطئه‌ می‌کنند ولی اين روش‌های برخورد مدت‌ها است که سوخته است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان درباره توليد اورانيوم ۲۰ درصد يادآور شد: اصل توليد اورانيوم ۲۰ درصد در برنامه‌های ما نبود و ما می‌خواهيم برای نيروگاه‌ها سوخت توليد کنيم و باور داشتيم که اگر سوخت ۲۰ درصد بخواهيم ديگران به ما می‌دهند و پيشنهاد تبادل برای اين موضوع را هم داريم. اما آنها شرايطی گذاشتند که درست نبود و احساس کرديم سوءنيتی وجود دارد و ما هم به دليل زمان کمی که وجود داشت گفتيم که خودمان اورانيوم ۲۰ درصد را توليد خواهيم کرد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون خط توليد جداگانه برای اورانيوم ۲۰ درصد وجود دارد و توانايی آن را هم داريم و اگر ديگران سوخت ۲۰ درصد ما را تامين کنند شرايط طور ديگری خواهد شد اما ما منتظر آن نخواهيم بود.
به گزارش خبرنگارايلنا در ادامه نشست خبری رئيس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی، احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه جام‌جم مبنی بر اينکه با توجه به تنش‌های منطقه‌ای موضع ايران در قبال دولت‌های عربستان و مصر چه خواهد بود؟، گفت: ما خواهان روابط دوستانه با همه ملت‌ها و دولت‌ها جزء رژيم صهيونيستی هستيم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت‌های منطقه در اولويت سياست خارجی ما قرار دارند، اظهار داشت: مصر و عربستان از جمله کشورهای مهم جهان اسلام به شمار رفته و همکاری و همراهی آنان با ما فرصت را از دست دشمنان و اشغالگران منطقه خواهد گرفت.
وی با تاکيد بر اينکه ما هيچ‌گاه به دنبال تنش با کشورهای منطقه نيستيم خاطر نشان کرد: برخی از دوستان ما را به موضع‌گيری‌های نادرست دعوت می‌کنند اما ما به دنبال آن هستيم که سوء تفاهم دشمن‌ساخته برطرف شده و ظرفيت‌های دولت‌های منطقه برای پيشرفت مردم منطقه به کار گرفته شود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اينکه شما در ابتدا اعلام کرديد در مبادله سوخت با هيچ مشکلی مواجه نيستيد اما بعد از چند روز خبر آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد را در داخل اعلام کرديد، چه اتفاقاتی رخ داد که تصميم گرفته شد ايران غنی‌سازی را خود انجام دهد، گفت:‌ هيچ تغييری رخ نداده و بايد همه جملات را کنار هم گذاشت الان هم می‌گويم ما تبادل سوخت حتی با کشور آمريکا انجام می‌دهيم.
وی ادامه داد: اگر آمريکا برای تبادل سوخت بيايد ما با آن همکاری می‌کنيم و در قبال دريافت سوخت پول آن را نيز خواهيم پرداخت اما اگر بخواهد بداخلاقی کند ما رويه ديگری را در پيش می‌گيريم.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه کشورهای غربی با جوسازی می‌خواهند ايران را متهم به تهيه بمب هسته‌ای کنند گفت: اگر کشوری با سوخت ۵.۳ درصد توانسته بمب در جهان بسازد بيايد آن را اعلام کند در حال حاضر ما ۵.۳ درصد را داده‌ايم و ۲۰ درصد را گرفتيم.
وی خطاب به سران کشورهای غربی گفت: اگر به دنبال بهانه‌جويی هستيد اين روش ديگر کهنه شده و اگر اهل مجادله هستيد ما نيز مجادله می‌کنيم. اگر شما علاقه‌مند باشيد و در تبادل سوخت همکاری کنيد ما اين امر را می‌پذيريم در غير اين صورت خود غنی‌سازی می‌کنيم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار وطن‌امروز مبنی بر اينکه شما در اظهارات خود اعلام کرده‌ايد که آمريکا بعد از افغانستان به هندوستان حمله خواهد کرد آيا اسناد و مدارکی در اين رابطه داريد؟، اظهار داشت: هم اسناد و مدارک وجود دارد و هم اين موضوع کاملا روشن است وقتی خط مسير ناتو و دولت‌های غربی پيگيری می‌کنيم به آنجا می‌رسيم. آرايشی که آنها گرفته و با توجه به گسترش جنگ از افغانستان و پاکستان به نظر می‌رسد که جز دور زدن هندوستان و چين راهی ندارند.
