سه شنبه 31 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: محل مبادله سوخت هسته‌ای ايران است، پرونده کاکاوند از نظر قضايی تمام شد منتظر آزادی او هستيم، مهر

استقبال از برگزاری نشست برای حل مشکلات افغانستان، توصيه به دولت اقليت کانادا، اعلام اخبار جديد درباره تبادل سوخت، تشريح نتايج کنفرانس خلع سلاح، آخرين پيگيريها از پرونده دو ايرانی بازداشتی در ايتاليا و ... از جمله محورهای نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه است.
به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست در نشست خبری روز سه شنبه خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر پيرامون احتمال برگزاری کنفرانس اجلاس سران عدم تعهد در جزيره کيش که از سوی يکی از مقامات دولتی اعلام شده بود، گفت: اجلاس سران عدم تعهد در سال ۲۰۱۲ در جمهوری اسلامی ايران برگزار می شود.

وی ابراز اميدواری کرد که اين اجلاس بتواند تصميمات مهمی برای سامان دادن و نظم بخشيدن به وضعيت نا به هنجار جامعه بين المللی که به دليل برخورد تبعيض آميز بوجود آمده منجر شود.

مهمانپرست در رابطه با مکان برگزاری اجلاس سران عدم تعهد نيز بيان کرد: در رابطه با مکان اين اجلاس فعلا فرصت وجود دارد و در آينده اعلام خواهد شد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر در رابطه با تلاش برخی کشورهای سلطه گر برای ممنوع کردن خروج از ان پی تی در طی اجلاس بازنگری در ان پی تی که ظرف چند هفته آينده در نيويورک برگزار می شود تصريح کرد: هيئت جمهوری اسلامی ايران به سرپرستی وزير امور خارجه در اجلاس بازنگری در ان پی تی شرکت می کند و ما نظرات خود را در مورد بازنگری در ان پی تی اعلام خواهيم کرد.

وی افزود: در اجلاس خلع سلاح تهران کشورهای شرکت کننده شامل هيئت های رسمی يا سازمان های مطالعاتی و بين المللی مباحث ارزشمندی درباره مسائل مختلف مطرح شد که می تواند در اجلاس بازنگری در ان پی تی موثر باشد و مطرح شود.

تا کنون پاسخ سخنان بی اساس مقامات مصر را نداده ايم!

خبرنگاری نظر مهمانپرست را در رابطه با اظهارات اخير وزير امور خارجه مصر در انتقاد به سياست های جمهوری اسلامی ايران جويا شد که وی در اين باره تاکيد کرد: اظهاراتی که برخی مقامات مصری به صورت غير واقعی و بی پايه و اساس مطرح می کنند کارآمدی برای حل بحران های جهان اسلام ندارد و کشورهای جهان اسلام بايد با همگرايی و مشارکت نسبت به حل بحران های اصلی جهان اسلام اقدام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: تا کنون نسبت به اظهارات بی پايه و اساس مقامات اين کشور پاسخ نداده ايم و شان ملت بزرگ و با تمدن ملت مصر به قدری جايگاه محترمانه دارد که وارد اين بحث نشده ايم تا اين مخدوش نشود و اميدواريم از اين پس اظهارات سنجيده ای را شاهد باشيم تا به جای اختلاف بين مسلمين راه حل مشارکت و همکاری را شاهد باشيم.

استقبال از برگزاری نشست در صورت کمک به حل مشکلات افغانستان

مهمانپرست در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه قرار است کنفرانسی در کابل برگزار شود آيا از ايران برای حضور در اين کنفرانس دعوت به عمل آمده است اظهار داشت: در رابطه با اجلاس افغانستان که به آن اشاره شد رويکرد اصولی ما استقبال از هر اجلاسی است که بتواند مشکلات افغانستان را بررسی و برای آن راه حل عملی پيدا کند اگر برنامه ريزی در اين باره صورت گيرد و کشورهای همسايه و منطقه در آن حضور فعالی داشته باشند از آن استقبال می کنيم.

