دوشنبه 30 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: مستندات توقيف مطبوعات را به مجلس می‌‌دهيم، نمايندگان: مستندات ارائه نشده است، تهران امروز

تهران امروز، مطهره شفيعی: وزير ارشاد به کيف دستی‌اش اشاره می‌کند و می‌گويد مستندات توقيف يک روزنامه اصلاح‌طلب در درون اين کيف است. کيف حامل تخلفات يک رسانه در دست سيدمحمد حسينی پس از خروج از آخرين نشست هيات دولت، خبر از بحث وزرا در مورد مطبوعات داشت زيرا در غير اين صورت لزومی نداشت که وزير ارشاد بخواهد اين مستندات را برای دو ساعت حضور در هيات دولت با خود به پاستور حمل کند. حسينی در مورد اينکه چرا مستندات مطبوعاتی را با خود به ساختمان سفيد هيات دولت آورده است، پاسخی نمی‌دهد و می‌گويد که مستنداتش را برای تقديم به مجلس و به‌ويژه کميسيون فرهنگی که دو تن از اعضايش در مورد توقيف دو نشريه به او تذکر داده بودند، آماده کرده است. در ميانه فروردين‌ماه بود که علی مطهری و جواد آرين‌منش دو نماينده اصولگرای مجلس در سکوت نمايندگان اقليت تذکری را به هيات‌رئيسه مجلس ارائه دادند که در آن خواسته شده بود به سيد محمد حسينی، وزير ارشاد در مورد توقيف هفته نامه ايراندخت و روزنامه اعتماد تذکر داده شود و حسينی در مورد دلايل اين دو نشريه به کميسيون فرهنگی مجلس پاسخ دهد.

گروهی از اصحاب رسانه و مطبوعات عقيده دارند که ميزان توقيف و تذکر به مطبوعات در دولت دهم، روند پيش‌بينی نشده‌ای را طی کرد. به عنوان وزير ارشاد آيا موافق تذکرات پياپی به مطبوعات هستيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيات نظارت در اين مسئله دخالت دارد يعنی گزارشات زيادی می‌رسد و هيات نظارت در نشست‌هايشان در مورد اين مطبوعات، تصميم‌گيری می‌کند و تذکرات داده می‌شود.
اما اين تصميم‌گيری‌ها نسبت به دولتهای قبلی، در اغلب موارد منجر به تذکرهای فراوانی شده است.
خب به هر حال تعداد نشريات ما هم زياد است. به‌عنوان مثال در هفته گذشته نشريه‌ای در موردی به تبليغ رژيم شاهنشاهی پرداخته بود. بعد از گذشت ۳۱ سال درست نيست که نشريه‌ای در مورد رژيم شاهنشاهی مطلبی بنويسد. يا در مطلبی، آيه‌ای از قرآن را به گونه‌ای نفی کردند يا تلقی نادرستی ايجاد کردند.لذا رسانه‌ها و مطبوعات بايد توجه بيشتری نسبت به اين مسايل داشته باشند.

اصولا رويکرد وزارت ارشاد به مقوله مطبوعات چيست؟
اصل ما بر تعامل و ارتباط بيشتر است. ما ان‌شاءالله در سال جاری برنامه‌هايی برای مطبوعات خواهيم داشت يعنی ارتباط با مطبوعات بيش از گذشته خواهد بود. با همفکری و هم انديشی مدير مسئولان و سردبيران سعی خواهيم کرد که فضای خوبی در کشور وجود داشته باشد. تذکراتی هم که به مطبوعات داده می‌شود از باب ضرورت است و بنا بر برخورد با مطبوعات نيست. سعی ما اين است که کارها انجام شود اما زمانی که تخلفی صورت می‌گيرد، بايد تذکر داد.

زمانی که هفته‌نامه ايراندخت توقيف شد، يکی از مسولان مربوطه دليل اين توقيف را بازداشت بودن سردبير اين هفته‌نامه عنوان کرد...
اين‌طور نبود. موارد فراوانی وجود داشت که بر سر آنها در هيات نظارت بحث شد.‌برخی اوقات اين موارد و اشکالات به خود نشريات گفته می‌شود و آنها می‌دانند بر اساس چه قانونی تخلف کرده‌اند.‌موضوع توقيف ايراندخت به يک يا دو مورد محدود نمی‌شد.‌اگر موارد تخلف محدود باشد، قابل اغماض است اما در مورد اين هفته‌نامه اين‌چنين نبود.

اخيرا دو تن از نمايندگان مجلس در مورد توقيف روزنامه اعتماد و هفته نامه ايراندخت به شما تذکر دادند. عکس‌العمل شما چيست؟
دو نفر از نمايندگان محترم در اين باره تذکر دادند که ما به آنها پاسخ می‌دهيم و مستندات را تقديمشان می‌کنيم.‌هيات نظارت بر مطبوعات جزوه‌ای مفصل از تخلفات روزنامه اعتماد تهيه کرده که حاوی تذکراتی است که به اين روزنامه داده شده اما مسئولان اين روزنامه توجهی به آنها نکرده‌اند.

اکنون تصوری در مورد نشرياتی که منتقد دولت هستند، پديد آمده که بر مبنای آن فشار بر اين رسانه‌ها بيش از رسانه‌های حامی دولت است. آيا اين‌چنين است؟
نه. اصلا صحيح نيست. شاهد بوديد که در هفته گذشته سايت اصولگرايان مجلس فيلتر شد. اين نشان می‌دهد اگر تخلفی صورت گيرد، اصولگرا يا اصلاح‌طلب يا منتقد دولت بودن رسانه اهميت ندارد. ما همانطور که به روزنامه اصلاح طلب تذکر داده می‌شود به روزنامه کيهان هم تذکر می‌دهيم. اگر به خبرگزاری ايلنا تذکری داده شده، ما به خبرگزاری ايرنا هم تذکر می‌دهيم.