وی با بيان اينکه برخی گمان می‌کنند که هدف از لشکرکشی به عراق و افغانستان ايران است، ادامه داد: در آرزوهای آمريکا و کشورهای غربی شايد ايران قرار بگيرد اما با توجه به اين ۲۲ بهمن‌هايی که در اين ۳۱ سال شاهد بوديم آنها تقريبا مايوس شدند که از اين روش عليه ايران استفاده کنند و زمانی که رجزخوانی می‌کنند شاهد هستيم که ايران را استثنا می‌دانند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا مبنی بر اينکه دولت برای تک‌رقمی کردن تورم و توسعه رشد اقتصادی چه برنامه‌هايی را در دست داشته است گفت: برنامه‌های اقتصادی دولت در مهار تورم و رشد اقتصادی بحمدالله به نتيجه رسيده و ما توانستيم نقدينگی را به سمت توليد هدايت کنيم و بسياری از هزينه‌های غيرضروری را کاهش دهيم.
وی تاکيد کرد: همکاری توليد‌کنندگان، اصناف، بازرگانان و تجار نيز عاملی برای تحقق اين روند بوده است.
خبرنگار الجزيره قطر در خصوص اظهارات اخير هيلاری کلينتون وزير امور خارجه انگليس از رئيس‌جمهور سئوال پرسيد که احمدی‌نژاد در پاسخ به وی اظهار داشت: ما صحبت‌های ايشان را جدی نمی‌گيريم صحبت‌هايی کردند و چون وزير امور خارجه است بايد حرف‌هايی بزند.
وی با بيان اينکه در اظهارات کلينتون و نزديکان رئيس‌جمهور آمريکا تناقض‌هايی مشاهده می‌شود ادامه داد:نمی‌دانيم سخنان اخير وزير امور خارجه آمريکا موضع دولت آمريکا است يا احزاب و گروه‌های اطراف آن. ايران ۷۵ ميليون جمعيت دارد که همه‌ آنان پاسدار انقلاب، اسلام و ارزش‌ها هستند.
احمدی‌نژادادامه داد: بودجه نظامی دولت آمريکا بيش از ۸۰ برابر بودجه نظامی ايران است و تمام جنگ‌هايی که آمريکا انجام داده با دوستان قبلی خود بوده است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: آمريکا تنها دولتی است که با يورش نظامی اقدام به تغيير دولت‌ها می‌کند و در حال حاضر نيز بيش از ۳۰۰ هزار نيروی نظامی با بالاترين تجهيزات را وارد منطقه کرده است.
احمدی‌نژاد گفت: به نظرم خانم کلينتون بيشتر خود را نگاه کرده و سخن گفته است.
در ادامه نشست خبری رياست جمهوری با خبرنگاران سئوالی در خصوص اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها و وضعيت نرخ بيکاری و تورم مطرح شد و احمدی‌نژاد با بيان اينکه طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اصلاح بنيادين در اقتصاد است، پاسخ داد: اين طرح بهره‌وری را بالا برده و در نتيجه رشد اقتصادی را به وجود می‌آورد و نسبت‌های اقتصادی را در شرايط درست قرار می‌دهد.
در ادامه خبرنگار واشنگتن پست نيز در خصوص وضعيت سه تبعه آمريکايی که به جرم ورود غيرقانونی به کشور در زندان‌ ايران به سر می‌برند و آيا اينکه مادران آنها می‌توانند به ملاقاتشان بيايند سئوالی پرسيد که رئيس‌جمهور گفت: ما به هيچ وجه از اينکه افرادی در زندان باشند خوشحال نيستيم و از اينکه حدود سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در زندان‌های آمريکا هستند نيز ناراحتيم اما اين سه فردی که شما نام برديد بدون مجوز و از مسير غيرقانونی، تجاوز مرزی به ايران را انجام داده‌اند و همان‌طور که در تمام کشورها برای کسانی که به طور غيرقانونی مرزها را می‌شکنند مجازات سنگينی در نظر گرفته شده است اين افراد نيز در اختيار دستگاه قضايی ما بوده و طبق قانون به پرونده آنها رسيدگی می‌شود.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه ما علاقه‌مند بوديم اين زندانيان زودتر آزاد شوند، افزود: اما آزادی آنها بستگی به مقررات قانونی و نظر قاضی دارد.