ملت های منطقه پاسخ اقدامات احمقانه را می دهند

سخنگوی دستگاه سياست خارجی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات ژنرال مولن از فرماندهان نظامی آمريکا مبنی بر ضرورت حمله به ايران اظهار داشت: ما اين نوع اظهارات نسنجيده، ناشيانه و نشات گرفته از عصبانيت تلقی می کنيم و علتش هم روشن است آنها در هيچ کدام از برنامه هايشان موفق نبوده اند و علاوه بر اين ملت ها هم از نيات آنها مطلع شده اند و هم اکنون نيز داشتن سلاح هسته ای از سوی اين کشور نگرانی اصلی از برهم خوردن امنيت جهان است. به همين دليل برای اينکه موضوع را عوض کنند اين نوع اظهارات را مطرح می کنند و به دنبال فتنه و ناآرامی در منطقه هستند تا حضور خود را در منطقه توجيه کنند در هر صورت موضوع حمله عملياتی نيست و اگر کار احمقانه ای سر بزند واکنش ملت های منطقه بسيار شديد خواهد بود.

طرف مقابل انعطاف مناسب داشته باشد

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص موضوع تبادل سوخت تاکيد کرد: ما همچنان آمادگی تبادل سوخت را داريم و اگر شروطی را که در نظر داشته ايم و اعلام کرده ايم لحاظ شود و طرف مقابل برای اين مبادله آمادگی و انعطاف مناسب و معقول داشته باشد مبادله امکانپذير است و منطق ما برای قائل شدن تضمين کافی برای مبادله سوخت منطقی قوی است.

ملزم به اجرای قطعنامه ها نيستيم

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهار نظر اخير يکی از مقامات روسيه مبنی بر ضرورت عمل ايران به اجرای قطعنامه های شورای امنيت سئوال کرد که مهمانپرست در رابطه با اين سئوال گفت: بارها اعلام کرده ايم که قطعنامه ها غير واقعی، غير قانونی و غير منطقی است و البته مقامات روس در بخش های ديگری حق ايران را در بهره مندی از انرژی هسته ای مورد تاکيد قرار می دهند و اينکه اراده سياسی برخی کشورها بخواهد در اين باره تحميل شود را درست نمی دانيم.

وی افزود: اصل تحريم و قطعنامه را غير حقوقی می دانيم و به همين دليل الزامی برای اجرای آن برای خود نمی دانيم.

دولت اقليتی کانادا به فکر اوضاع داخليش باشد

يکی از خبرنگاران نظر مهمانپرست اظهارات مداخله جويانه و خصمانه وزير خارجه کانادا در رابطه با ايران جويا شد که وی در پاسخ تاکيد کرد: متاسفانه دولت اقليتی و افراطی کانادا اظهارات نسنجيده را مطرح می کند که دخالت در امور داخلی ما است و البته اين اقليت همگرايی با نئومحافظه کاران آمريکايی دارد و بر همين اساس افراط گرايی را در مسائل داخلی و خارجی خود پيش می برد و همراهی دولت کانادا با رژيم اشغالگر صهيونيستی بزرگترين جرمی است که کانادا با آن مواجه است و علاوه بر اين دو بار تعطيلی اجباری پارلمان کانادا به دستور دولت اقليت و رعايت نشدن حقوق قوميت ها و استفاده از روش های خشونت آميز در امور داخلی همگی نشاندهنده افراطی بودن دولت اقليت کاناداست.

مهمانپرست هشدار داد که ما به دولت اقليت کانادا اجازه نمی دهيم که در امور داخلی ايران دخالت کند و توصيه می کنيم به وضعيت داخلی خودش بپردازد.

برخی پيشنهادات منافاتی با شرايط ما ندارد

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با تبادل سوخت گفت: مشورت ها و رايزنی ها توسط برخی کشورهای دوست که مايلند اعتماد از دست رفته به غرب را جبران کرده و فرصت جديدی برای غرب ايجاد کنند پيشنهاداتی را مطرح کرده اند که برخی از اين پيشنهادها منافاتی با شرايط ما ندارد که در دست پيگيری هستند.

