پنجشنبه 20 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حجت‌الاسلام يوسفی غروی: اصل چهارشنبه‌سوری مردود است، اين‌ها خرافات و رسوماتی‌اند که با اسلام سازگاری ندارند، رجانيوز

ـ چهارشنبه‌سوری از مظاهر آتش‌پرستی است

يکی از اساتيد حوزه علميه قم گفت: چهارشنبه سوری از مظاهر آتش‌پرستی و از ديدگاه اسلام مردود است، اما عده‌ای می‌خواهند به آن رنگ و بوی اسلامی دهند.

به‌ گزارش مرکز‌ خبر ‌حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين يوسفی غروی در بيست‌وهفتمين نشست از سلسله نشست‌های با گفتمان عقايد و انديشه‌ها با عنوان «خرافات در آيين‌های ملی»، به بعضی از آيين‌های آخر سال اشاره کرد و آنها را غير دينی و مردود دانسته و گفت: مسئله خرافی که ايرانيان بر آن مبادرت می‌ورزند، مراسم چهارشنبه آخر سال است که به چهارشنبه سوری معروف و جايگاه ويژه‌ای برای خود پيدا کرده است، گويی اين شب آخرين مهلت برای تدارک جشن‌های نوروزی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، چهارشنبه سوری را از مظاهر آتش‌پرستی عنوان کرد و گفت: با توجه به قداست و اهميت آتش در فرهنگ قبل از اسلام، جشن سوری در ايران رايج بوده است،‌ اما چهارشنبه را بعد از ظهور اسلام به آن اضافه کرده‌اند و نظراتی در اين زمينه ارائه داده‌اند تا به آن رنگ و بومی اسلامی بدهند، در حالی که اصل اين جريان مردود است.

حجت‌الاسلام والمسلمين يوسفی غروی با نقد برداشت‌های انحرافی در حديث منسوب به اميرالمومنين (ع) مبنی بر تاييد ايام نوروز، گفت: تاييد معصومين (ع) در مورد عيد نوروز به خاطر پرداختن به اعمال نيک مانند صله ارحام و دعا و نيايش است، نه اينکه بخواهند خرافات و رسوماتی که با اسلام سازگاری ندارند را تاييد کنند.

وی بعضی از مرسومات مربوط به ايام نوروز را از جمله سفر عيد و گردش و تفريح در ۱۳ فروردين را امری مباح دانسته و افزود: اين کارها امری مباح به شمار می‌روند ولی چون با خرافات زيادی همراه است و بعضی افراد به اين خرافات صبغه دينی می‌دهند، امری بسيار نامطلوب است.

اين پژوهشگر حوزوی افزود: عده‌ای نوعی قداست برای چهارشنبه سوری قايل هستند و شايد در بعضی جاها بيشتر از شب قدر به آن اهميت می‌دهند و برای رفع نگرانی و پيش‌بينی آينده، مراسم ويژه «فالگوش» و «فالکوزه» که همراه با ترانه و شعرهای بی اساسی انجام می‌گيرد و خيلی از آداب و آيين‌های خرافی در برگزاری شب چهارشنبه آخر سال وجود دارد که ذکر آن ساعت‌ها به طول می‌انجامد.

وی خاطرنشان ساخت: اينکه در آخر سال به زيارت قبور می‌روند، اشکال ندارد، چون طلب مغفرت از خدا برای اموات محدود به زمان نيست و در متون دينی نيز بر آن صحه گذاشته شده، ولی هر چيزی که عقل آن را مردود می‌داند، خرافه است.

حجت الاسلام والمسلمين يوسفی غروی افزود: اگر به مردم بگوييم اصل اين آيين‌ها خرافه است و از آن دست بردارند، اين کار شدنی نيست ولی بايد گوشزد کنيم به جای اينکه به عنوان مثال برای بر آمدن حاجات شعر‌های بی‌اساس بخوانند و اعمال خرافی انجام دهند، به دعا و قرآن خواندن و توسل به اهل بيت (ع) و صدقه نذری سوق دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016