وی از دستگيری ايرانيانی در کشورهای ديگر توسط نيروهای آمريکايی و سپس انتقال آنها به ايالات متحده ياد کرد و گفت: همچنين ايرانی‌هايی بوده‌اند که در آمريکا زندگی می‌کردند دستگير شده در حالی که اجازه زندگی در آن کشور را داشتند و بدون آنکه اتهام آنها مشخص شود در زندان به سر می‌برند.
رئيس‌جمهور با اشاره به علاقه وکلای اين ايرانيان به ديدار با آنها اضافه کرد: در مجموع از اينکه افرادی چه در ايران و چه در آمريکا در زندان باشند خوشحال نيستيم.
احمدی‌نژاد همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا در رابطه با تاکيدات مقام معظم رهبری بر گسترش کرسی‌های نظريه‌پردازی و دليل کندی اجرای آن گفت: اين کار از جمله کارهای مهمی است که نياز به برنامه‌ريزی فکری و نقشه جامع علمی دارد. نظريه‌پردازی کار نيست که روزانه گسترش يابد همان‌طور که استادی پس از ۵۰ سال تحقيق و پژوهش به يک نظريه می‌رسد. اما خوشبختانه در اين زمينه نظريات پيشنهادی بسياری ارائه شده است.
وی افزود: البته اطلاع‌رسانی در اين زمينه محدود بود که ما انتظار داريم اطلاع‌رسانی افزايش يابد. همچنين بودجه‌ها و امکانات مورد نياز را نيز برای سال آينده افزايش داده‌ايم.
در ادامه خبرنگار روزنامه فرهنگ و آشتی با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور در مراسم معارفه جوانفکر مبنی بر اينکه من با اين بگير و ببندها در عرصه مطبوعات موافق نيستم نظر احمدی‌نژاد را نسبت به عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسيد که وی پاسخ داد: آزادی مطبوعات در ايران در حد بسيار بالايی است.
احمدی‌نژاد تاکيد کرد: اما معاون مطبوعاتی نه اجازه دارد روزنامه‌ای را لغو امتياز کند و نه اجازه اعطای امتياز دارد. بنابراين اگر توقيفی صورت بگيرد نيز از سوی هيات نظارت است و نه معاونت مطبوعاتی و چنان‌چه لغو امتياز مطرح باشد، بايد پرونده در دادگاه مطرح و توسط قاضی بررسی شود.
وی با بيان اينکه در دولت نهم و دهم بيشترين مجوزها صادر شده تاکيد کرد: لغو امتياز در اختيار دولت نيست.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در خصوص اعتماد به مطبوعات نيز گفتنی است که ممکن است مطلبی نوشته شود اما مطبوعات نمی‌توانند بگويند که هر چه ما می‌نويسيم اعضای دولت بايد بپذيرند کسانی که می‌خوانند می‌توانند بپذيرند و يا نپذيرند. پس بنابراين شما بنويسيد چنانچه مطلب‌تان مناسب باشد استفاده می‌کنيم اگر نپسنديديم هم نمی‌پسنديم.
وی بار ديگر در مورد آنچه که به گير و به بند ناميده می‌شود گفت: برخورد مطابق قانون است و از همان مسير نيز بايدرسيدگی شود.
