دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه نهضت مقاومت ملی ايران درباره مبادله زندانی ميان ايران و فرانسه

"شيرين ترين لحظه عمر من در زندان زمانی
بود که شنيدم مقر فرانسويان در بيروت را
برادران انقلابی منفجر کرده اند."
انيس نقاش

خانم کلوتيلد رايس مدرس فرانسوی که بمدت ده ماه از طرف دولت ايران گروکان گرفته شده بود آزاد شد و بفرانسه باز گشت. اين امر با پرداخت ۲۸۰ هزار دلار جريمه(!) و چند روز پس از آزادی مجيد کاکاوند مهندس ايرانی که به جرم خريد قاچاق مصالح الکترونيکی برای جمهوری اسلامی ايران در فرانسه زندانی بود، صورت گرفت.

باز گشت خانم رايس بدامن خانواده خود باعث خوشحالی ماست. اين مدرس و دانشجوی فرانسوی ِزبان و ادبيات فارسی که مدتی دردانشگاه اصفهان زبان فرانسه را تدريس نموده است، پس از بازگشت به کشور خود در برابر خبرنگاران نه فقط از زندانيان هم بند خود در مدت زندان به خاطر همبستگی و مهربانی آنان سپاسگزاری کرد بلکه به خاطره ی دو هم بند ديگرش که در ماه ژانويه ی گذشته اعدام شدند نيز درود فرستاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناظران سياسی آزادی مجيد کاکاوند را که عليرغم در خواست تحويل او به مقامات قضايی ايالات متحده ی آمريکا از طرف اين کشور صورت گرفت، با آزادی گروگان فرانسوی مرتبط می دانند. به علاوه قرار است روز سه شنبه ۱۸ مه در يکی از دادگاه های پاريس به تقاضای آزادی علی وکيلی راد نيز، يکی از سه قاتل دکتر شاپور بختيار که در فرانسه زندانی و به زندان ابد محکوم است، رسيدگی شود. ناظران آگاه نه فقط نتيجه ی اين رسيدگی را آزادی و بازگشت زندانی نامبرده، که تحت عنوان اخراج از فرانسه به بازگشت محکوم به ايران می انجامد، می دانند، بلکه تقارن زمانی ميان اين آزادی ها را نتيجه ی يک توافق سری بر سر مبادله ی اتباع دو کشور می شمارند.

ما در دسامبر ۲۰۰۸ که برای اولين بارمحمود احمدی نژاد سکوت چندين ساله مقامات جمهوری اسلامی درباره ی مسئوليت اين دولت در قتل دکتر شاپور بختيار را شکست و بصورت تلويحی خواهان آزادی وکيلی راد گرديد طی بيانيه ای متن زير را انتشار داده بوديم که اينجا بار ديگر جهت ياد آوری آنچه در آن زمان آقای نيکولا سارکوزی رئيس جمهور فرانسه قول داده اند، تکرار ميکنيم:

"آقای نيکولا سارکوزی پيشنهاد تلويحی احمدی نژاد رئيس جمهور نظام جمهوری اسلامی در زمينه مبادله خانم کلوتيلد رايس با علی وکيلی راد يکی از سه قاتل دکتر شاپور بختيار را که تا کنون هجده سال از دوران محکوميت به حبس ابد را در زندان های فرانسه بسر برده است باج خواهی ناميده و اعلام کرده است که هرگز به خود اجازه نمی دهد در امور قضايی کشور برای آزادی قاتل شاپور بختيار مداخله کند.
جمهوری اسلامی که تا کنون داشتن هر گونه رابطه ای با قاتلان دکتر بختيار را انکار ميکرد، بالاخره از طريق تلقين و پيشنهاد تلويحی احمدی نژاد درمصاحبه ای با يک روزنامه نگار فرانسوی و مطرح کردن ضرورت آزادی زندانيان دو کشور از دو سو، عملأ بر اتهام مسئوليت جمهوری اسلامی در قتل دکتر شاپور بختيار صحه نهاد.
بديهی است که آنچه آقای سارکوزی در رد پيشنهاد احمدی نژاد به صورت ارجاع امر به دستگاه قضايی فرانسه بيان می دارد از جهت صرفأ صوری منطبق با قوانين جاری فرانسه است. ولی ايشان با اعتراف تلويحی اخير احمدی نژاد به دخالت مستقيم جمهوری اسلامی در عمل تروريستی عليه جان يک نخست وزير سابق ايران در خاک فرانسه، نمی توانند، بدون در نظر گرفتن وظيفه دولت خود که خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات بين المللی قلمداد می کند، با سوء قصد به جان يک شخصيت سياسی که تحت حفاظ امنيتی کشورشان بوده است مانند هرجنايت عادی ديگر برخورد کنند.

