چهارشنبه 5 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فدائيان خلق ايران (اکثريت): توافق تهران، می‏تواند پرونده‌ هسته‏ای ايران را به مسیر مناسبی بیندازد!

اعلاميه هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

نامه جمهوری اسلامی پيرامون تبادل سوخت هسته‌ای به آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی تحويل داده شد. تحويل سوخت هسته‏ای به توافقی بر می‏گردد که بين سه کشور ايران، برزيل و ترکيه در تهران صورت گرفت که برپايه آن ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ در صد غنى شده به منظور مبادله با ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصد غنى شده به ترکيه تحويل می‏شود. همراه اين روند، روند ديگری هم در جريان است. روند دوم به قطعنامه جديدی بر می‏گردد که به گفته خانم هیلاری کلینتون کار روی آن تمام شده و آماده ارائه به شورای امنیت است. دولت امريکا نظر مساعد روسيه و چين را نسبت به قطعنامه جلب کرده است. خانم کلینتون گفته است: "در این رابطه ما با شرکای خود در گروه ۵+۱ همکاری تنگاتنگ داشتم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توافق سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل همان "توافق ژنو" است با اين تفاوت که در اکتبر سال گذشته میزان اورانیوم غنی شده که قرار بود تحویل روسیه شود معادل ۷۵ در صد کل موجودی ایران و اکنون حدود ۵۰ در صد آن‏ است. به علاوه در توافق فعلی جمهوری اسلامی اعلام نموده که کماکان غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ در صد را در داخل کشور ادامه خواهد داد.
مبادله سوخت نخستين بار در اول اكتبر سال قبل ايران در ژنو توسط محمد البرادعى مطرح گرديد. تهران ابتدا فرمول محمد البرادعى را پذيرفت ولى بعدا به خاطر مخالفت نيروهای درون حکومت نسبت به توافق ژنو، از اجراى آن سرباز زد. به نظر می‏رسد اين بار در درون بلوک قدرت حول مبادله سوخت در کشور ترکيه توافق صورت گرفته است.
توافق تهران به تاثيرات تحريم‏های بين‏المللی بر اقتصاد کشور و موقعيت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان، واهمه سران حکومت از تشديد تحريم‏ها و تصويب قطعنامه چهارم عليه ايران در شورای امنيت، جلب نظر مساعد روسيه و چين از جانب امريکا به قطعنامه پيشنهادی به شورای امنيت و هم صدا شدن گروه ۵+۱ و انباشته شدن بحران هسته‏ای با بحران‏های داخلی بر می‏گردد. اين اقدام از يکسو نشانگر عقب‏نشينی جمهوری اسلامی از مواضع قبلی است و از سوی ديگر تلاش آن برای شکاف انداختن در بين گروه ۵+۱ و بين اعضای دائم و غيردائم شورای امنيت، جلوگيری از تصويب قطعنامه جديد در شورای امنيت و از این کانال در مقاطع آتی خارج کردن پرونده ايران از شورای امنيت و احاله آن به آژانس و بالا بردن قدرت چانه‏زنی در مذاکرات با گروه ۵+۱ است.
ما از حق برخورداری ايران از انرژی هسته‏ای دفاع می‏کنيم، بر کاربست غيرنظامی آن تاکيد داريم و حل مسالمت‏آمیز بحران هسته‏ای را به سود منافع ملی می‏دانیم. برنامه و سياست‏های جمهوری اسلامی در مسئله هسته‏ای، موجب انزوای ايران در سطح بين‏المللی، صدور سه قطعنامه توسط شورای امنيت عليه ايران و وارد آمدن خسارات سنگين به اقتصاد کشور شده است.
دولت‏های برزیل و ترکیه گام مثبتی را برای حل بحران هسته‏ای برداشته‏اند. توافق تهران می‏تواند پرونده‌ هسته‏ای ايران را که در بن‌بست قرار دارد، به مسیر مناسبی بیندازد در صورتی که جمهوری اسلامی نكات اساسى مرتبط با طرح را روشن کند، روند غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ در صد را متوقف سازد، پروتکل الحاقی را امضا نمايد، از پنهانکاری اجتناب کرده و در جهت شفاف ‏سازی پروژه‏های هسته‏ای خود گام بردارد و برای جلب اعتماد بين‏المللی بکوشد. به سود حل بحران هسته‏ای است که تا مشخص شدن نتيجه توافق تهران، صدور قطعنامه جديد توسط شورای امنيت به تعويق افتد.

هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
۵ خرداد ۱۳۸۹ (۲۶ ماه مه ۲۰۱۰)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016