خبرنگار مهر نيز در ادامه اين نشست خبری با اشاره به مصاحبه رئيس‌جمهور با نشريه روسی و اظهارات وی مبنی بر اينکه ايران هم‌اکنون قدرت هفدهم اقتصادی در جهان است و در آينده نزديک به قدرت دوازدهم تبديل خواهد شد، مطرح کرد که رئيس‌جمهور گفت: البته اين رتبه‌بندی است که ديگران اعلام کردند و مهم‌ترين شاخص در اين زمينه توليد ناخالص داخلی و حجم اقتصادی است. ايران در سال ۲۰۰۹ در حال گذر از بحران‌ها بود که با پيش‌بينی ساز و کارها و همراهی مردم به خوبی صورت گرفت.
رئيس جمهور در ادامه گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا درباره وضعيت معيشت مردم با توجه به آمار بانک مرکزی و افزايش قيمت کالای مورد نظر مردم تصريح کرد: جهت اطلاع بيشتر شما تاکيد می‌کنم شاخص تورم بر اساس ۳۵۰ قلم کالای مصرفی خانوار بررسی می‌شود و ممکن است که يک کالا رشد منفی پيدا کرده يا کالای ديگر رشد مثبت يابد اما سبد کالاها مهم است که طبق فرمول سال‌های قبل متوسط سالانه تورم تا پايان دی ماه امسال ۱۲ درصد است در حالی‌که افزايش حقوق کارمندان و کارگران بالای ۲۰ درصد است و اين بدان معناست که قدرت خريد مردم بالا رفته است البته ممکن است برای افرادی که درآمدی نداشته‌اند و تحت پوشش نهادهای حمايتی هم نبوده‌اند قدرت خريد پايين رفته باشد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه توسعه درباره احتمال تحريم بنزين ايران يادآور شد: ما روزانه حدود ۱۷ ميليون ليتر بنزين وارد می‌کنيم و آماده توليد اين رقم در داخل هستيم و نگرانی هم نداريم و اگر تحريم کنند اتفاقا بهتر است.
وی با بيان اينکه با اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها مصرف بنزين کاهش يافته و مديريت آن آسان‌تر شده افزود: به زودی به صادر کننده بنزين تبديل می‌شويم و هم چنين ۲ پالايشگاه جديد در حال ساخت است اما بعضی‌ها که سياست‌هايشان در منطقه دائما به بن‌بست می‌خورد عصبانی هستند و فکر می‌کنند با اين روش‌ها می‌توانند بين ملت‌های منطقه تنش ايجاد کنند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال ديگری درباره باغ قلهک تاکيد کرد: اين مسئله در اولويت سياست خارجی دولت نيست اما پيگيری‌ها در اين زمينه انجام می‌گيرد.
رئيس دولت دهم در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه ال بی سی لبنان مبنی بر تهديد وزير خارجه عربستان به بستن تنگه هرمز اظهار داشت: نشنيدم که ايشان چنين حرفی بزند و همه کشورهای منطقه تلاش می‌کنند که تنگه هرمز در امنيت باشد ولی بعضی‌ها که در عراق و افغانستان شکست خورده‌اند القاء‌اتی می‌کنند تا تنش بيشتر شود که نتيجه نمی‌گيرند البته ايران با کمک کشورهای ديگر از امنيت تنگه هرمز دفاع می‌کند و اين تنگه بايد در خدمت اهداف منطقه باشد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نرخ رشد اقتصادی در کشور گفت: اين رشد سالانه حساب می‌شود و اعدادی که در وسط سال اعلام می‌شود سنديت ندارد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه با توجه به تحولات جهان نرخ رشد اقتصادی ما خوب است تصريح کرد: وقتی سال مالی تمام شد بانک مرکزی اين رقم را اعلام می‌کند و همه چيز شفاف است.
رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه در برنامه چهارم رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد معين شده بود که ۵.۲ درصد آن بهره‌وری باشد ادامه داد: لوازم بهره‌وری برای اجرای اين برنامه آماده نبود و به‌خصوص در زمينه هدفمند کردن يارانه‌ها بايد کارهايی انجام می‌شد تا نرخ بهره‌وری افزايش يابد و لذا وقتی رشد اقتصادی ۹.۶ درصد است يعنی همه عوامل رشد خوب است و بهره‌وری نيز نسبت به قبل بالا رفته است و نمی‌توان در حالی‌که رشد اقتصادی ۵.۴ درصد بود يکباره اين رقم را افزايش داد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه فرهيختگان مبنی بر اينکه آيا در خصوص روزنامه‌نگاران و فعالان سياسی زندانی کاری کرده‌ايد و رايزنی با قوه قضاييه داشته‌ايد اظهار داشت: ما از زندانی شدن افراد ناراحتيم اما در کشور قوانينی وجود دارد که همه در برابر آن مساوی هستند و قوه قضائيه به اين مسئله رسيدگی می‌کند که نتيجه آن بايد معين شود.