به نظر ما، با اعتراف ضمنی رئيس جمهور ايران به نقش دولت کشورش در قتل شاپور بختيار، بويژه با توجه به اينکه حتی بعد از اظهارات صريح آقای سارکوزی دائر بر رد چنين مبادله ای نيز دولت ايران خود را ملزم به هيچ تکذيبی درباره ی وجود چنين پيشنهادی ندانست، چه از لحاظ ديپلماتيک و چه از لحاظ قضايی، منطقأ جای ترديدی در اعتراف دولت جمهوری اسلامی به مسئوليت در قتل شاپور بختيار باقی نمی ماند.

در مقابل چنين وضعی، حد اقل کاری که دولت فرانسه می تواند انجام دهد محکوم نمودن تروريسم دولتی نظام جمهوری اسلامی و به عنوان نتيجه ی قضايی، سياسی و منطقی چنين موضعی، درخواست تحويل دو قاتل متواری ديگری است که علی رغم پيگرد رسمی(و محکوميت غيابی) آنان در خاک فرانسه و متهم به همدستی در قتل دکتر بختيار ميباشند. با توجه به اين که جرائم مربوط به تروريسم مشمول مرور زمان نمی شود، و قاتلين پس از انجام وظيفه محوله از طرف طراحان اين قتل ــ که از هيجده سال پيش تا کنون هنوز هم در بالاترين مقامات جمهوری اسلامی قرار دارند ــ با کمک سرويس های سری جمهوری اسلامی به ايران گريخته و از آن زمان تا کنون در اين کشور تحت حمايت آمرين خود قرار دارند و آزادانه در آنجا زندگی می کنند.

علاوه بر اين آ قای سارکوزی بايد از تجربه آزاد کردن انيس نقاش که اکنون در ايران به پاداش سوء قصد نافرجام به جان دکتر بختيار به يکی از سرمايه داران عمده ايران تبديل شده است، و يکی از رابطين اصلی سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی با نيروهای افراطی خاور ميانه (لبنانی و فلسطينی) است، آموخته باشند که مبادله و يا حتی آزاد نمودن تروريست ديگری همچون وکيلی راد حتی با تشبثات قانونی می تواند چه عواقب مخربی را در تشويق و اشاعه ی ييشتر تروريسم در جهان، که کشور فرانسه بر طبق دکترين رسمی دولت کنونی، در افغانستان برای ريشه کن ساختن آن حضور نظامی دارد، درپی داشته باشد.

در دادگاه معروف به « دادگاه ميکونوس» در آلمان قانونأ ثابت شد که آمرين قتل های سران اپوزيسيون در آن زمان يعنی علی خامنه ای و علی اکبر رفسنجانی بودند که هنوز هم در بالاترين مقامات جمهوری اسلامی قرار دارند و اين خطر وجود دارد که آنان هر زمان که به صلاح نظام خود تشخيص دهند، از تروريست هايی چون وکيلی راد برای قتل مخالفينشان استفاده نمايند. خشونت های ماه های اخير حکومت جمهوری اسلامی عليه مردمی که بطور مسالمت آميز خواهان احقاق حقوق مسلم خود بوده اند، بار ديگر نشان می دهد که سران اين نظام برای از ميان برداشتن مخالفين خود از هيچ جنايتی ابا ندارند.

نهضت مقاومت ملی ايران با اتکاء به اعتراف تلويحی و تکذيب نشده ی محمود احمدی نژاد به مسئوليت رژيم جمهوری اسلامی در واقعه ی قتل دکتر شاپور بختيار بنيانگذار و رهبر اين سازمان از دولت فرانسه ميخواهد که:
۱- تحويل دو متهم ديگر به قتل دکتر شاپور بختيار را از حاکمان کنونی ايران رسمأ درخواست کند.
۲- حکم جلب آمرين قتل دکتر بختيار و ساير سران اپوزيسيون خارج از کشور را از طريق مقامات قضايی فرانسه صادر کرده و اجرای آنرا از پليس بين المللی خواستار شود".

هشدار جدی ما به رئيس جمهور فرانسه اين است که علی رغم انکار های مکرر وزير امور خارجه ی اين کشور درباره ی وجود مذاکره و توافق سری ميان دو دولت بر سر مبادله ی زندانی، اين واقعيت از ديد کسی پنهان نمی ماند و دولت ايشان با پاداش دادن به يک عمل تروريستی و آزاد کردن يک قاتل به ازاء رهايی يک گروگان ِفرانسوی، که به گفته ی خود ايشان دانشجوی بيگناهی بيش نيست، در شرايطی که جمهوری اسلامی بيش از هر زمان ديگر با اعدام و زندان و شکنجه ی جوانان ايران حقوق بشر را بی شرمانه لگدمال می کند، اين دولت را در اعمال ضد انسانی اش تشويق مينمايد.


ايران هرگز نخواهد مرد
نهضت مقاومت ملی ايران
۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ برابر با ۱۷ مه ۲۰۱۰
www.namir.info


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016