آخرين پيگيری های پرونده معصومی نژاد و دميرچی لو

مهمانپرست در خصوص آخرين وضعيت پرونده دو ايرانی زندانی در ايتاليا به تماس تلفنی روز گذشته وزير خارجه با همتای ايتاليايی خود اشاره کرد و عنوان داشت: در اين گفتگوی تلفنی ۳ نکته مورد تاکيد قرار گرفت يکی وضعيت نامناسب زندان محل نگهداری اين دو تبعه ايرانی که تذکر داده شد و همچنين بر تسريع در پرونده اتباع ايرانی و تاکيد بر لزوم آزادی آنان با قيد ضمانت سفارت تا اعلام بيگناهی آنان تاکيد شده است.

وی از دولت ايتاليا خواست که برای رسيدگی سريع به پرونده دو تبعه ايرانی و اعلام بيگناهی آنان بيشتر تلاش کند.

تشريح نتايج کنفرانس خلع سلاح

دستيار ويژه وزير امور خارجه در رابطه با نتايج کنفرانس خلع سلاح در تهران ابراز داشت: کنفرانس خلع سلاح اولين گام جدی برای حرکت جهانی در جهت تحقق آرمان های ملت ها برای عاری شدن جهان از سلاح های هسته ای بود و از ابتدا قرار نبود در سطح مقامات رسمی اين کنفرانس برگزار شود بلکه بنا بود با حضور کارشناسان و سازمان های تخصصی اين اجلاس برگزار شود اما به نظر آمد دولت های مستقل از اين ايده حمايت می کنند وعلاوه بر اين زمان کافی برای برنامه ريزی جامع در رابطه با حضور همه دولت های مستقل و حامی ايده خلع سلاح وجود نداشت.

مهمانپرست تاکيد کرد: در هر صورت برای شروع کار استقبال ازکنفرانس خلع سلاح بسيار خوب بود و دولت هايی که اعلام می شد نگران برنامه هسته ای ايران هستند با حضور خود در کنفرانس خلع سلاح نشان دادند که آمادگی مشارکت در موضوع خلع سلاح را دارند و در همين اجلاس نگرانی خود را درباره سلاح هسته ای کشورهای سلطه گر اعلام کردند.

وی ادامه داد: خواست اکثر هيئت های شرکت کننده در کنفرانس تهران ملحق شدن سريع رژيم صهيونيستی به معادهده ان پی تی و انهدام سريع تسليحات اين رژيم بود.

مهمانپرست افزود: نشست خلع سلاح پوشش گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و حداقل ۱۶۰ خبرنگار خارجی اين کنفرانس را پوشش دادند و آنچه پيام اجلاس بود به خوبی به گوش ملت های جهان و افکار عمومی ملت های مستقل رسيد و البته بيش از ۳۰۰ خبرنگار در مجموع در پوشش کنفرانس خلع سلاح فعاليت داشتند.

ارزشی برای اظهارات صهيونيست ها قائل نيستيم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه رژيم صهيونيستی در پی حمايت برزيل و ترکيه از برنامه هسته ای ايران خواستار تنبيه اين دو کشور شده است، عنوان داشت: ما اصولا برای اظهارات مقامات رژيم صهيونيستی هيچ ارزشی قائل نيستيم و هر چه بيشتر در اين راه قدم بر می دارند تنفر ملت ها از اين رژيم بيشتر خواهد شد و رژيم صهيونيستی بی اعتبارتر از آن است که بخواهد در روندهای بين المللی اثرگذار باشد.

نامه نگاری يکی از راه های انتقال پيام

يکی از خبرنگاران در خصوص نامه نگاری رئيس جمهور به اوباما از مهمانپرست سئوال کرد ضرورت اين نامه نگاری ها چيست و چرا اين نامه ها بی پاسخ می ماند که سخنگوی دستگاه ديپلماسی در اين باره توضيح داد: نامه نگاری يکی از راه های مختلفی است که برای انتقال پيام بين روسای کشورها استفاده می شود و اقدام رئيس جمهور در ارسال نامه به اوباما اقدامی صادقانه و برای توصيه به دست برداشتن از رويکردهای غلط و نيز حرکت در مسير صحيح است و اگر اين نامه ها چه به صورت ظاهری و عملی بی پاسخ بماند نشان می دهد ظرفيت لازم بين سران کشورها بايد برای جهان مبتنی بر عدالت و توسعه فراهم شود.