احمدی‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به سئوال روزنامه کيهان درباره افزايش اعتبار هدفمند کردن يارانه‌ها در بودجه ۸۹ خاطر نشان کرد: در لايحه‌ای که ما داريم اين مسئله نبود و اين افزايش رقم برای سال اول هدفمند کردن نوشته شد که اين سال از هم‌اکنون شروع شده است و از طرفی مجلس هنوز درباره لايحه ۸۹ نظر نداده است.
ويتصريح کرد:با مجلس توافق شده بود که ارقام هدفمند کردن يارانه‌ها در پيوست تقديم شود البته به شرطی که به آن دست نزند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها که در مجلس تصويب شد با لايحه دولت تفاوت زيادی دارد و از طرفی زمان اجرای هر مصوبه نيز دارای قانون است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری پانا درباره اظهار نظر رئيس مجلس در مورد تبادل سوخت با کشورهای غربی و اينکه مردم در اين زمينه دچار سرگردانی هستند تصريح کرد: فکر نمی‌کنم در اين باره کسی دچار سرگردانی باشد البته همه می‌توانند اظهار نظر کنند و ما از نظرات آقای لاريجانی استفاده می‌کنيم خيلی‌ها هم نظراتشان را می‌نويسند ولی در هر صورت اينها نظرات شخصی است و موضع جمهوری اسلامی نيست زيرا مواضع خارجی نظام را دولت اعلام می‌کند.
وی افزود: دوستان اظهار نظر کنند و اين مسئله اشکالی هم ندارد و بسياری از نظرات آنها هم خوب است اما نه اينکه هر کسی اظهار نظر کند بگوييم مردم گيج هستند.
در ادامه نشست خبری رئيس‌جمهور با مطبوعات سئوالی مبنی بر ايفای نقش برزيل در حل و فصل مناقشه اتمی ايران مطرح شد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما دوستان فراوانی داريم که علاقه‌مند به کمک و همکاری بوده و همانند ما که از تنش استقبال نمی‌کنيم انسان‌های دوستان صلح در جهان زياد هستند.مردم و دولت برزيل نيز از آن جمله‌اند که از حقوق ملت ايران دفاع می‌کنند.
وی با بيان اينکه حرف‌های ما در عرصه فعاليت‌های هسته‌ای بسيار روشن است گفت: ما در مسير قانونی حرکت می‌کنيم اما روشن است که چند کشور مخالف پيشرفت و توسعه ما هستند.
احمدی‌نژاد با اشاره به برخی موضع‌گيری‌های دولت‌های غربی در موضع هسته‌ای ايران گفت: ما شاهد خنده‌دارترين لطيفه‌های تاريخی هستيم. آمريکا حدود ۱۰ هزار کلاهک اتمی و موشک‌های دوربرد چند هزار کيلومتری دارد و سپس مدعی می‌شود که حدس می‌زنيم ايران بتواند تا سال ۲۰۱۵ يک بمب اتمی بسازد اين حرفی خنده‌دار است.
وی با بيان اينکه به نظر می‌رسد ماسک‌ها و پرده‌ها پايين افتاده تاکيد کرد: چند دولت غربی اگر می‌خواهند آينده‌ای در منطقه ما داشته باشند بايد خود را اصلاح کنند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ما از نقش‌آفرينی همه دوستانمان از جمله کشور برزيل که به دنبال صلح است استقبال می‌کنيم گفت: چنان‌چه دولت‌های غربی خود را اصلاح کنند تلاش‌های کشورهايی مثل برزيل نتيجه خواهد داد.