نظرتان در مورد انتقاداتی که بعضا به آقای رامين می‌شود، چيست؟
ايشان ان‌شاءالله از خودش دفاع می‌کند.

سختگيری در مواجهه با رسانه‌ها

جواد آرين منش يکی از دو نماينده اصولگرا بود که، تذکر کتبی خود را به وزير ارشاد ارائه دادند و از او در مورد وضعيت مطبوعات توضيح خواستند. آرين منش روز گذشته با تهران امروز به گفت‌وگويی کوتاه پرداخت و خبر داد که هيچ پاسخ يا جوابی از جانب وزير ارشاد به او نرسيده است.

وزير ارشاد در هفته گذشته اعلام کرد که آماده است تا مستندات اين وزارتخانه برای توقيف اعتماد و ايراندخت را به مجلس ارائه دهد. آيا اين مستندات به شما رسيده است؟
نه. هنوز پاسخی از سوی وزارت ارشاد به مجلس نرسيده است يا اگر هم رسيده، من بی‌اطلاع هستم. اما آقای کامران که عضو هيات نظارت بر مطبوعات است، در اين مورد و دلايل توقيف اعتماد و ايراندخت با من صحبت کرد.

شما و آقای مطهری از نمايندگانی هستيد که نسبت به توقيف مطبوعات واکنش نشان داديد . نظر کلی شما در مورد نحوه تعامل دولت دهم با مطبوعات چيست؟
نظر دادن در مورد اين تعامل زود است چرا که زمان زيادی نيست که معاونت مطبوعاتی ارشاد کار خود را شروع کرده است. آنچه مورد نظر ماست اجرای آنچه است که در قانون اساسی و قانون مطبوعات به آن تاکيد شده است.
مسايلی مانند آزادی بيان و آزادی رسانه در قانون اساسی دارای جايگاه خودش است و همگان به آن آگاه هستند ضمن اين که خط قرمزها هم مشخص شده است. ما حرف‌مان اين است که بايد از افراط و تفريط‌ها پرهيز شود. اين در حاليست که خط قرمزها بايد از سوی رسانه‌ها رعايت شود و نبايد قانون معطل بماند اما برخی از رسانه‌ها از خط قرمز عبور می‌کنند و ارزش‌ها و مقدسات را زير سوال می‌برند که صحيح نيست. هيات نظارت بر مطبوعات، هيات منصفه مطبوعات، دادگاه مطبوعات از جمله نهادهايی هستند که می‌توانند به تخلفات مطبوعاتی رسيدگی کنند اما نبايد افراط و تفريط کنند.

اکنون تصور برخی از اهالی مطبوعات اين است که حجم تذکرات دولت دهم به مطبوعات بسيار زيادتر از دولتهای قبلی بوده است. موافق هستيد؟
نظارت دولت دهم برمطبوعات بيشتر از دولتهای گذشته شده است اما در برخی موارد سخت‌گيری‌هايی به عمل آمده است که در ديدار چندی پيش کميسيون فرهنگی با وزير ارشاد و رامين تذکرات داده شد و توضيحاتی از جانب وزير ارشاد شنيديم.کميسيون فرهنگی مجلس بر اعتدال در برخورد با رسانه‌ها و همچنين رعايت قانون تاکيد کرد.

آقای رامين چه توضيحاتی در آن جلسه دادند؟
آقای رامين گزارش تخلفات برخی رسانه‌ها را قرائت کرد و دلايل خود برای تذکر به مطبوعات را بيان کرد. آقای خباز از او سوالی پرسيد که پاسخ رامين، او را قانع نکرد لذا به صحن علنی مجلس رفت.

پيش‌بينی‌تان از آينده تعامل ارشاد با مطبوعات چگونه است؟
اکنون اين تعامل به سمت بهتر شدن پيش می‌رود و رعايت آزادی‌ها با قانون انطباق بيشتری دارد.

گزارشی از ارشاد نرسيده است

اگر چه آنطور که حسينی می‌گفت پرونده مستندی از تخلفات يکی از نشريات در کيف دستی او موجود بود که به مجلس ارائه می‌شد، اما نمايندگان مجلس از چنين پرونده‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند چرا که هنوز هيچ پاسخ يا سندی دال بر چرايی توقيف دو نشريه به دست آنها نرسيده است.
حسن ملک ‌محمدی يکی از اعضای کميسيون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز درباره وعده وزير ارشاد مبنی بر ارائه مستندات توقيف دو نشريه اصلاح‌طلب گفت: چيزی دراين مورد نشنيده‌ام و هنوز گزارشی از ارشاد به مجلس ارجاع داده نشده است. او که از مدافعان سياست توقيف مطبوعات است، درباره چرايی موافقتش با تذکرات و توثيف مطبوعات توضيح داد: برخی از مطبوعات که در چارچوب قوانين و بنا بر مصلحت نظام و کشور عمل می‌کنند نيازی به تذکر ندارند اما برخی مطبوعات هستند که از چارچوب قانون خارج می‌شوند و نياز است که به آنها تذکر داده شود و اگر توجه نکردند، توقيف شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016