پرونده کاکاوند از نظر قضايی تمام شد

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعيت کاکاوند تاجر ايرانی زندانی در فرانسه اعلام کرد: پرونده کاکاوند از نظر قضايی تمام شده و بی گناهی ايشان ثابت شده است و مشخص شد مواردی که به وی نسبت دادند سنديت ندارد و ما منتظريم هر چه سريعتر اقدامات قضايی به نتيجه نهايی برسد و نسبت به آزادی آقای کاکاوند اقدام شود.

سفر امير امارات به تهران مفيد خواهد بود

مهمانپرست در رابطه با زمان سفر امير امارات به تهران به فوت برادر وی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر اين اتفاق نمی افتاد شايد اين سفر تا الان انجام شده بود و ما اميدواريم با رفت و آمد مقامات زمينه توسعه همکاری ها فراهم شود و سفر مقامات در اين سطح قطعا مفيد خواهد بود.

جامعه جهانی خواستار خلع سلاح جهانی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال ديگری درباره پيگيری نتايج کنفرانس خلع سلاح خاطر نشان کرد: جامعه جهانی خواستار خلع سلاح کامل است و چند کشور خاص بايد به عزم و اراده جامعه جهانی عمل کنند به همين دليل دبير خانه کنفرانس خلع سلاح تا زمانی برگزاری نشست دوم در سال آينده کار خود را ادامه خواهد داد و علاوه بر اين نيز ايده ای نيز مطرح شد که خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی اعلام آمادگی کردند تشکل رسانه های بين المللی برای پيگيری اهداف خلع سلاح ايجاد شود که ما از اين ايده استقبال می کنيم و در اولين فرصت زمينه نشست مشترک از سوی رسانه های داخلی و خارجی فراهم خواهد شد و اميدواريم ملت ها بتوانند به چند کشور خاص بفهمانند که جامهه جهانی از عملکرد آنان ناراضی است.

تلاش زياد ترکيه برای تفهيم نظرات ايران به طرف مقابل

يکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری مبنی بر ميانجيگری ترکيه بين ايران و آمريکا و ديگر طرفها سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره تصريح کرد: کشورهای دوست از جمله ترکيه فعاليت های زيادی انجام می دهند تا حقوق ما را به طرف مقابل تفهيم کنند به همين خاطر ايده های مختلفی مطرح شده است.

محل مبادله سوخت ايران است

اين خبرنگار پرسيد گويا استانبول به عنوان محل تبادل سوخت اعلام شده که مهمانپرست در اين باره تاکيد کرد: محل مبادله ايران خواهد بود.

مهمانپرست افزود: اگر کشورهايی سعی می کنند ملاحظات ما را به کشورهايی که اين ملاحظات را متوجه نمی شوند منتقل کنند اسمش را هر چه که می خواهند بگذارند اما اقدامات اين کشورها می تواند برای روشن کردن برنامه های هسته ای ما و اطلاع افکارعمومی موثر باشد.

بحثی جز تبادل سوخت با کسی نداريم

سخنگوی وزارت خارجه در خاتمه در پاسخ به اين سئوال که چرا در موضوع هسته ای ايران فقط بحث تبادل سوخت مطرح می شود، اعلام کرد ما بحث ديگری جز مبادله سوخت با کسی نداريم چون پرونده هسته ای ما تمام شده است و ما کار خودمان را انجام می دهيم و اگر گروه ۱+۵ آمادگی مذاکره داشته باشد ما نيز آماده ايم و موضوع گفتگو نيز بسته پيشنهادی ايران است که موارد متعددی را شامل می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016