خبرنگار خبرگزاری قدس نيز با اشاره به تحولات خاورميانه و مسئله سازش يا جنگ با رژيم صهيونيستی پرسيد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: آن‌چه که به ما گفته‌اند اين است که از روند مذاکره و پيگيری امر سازش مايوس شده‌ايم که اميدواريم اين نتيجه‌گيری که يک نتيجه‌گيری واقعی است به يک انديشه عمومی در اجلاس سران عرب باشد.
وی با بيان اينکه خيلی واضح است روند سازش به پايان رسيده ادامه داد: معنايی ندارد که يک رژيمی پس از اشغال و تجاوز بگويد بياييد سازش کنيم از طرف ديگر امروز روح مقاومت يک روح جمعی در ملت فلسطين است.
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت‌: طبق اطلاعاتی که ما داريم آن رژيم به دنبال آن است تا در بهار و تابستان سال آينده جنگ ديگری به راه بياندازد اما ما فکر می‌کنيم که ملت‌های منطقه آماده‌اند تا کارش را يکسره کنند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار راديو ايران نيز که به حضور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن اشاره کرد و از آن به عنوان ظرفيتی برای ادامه پيشرفت و شکوفايی فرصت‌های داخلی در جهت دفاع از کيان جمهوری اسلامی نام برد گفت: من قبلا نيز گفته‌ام که هر ۲۲ بهمن يک ماموريت است و فتح يک قله جديد. انقلاب نيز يک حيات بالنده است. امروز ۲۲ بهمن با حضور مردم همه معادلات منطقه‌ای و بين‌المللی را تحت تاثير خود قرار داده و می‌دهد.
وی با تاکيد بر اينکه مردم به‌طور خودجوش و بدون هماهنگی قبلی به اين راهپيمايی می‌آيند گفت: مردم ايران که تابع احزاب نيستند تا يک حزبی بيانيه دهد و چند شعار را اعلام کند و مردم آن شعارها را سر دهند مردم ايران تابع يک وحدت ملی هستند.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه راهپيمايی ۲۲ بهمن معادلات بين‌المللی را تحت تاثير خود قرار داده گفت‌: چنان‌چه در هر منطقه از دنيا يک انتخابات سالم انجام شود دولت منتخب مردم ضد نظام سرمايه‌داری و غربی است زيرا مردم به دنبال عدالت هستند.
وی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه ارائه بودجه در پايان مهلت قانونی آيا بررسی شتاب‌زده آن از سوی مجلس و ضربه اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت اظهار داشت: البته اين‌طور هم که گفته می‌شود نيست زيرا طبق قانون اساسی بودجه در مدت زمانی تهيه شده و به صورت لايحه به مجلس می‌رود و مجلس نيز بودجه نمی‌نويسد بلکه به بررسی آن می‌پردازد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه دولت در امور جاری خود در طی سال به اين مسئله توجه دارد گفت: به عبارتی دولت هميشه در حال نوشتن بودجه است.
وی اضافه کرد: ما فکر می‌کنيم آن بودجه‌ای که ارائه کرده‌ايم به نفع کشور است. هماهنگی بين بخش‌های بودجه، انعطاف، انسجام و حتی تحولات آب و هوايی در بودجه پيش‌بينی شده است.
در ادامه خبرنگار روزنامه تهران امروز نيز با بيان اينکه دولت در برنامه پنجم توسعه اعتقادی به شاخص‌های عددی ندارد نظر رئيس‌جمهور را پرسيد که احمدی‌نژاد پاسخ‌ داد: شاخص‌های نرخ اقتصادی، تورم و بيکاری و هم‌چنين شاخص‌های ديگر از جمله شاخص‌های عددی هستند که در بخش‌های گوناگون برنامه‌های اجرايی و عملياتی پيش‌بينی شده‌اند.
وی با ارائه مثالی در خصوص زير کشت بردن زمين‌های کشاورزی اظهار داشت: اين برنامه‌ها با عدد و رقم تهيه و پيش‌بينی شده‌اند، همان‌طور که ملاحظه می‌کنيد همه آنها عدد و رقم هستند.
