دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در نشست سه‌جانبه تهران: اميدواريم اعضای ۱+۵ با توافقات نشست تهران همراهی کنند، ايسنا

- اجلاس سه جانبه تهران آغاز راهی است برای همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل

رييس‌جمهور با اشاره به نشست سه جانبه ايران، برزيل و ترکيه در تهران گفت: اميدوارم ۱+۵ هم با صداقت و با احترام و عدالت وارد گفت‌وگوها شوند و به کار بزرگی که در تهران آغاز شده توجه کرده و با اين مسيری که در برابر بشريت باز شده همراهی کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح دوشنبه در نشست سه‌جانبه ايران، ترکيه و برزيل که با حضور سران سه کشور در تهر ان برگزار شد با اشاره به وجوه مشترک بين سه‌ کشور گفت: ايران، برزيل و ترکيه سه کشور در حال پيشرفت دارای اصول انسانی هستند و امروز مصمم هستيم شرايط حاکم بر جهان را به نفع عدالت و انسانيت اصلاح کنيم و در اين مسير کارهای بزرگی پيش رو داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در شرايط تحولات بزرگ جهانی همکاری سه کشور می‌تواند بسيار مهم و تعيين کننده باشد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين که ايران، ترکيه و برزيل به طور طبيعی قطب قدرتمند اقتصادی، سياسی و فرهنگی هستند گفت: همکاری سه کشور در زمينه‌های دوجانبه و چند جانبه و اقتصادی می‌تواند فرصت‌های کم نظيری را در اختيار سه کشور و ساير ملت‌ها قرار دهد.

او تصريح کرد: همکاری سه کشور در مناسبات جهانی و اصلاح اين مناسبات در جهت صلح و عدالت می‌تواند بسيار تأثير گزار باشد.

رييس‌جمهور در ادامه به موضوع تبادل سوخت اشاره کرد و گفت: شايد موضوع تبادل سوخت هسته‌يی اولين گام و کوچک‌ترين اقدام در راه تقويت و ساماندهی همکاری‌های ايران، ترکيه و برزيل باشد، اين همکاری‌ها نه تنها به نفع سه کشور بلکه به نفع همه ملت‌هايی است که می‌خواهند آزاده و مستقل زندگی کنند.

احمدی‌نژاد گفت: حاصل تلاش در مسير ارتقای حقوق ملت‌ها و باز کردن راه برای احقاق حقوق ملت‌ها سکوی پرشی برای همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل و تأمين منافع قانونی آن‌هاست.

رييس‌جمهور با بيان اين که ايران، ترکيه و برزيل روابط خود را براساس عدالت و احترام پايه‌گذاری کردند، تصريح کرد: اين همکاری‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای حل و فصل مسايل جهانی باشد.

رييس‌جمهور گفت: تجربه نشست سه جانبه تهران نشان دهنده اين است که اگر همکاری‌ها براساس دوستی و احترام باشد هيچ مشکلی بين کشورها و ملت‌ها وجود نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ايران در گذشته نيز خواهان گفت‌وگو براساس دوستی و عدالت بوده است اما ايرادی اصلی گفت‌وگوهای ۱+۵ اين است که برخی از اعضا با چنين مبانی وارد گفت‌وگو نمی‌شدند و به دنبال عدالت و دوستی نبودند به همين دليل گفت‌وگوها به نتيجه مورد نظر نمی‌رسيد.

احمدی‌نژاد گفت: از آن‌جايی که برزيل و ترکيه به دنبال حق، عدالت و احترام هستند، باعث شده فضای حاکم بر گفت‌وگوها افزايش اعتماد و همکاری را به دنبال داشته باشد. اميدوارم همه کسانی که به نوعی در مسايل جهانی دخالت دارند از اين روحيه و اقدامی که در تهران شد، الگو گرفته و به سمت دوستی و صلح حرکت کنند.

وی افزود: اميدوارم ۱+۵ هم با صداقت و با احترام و عدالت وارد گفت‌وگوها شوند و به کار بزرگی که در تهران آغاز شده توجه کرده و با اين مسيری که در برابر بشريت باز شده همراهی کنند.

رييس‌جمهور تصريح کرد: اگر بعضی از دولت‌ها مسير احترام و عدالت و دوستی را نپذيرند ملت‌ها اين راه را ادامه خواهند داد و علاوه بر تأمين منافع خود صلح و عدالت را در جهان حاکم خواهند کرد.

او گفت: اجلاس سه جانبه تهران آغاز راهی است که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل بدون تحمل فشار و تهديد بتوانند از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش با اعلام تسليت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: بالاترين هديه خداوند به بشريت فرستادن پيامبران الهی است، پيامبران انسان‌های پاک و کاملی هستند که برای هدايت بشريت و تعالی دوستی، محبت و عدالت آمده‌اند.

وی ادامه داد: پيامبر اسلام آخرين پيامبر الهی است که برای هدايت جامعه بشری فرستاده شده، همه پيامبران برای هدايت بشريت رنج‌ها و سختی‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، حضرت موسی سخت‌ترين فشارها را از ناحيه جاهلان تحمل کرد و حضرت عيسی نيز فشارهای بسيار سنگينی را متحمل شد.

رييس‌جمهور با بيان اين که پيامبر اسلام نيز سختی‌های فراوانی را تحمل کردند گفت: ايشان فقط يک دختر داشتند که آن را بسيار عزيز و گرامی می‌داشتند و در نزد مسلمانان بسيار عزيز و محترم است.

رييس جمهور گفت: امروز سالروز شهادت دختر پيامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) است همه مسلمانان چنين روزی را گرامی می‌دارند.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: پيامبر اسلام متعلق به همه مسلمانان است به‌همين دليل امروز را به دوستان خود تسليت عرض می‌کنم و از خداوند می‌خواهم يکبار ديگر راه پيامبر اسلام را در برابر بشريت قرار دهد چرا که تنها راه نجات‌بخش بازگشت به مسير پيامبران است.

لولا داسيلوا رييس جمهور برزيل نيز در اين مراسم نشست سه جانبه تهران را دارای ارزش بالايی در عرصه ديپلماسی دانست و گفت: اين نشست يک پيروزی ديپلماتيک در سطح جهانی به شمار می‌رود و راهکار مناسبی برای حل و فصل موضوعات مختلف است.

وی افزود: حسن نظر، اعتماد و ديدگاه دموکراتيک جمهوری اسلامی ايران نسبت به موضوعات بين المللی و نيز گفتگو در زمينه هسته ای بسيار ارزشمند است.

داسيلوا گفت: فشارهای زيادی به بنده وارد کردند تا به ايران سفر نکنم اما با اطمينان کامل وارد تهران شدم و مطمئن هستم که گفتگوهای ما نتايج سازنده و مثبتی خواهد داشت.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز در اين نشست گفت: امروز شاهد نمونه بارزی از ديپلماسی در تهران هستيم اقدام ايران در اين مسير بزرگترين فرصت برای ايجاد فضای مناسب است و اين موضوع به ويژه در روابط دو کشور فصل جديدی را آغاز کرده است وی افزود: اميدوارم اين توافق به نتيجه مطلوب برسد و در آينده جوامع بين المللی می‌توانند اهميت اين موضوع را مورد بررسی قرار دهند

نخست وزير ترکيه با بيان اينکه ترکيه از حق مسلم ايران در موضوع انرژی هسته ای دفاع می‌کند اظهار داشت ترکيه استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را حق مسلم ايران می‌داند.

اردوغان گفت: ايران واقعاً قدرتمند بوده و دارای جامعه جوان و فعالی است و بر اين باور هستند که ايران آينده بسيار درخشانی خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016