پنجشنبه 6 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن ميردامادی پيش از بازگشت به زندان: ۲۵ خرداد روز دفاع از رای مردم و حقوق مردم بود، تحول سبز

تحول سبز: محسن ميردامادی در پی فراخوانده شدن به زندان اوين، عصر روز دوشنبه پس از بدرقه برخی چهره ها و جوانان اصلاح طلب، به اوين بازگشت.
عصر روز دوشنبه منزل ميردامادی محل رفت و آمد افرادی بود که اينبار نه برای خير مقدم که برای بدرقه به ديدن او آمده بودند.
محسن ميردامادی در جمع بدرقه کنندگان خود طی سخنانی با تاکيد بر اينکه جامعه در شرايط بحرانی به سر می برد گفت: همه جا تبديل به زندان شده و تفاوت ما زندانيان سياسی با سايرين اين است که از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر در رفت و آمديم. من واقعاً تا زمانی که در زندان بودم چندان نسبت به وقايع بيرون اطلاع دقيق نداشتم ولی فکر می کنم وضع بيرون سخت تر و مشقت بارتر از وضع ما در زندان بود و بيرون هم چندان تفاوتی با زندان ندارد. همه جا تعقيب و مراقبت و وضع شديد امنيتی حاکم است. وضعی که به نظر من قبل از انقلاب هم کمتر نظيرش را داشتيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه ماه خرداد در کشور ما به يک ماه تاريخی در دفاع از حقوق ملت و کشور تبديل شده و مناسبتهای بسياری از۱۵ خرداد سال ۴۲ تا ۲۵ خرداد سال ۸۸ در اين ماه واقع شده که همگی مرتبط با حقوق مردم بوده خاطرنشان کرد دوم و سوم خرداد درواقع يک جريان هستند همان ها که حماسه سوم خرداد را در فتح خرمشهر بوجود آوردند حماسه دوم خرداد را نيز در دفاع از حقوق ملت آفريدند.

ميردامادی افزود ۲۵ خرداد نيز روز دفاع از رأی مردم و حقوق مردم بود.
ميردامادی تأکيد کرد خرداد بمناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد با نام امام هم همراه است و يادآور مبارزه با استبداد شاهنشاهی و جايگاه يگانه امام در اين مبارزه و پيدايش جمهوری اسلامی است. نظامی که شعار اصلی آن استقلال و آزادی در قالب جمهوری اسلامی بود که همگی امروزه به فراموشی سپرده شده است و افراد به جرم دفاع از همين شعارها زندانی می شوند.

وی ابراز اميدواری کرد که افق پيش رو کاملا روشن است و گفت: الحمدلله مسايل عليرغم تلخی و سختی و مشکلاتی که داشته سير قابل قبولی را طی کرده و اتفاقاتی نطير روشن بينی و افزايش آگاهی مردم فوق العاده بوده و اکنون پتانسيل موجود در مردم بسيار بالاست. برای مثال در مراسم ازدواج پسر من که برگزار شد مهندس موسوی هم از مهمانان بودند. من حدس ميزدم که به هنگام ورود مهندس موسوی عده ای از مهمانان که اکثريت آنها افراد غيرسياسی و عامه ی مردم بودند مهندس را تشويق کنند، اما هنگام ورود مهندس موسوی دبدم که تمام افراد حاضر چند دقيقه ايستادند و ايشان را ايستاده تشويق کردند که تشويق ايشان در اين حد هم باعث تعجب و هم باعث خوشحالی من شد و اين نشان می دهد که در عامه ی مردم و جامعه نگاه مثبت به مهندس موسوی اين مقدار بالاست و مردم هم نسبت به ايشان اميد دارند.

اين اتفاقات نشان می دهد که نتيجه ی گرفته شده در اين يکسال فوق العاده بوده. نتيجه فقط اين نيست که ۲۵ خرداد تکرار شود، همين پتانسيل بالای موجود در جامعه و افزايش آگاهی مردم نتيجه ی بسيار مهمی بوده که طرف مقابل هم از آن آگاه است. با اين که فضا نسبت به سال قبل کنترل شده تر است آقايان تا اين مقدار دستپاچه هستند و شتابزده عمل می کنند از همين می توان فهميد که آنها از پتانسيل بالای موجود در جامعه هراسانند که اينگونه شتابزده عمل می کنند.من در بازجويی هايم هم گفته ام که شما اوضاع را کنترل کرديد و نتوانستيد مشکلات را حل کنيد و وضع موجود همانند خاکستر زير آتش است و تنها نيازمند به يک جرقه است.

ميردامادی در پايان صحبت های خود گفت: من در روزهای اخير با دوستانم که صحبت می کردم می گفتم که بعد از بازگشت آقای عرب سرخی به زندان از رفتار طرف مقابل می توان فهميد که عده ای ديگر از ما زندانيان آزاد شده را به زندان بازميگردانند و اتفاقا حدس ميزدم که اولين آنها خودم باشم که اين امر محقق شد و اين نشان می دهد که طرف مقابل با اين که در يکسال اخير از اين راه نتيجه ای نگرفته هم چنان راه حل اوضاع بحرانی کشور را در زندانی کردن افراد ميدامد.

محسن ميردامادی در پی بازتاب وسيع مراسم عروسی فرزندش که با حضور شخصيتها و چهره های اصلاح طلب برگزار شده بود، شب گذشته به بهانه مخالفت مقامات با تمديد مرخصی وی، به زندان اوين فراخوانده شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016