خبرنگاری نيز از روان‌سازی اطلاع‌رسانی در عرصه اجتماع با توجه به اينکه فعاليت‌های دولت بازخورد چندانی در جامعه ندارند پرسيد که رئيس‌جمهور پاسخ داد: البته اطلاع‌رسانی شده است ولی برخی فقط منفی‌نويسی می‌کنند که نبايد همه آنها را جز کارهای دولت نوشت.
وی با بيان اينکه قسمتی از اين مسئوليت نيز به عهده شما خبرنگاران است گفت: البته اين منفی‌نويسی نيز از تبعات آزادی مطبوعات است.
خبرنگار خبرگزاری الفرات عراق نيز با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم در ايران از احمدی‌نژاد پرسيد که آيا اين کار موجب از دست دادن حمايت روسيه و ايجاد اجماع جديدی عليه برنامه‌ هسته‌ای ايران نخواهد شد که رئيس‌جمهور پاسخ داد: ملت ايران هميشه روی پای خود ايستاده است اما آنچه که شما نيز گفتيد واقعيت پيدا نمی‌کند زيرا ما هم با روسيه ارتباطات خوبی داريم و علاقه‌منديم که آن را گسترش دهيم.
وی در خصوص هجمه نظامی نيز اظهار داشت: دوره هجمه نظامی تمام شده و موضوع بحث ما نيست. انگليس، برخی افراد در دولت آمريکا و صهيونيستها تلاش می‌کنند تا در منطقه مسلط شوند و همه اين مسائل بهانه است.
رئيس‌جمهور اضافه کرد: آنها حتی در قضيه سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران نيز نشان دادند که در موضوعات انسانی هم حاضر به همکاری نيستند زيرا ما از ۶ ماه قبل اين مسئله را مطرح کرديم اما آنها علی‌رغم اينکه راکتور تحقيقاتی اهداف انسانی و پزشکی دارد برای تامين سوخت آن شرط قرار دادند.
احمدی‌نژاد تاکيد کرد:به نظر می‌رسد که مسائل پيچيده‌تر از اين حرف‌ها باشد تا جايی که در آمريکا و اروپا نيز اختلاف نظرهايی وجود دارد البته قطعنامه‌های آنها همان‌طور که خودشان هم می‌دانند حتی اگر ۵۰۰ مورد هم صادر شود ارزش و اثری ندارد.
رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ايران در مورد برنامه دولت برای افزايش اشتغال و کسب و کار گفت: صادرات غير نفتی در حال افزايش است و رقم آن نزديک ۵۰ درصد است که در ابتدای دولت نهم نزديک ۲۲ درصد بود.
وی با بيان اينکه برای توسعه اشتغال و کسب و کار برنامه‌های گوناگونی تدارک ديده‌ايم افزود: مسکن سال آينده در شهر و روستا توسعه می‌يابد و هم‌چنين در بخش‌های صنعت، کشاورزی و ... رقم‌های زيادی پيش‌بينی شده است.
احمدی‌نژاد هم‌چنين بر بهبود وضعيت کسب و کار در سال آينده تاکيد کرد و گفت: در زمينه اصل ۴۴ نيز کارهای خوبی صورت گرفته و بيش از ۲۰ برابر قبل واگذاری شده است.
وی ادامه داد: منابع بانکی به سمت توليد ساماندهی شده و بسته پولی در حمايت از توليد تدوين شده است.
رئيس دولت دهم هم‌چنين در پاسخ به سئوال روزنامه اعتماد درباره نقش وزارت اطلاعات و نقش دولت در بازداشت‌ها، بازجويی‌ها و برخورد با مطبوعات تاکيد کرد: هيچ نهادی حق بازداشت و بازجويی کسی را بدون حکم قضايی ندارد و از سويی کسی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که قوه قضائيه در مقابل تخلف کاری نکند البته اگر اين قوه تخلفی انجام دهد بنده به عنوان مجری قانون تذکر می‌دهم و رهبری هم در اين مورد قضاوت می‌کند.
وی با بيان اينکه دولت از اينکه عده‌ای در زندان به سر می‌برند خوشحال نيست تصريح کرد وزارت اطلاعات و وزارت کشور وظيفه تامين امنيت را برعهده دارد.
رئيس‌جمهور هم‌چنين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايکنا درباره برنامه‌های قرآنی گنجانده شده در برنامه پنجم يادآور شد: يکی از ثغل‌های اين قانون فرهنگ است که قرآن از موارد اصلی آن است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال ديگری درباره شايعه تغيير مديريت در برخی نهادها از جمله بانک مرکزی با بيان اينکه وقتی چيزی شايعه است که نيمی از مردم آن را تکرار کنند تاکيد کرد: کار رئيس بانک مرکزی ادامه دارد و ايشان کارهای مهمی را برای انجام دادن دارند که اولين بار است اين شايعه را می‌شنوم.
در ادامه اين نشست خبری خبرنگار خبرگزاری زنان با طرح سئوالی به ارتقاء مرکز امور بانوان به معاونت در دولت دهم اشاره کرد و احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: معاونت شدن مرکز امور بانوان منوط به اين است که ساختارهای کشوری جايی را برای حوزه زنان پيش‌بينی کند که برای حوزه زنان اين ساختارها هم‌اکنون وجود ندارد و تنها در حد يک نهاد ستادی در رياست جمهوری است که کار ستادی انجام می‌دهد و فعاليت‌هايی زنان در اين حوزه را ساماندهی می‌کند.
وی افزود: هر موقع ظرفيت کار در حوزه زنان افزايش پيدا کرد و مهيا شد اين کار صورت می‌گيرد البته برای انجام فعاليت‌ها در حوزه زنان عنوان مشاور و معاون فرقی نمی‌کند و منوط به تلاش خانم‌ها در اين زمينه است.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با طرح سئوالی در مورد سفر هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا به منطقه و برنامه‌ريزی آمريکا برای ايران هراسی در منطقه اشاره کرد که احمدی‌نژاد در پاسخ اظهار داشت:امروز برای همه روشن شده است که تحرکات در منطقه با چه هدفی است و به نظر ما اين تحرکات همگی از موضع ضعف صورت می‌گيرد و منطق و استدلالی پشت آن نيست و طبيعی است که برای القا سياست‌های خود سياست‌مداران آمريکا پشت ماسک‌های خود قائم می‌شوند.
وی با اشاره به اينکه آنها فکر می‌کنند با تحرکات خود در منطقه می‌توانند جلوی صادارت نفت ايران را بگيرند، گفت:آنها توانايی انجام اين کار را ندارند و اگر اجماعی هم ايجاد کنند به نتيجه‌ای نمی‌رسند و هم‌اکنون خود عقلای آمريکايی هم می‌دانند که تنها راه برای آنها همراهی و تعامل سازنده با ايران است و تنها فرصت آنها استفاده از ظرفيت‌های ايران است.
واکنش ايران به پروژه برگردان بعثی‌ها در حکومت عراق سئوال ديگر خبرنگار شبکه تلويزيونی آفاق عراق بود که احمدی‌نژاد در پاسخ ابراز داشت: متاسفانه دولت‌مردان آمريکا به دنبال حاکم کردن دوباره بعثی‌ها در عراق هستند به نظر ما نبايد کسی به مردم عراق بگويد که چه کسی حاکم باشد و چه کسی حاکم نباشد.
وی افزود: آمريکا با اشغال عراق و با به جای گذاشتن يک ميليون کشته و زخمی با اين بهانه وارد عراق شد که بعثی‌ها را از حکومت خارج کند حال به دنبال آن هستند که دوباره بعثی‌ها را به قدرت باز گردانند که اين کار زشتی است.
وی با تاکيد بر اينکه اوباما با شعار تغيير بر روی کار آمد و ما هم سعی کرديم کمکش کنيم گفت: هنوز با گذشت کمتر از يک سال از روی کار آمدن اوباما ايشان نتوانسته است زندان گوانتانامو را تعطيل کند و رفتارهای خلاف حقوق بشر در اين زندان را پايان دهد. اکنون هم به دنبال روی کار آمدن دوباره بعثی‌ها بر روی قدرت هستند.از طرف ديگر نيروهای خود را در افغانستان زياد می‌کنند با اين حال فرصت برای تغيير در سياست‌های اوباما کم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016