سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: تعامل گروه‌های سياسی به معنای بالا بردن دست‌ها به نشانه تسليم نيست، ايلنا

- بعضی‌ها فکر می‌کنند که برترهستند و خود را ملاک حق می‌بينند و اين انحراف از اصول دينی است
- بايد تمامی تلاش خود را معطوف به اين نکته کنيم که اين نظام برای همه الگو شود


ايلنا : رئيس‌جمهور سابق کشورمان درباره تعامل گروه‌های سياسی مختلف گفت: تعامل به آن معنی نيست که از آنچه که حق دانسته می‌شود دست برداشته شود و دست‌ها به نشانه تسليم بالا برود. صرف نظر از اصولی که وجود دارد ؛چهارچوب‌هايی نيز است که بايد عاقلانه و واقع بينانه و به دور از تخيلات به آن توجه کرد.
به گزارش ايلنا ، حجت‌الاسلام سيد‌محمد خاتمی در ديدار جوانان احزاب و روزنامه‌نگاران اصلاح طلب با تبريک اعياد مذهبی ماه مبارک رجب ونيز ماه مبارک شعبان خصوصا عيد مبعث پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) گفت: عيد مبعث يکی از مهمترين اعياد اسلامی است و برای ما نيز اهميت ويژه ای دارد چرا که سرچشمه ارزش‌ها و اصولی است که ما به آن اعتقاد داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور‌سابق کشورمان افزود:دين در کشور ما جايگاه بسيار مهمی دارد و در تمامی جنبش‌های مدنی ايران و در مبارزه با استعمار و استبداد نقش کليدی بازی کرده و انقلاب اسلامی ايران با محتوای بعثت نسبت نزديکی دارد.
وی خاطر‌نشان کرد: روح فرهنگ ما اسلامی و شيعی است‌؛ البته اين به اين معنی نيست که غير مسلمانان ايرانی يا مسلمان غير شيعی نقش و اعتبار ندارند.همه ملت ايران و فرهنگ غنی ايرانی دارای حرمت و جايگاه وی‍ژه‌اند ، ولی ‌حتی ايرانيان سنی و يا غير مسلمان نيز به اهل بيت گرايش و علاقه خاصی دارند و قرائت اهل بيت از اسلام قرائتی است انسانی وعدالت محور.
خاتمی معتقد است : البته بايد توجه کرد که دين يک شمشير دولبه است و تا جايی‌که به دنبال احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت و خيرخواه مردم باشد موفق است، اما زمانی‌که از دين ابزاری برای توجيه ناروايی‌ها و نارسايی‌ها ساخته شود خطرناک و ناموفق می‌شود.
رييس دولت اصلاحات افزود: در اوايل بعثت روزی که پيامبر، ياران و افراد خانواده خود را جمع کرد و فرمود که انی قد اتيکم خير الدنيا و الاخره، يعنی من خيرو نيکی دنيا و آخرت را برايتان آورده‌ام‬. خير آخرت که مطمئنا در عمل به گفته‌های خدا و اطاعت از او و انجام دستورات دينی حاصل می‌شود؛ اما خير دنيا در چيست؟
خاتمی ادامه داد: درجامعه‌ای که انسان‌ها امکان بروز و‌ظهور شخصيت انسانی خود را نداشته باشند خير وجود ندارد، جامعه‌ای که در عرصه جهانی از نظر سياسی، اقتصادی و فرهنگی عقب افتاده است در آن خيری نيست. در چنين جوامعی خيری که مد‌نظر پيامبر بود وجود ندارد؛ بنابر‌اين می‌توان ملاکی روشن بدست آورد تا جامعه مورد نظر پيامبر را تشخيص داد.
وی افزود: در‌جامعه‌ای که مد‌نظر پيامبر است انسان‌ها در آن امنيت دارند، سرنوشتان را خود تعيين می کنند، سربلند و برای ديگران الگو هستند و بر آن جامعه عدالت حکم فرما است، البته نه ‌عدالتی که مارکسيت‌ها می‌گويند آن‌هم برداشتی سطحی ازعدالت مارکسيستی که فقط امکانات بصورت يکبار مصرف ‌بين مردم توزيع شود، بلکه عدالتی که همه جوانب را در برمی‌گيرد ، اسلامی است.
وی درباره تعامل گروه‌های سياسی مختلف نيز گفت: تعامل به آن معنی نيست که از آنچه که حق دانسته می‌شود دست برداشته شود و دست‌ها به نشانه تسليم بالا برود. صرف نظر از اصولی که وجود دارد ؛چهارچوب‌هايی نيز است که بايد عاقلانه و واقع بينانه و به دور از تخيلات به آن توجه کرد.
رييس دولت‌اصلاحات تصريح کرد:همه هويت انقلاب ما به مشروعيتی مردمی بود و نقش امام آن روحانی بزرگوار و از خود گذشته سبب شد که تمامی مردم حول محور وجودش جمع شوند.
رئيس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در خصوص شرايط خارجی کشور معتقد است: اگر سياست‌ها و رفتارها درست باشد بسياری از توطئه‌های خارجی اتفاق نمی افتد.
وی معتقد است: متاسفانه به جايی رسيده‌ايم که حتی مجلس نيز نمی‌تواند جلوی بی‌قانونی‌ها را بگيرد از دولت انتقاد کند و اگر تصميمی نيز می‌گيرد تحت فشار و هياهو از جنس تهاجم به بيوت مراجع و اجتماعات آن را وادار به عقب‌نشينی می‌کنند و اين فاجعه است که مجلسی که بايد در راس امور باشد نيز مورد تعرض قرار می‌گيرد.
خاتمی خاطر‌نشان کرد: اخيرا گفته‌اند فقط يک حزب وجود دارد و همه تشکل‌ها و احزاب ناباب و باطلند، واقعا عجيب است.
وی در خصوص عدالت نيز خاطر‌نشان کرد:عدالت اقتصادی مهم است، اما عدالت بايد در تمامی سطوح اجرا شود.مطمئنا همه چيز نمی‌تواند کامل باشد و انسان کامل نيز وجود ندارد و ما همگی ناقص هستيم و ايراداتی داريم. اما بعضی‌ها فکر می‌کنند که برترهستند و خود را ملاک حق می‌بينند و اين انحراف از اصول دينی است. حتی اميرالمونين نيز با تمامی آن سجايا و کمالی که داشت می‌فرمود حق را بشناسيد اهل آن را خواهيد شناخت.
خاتمی خاطر‌نشان کرد: مايی که علاقه‌مند به نظامی هستيم که به نام اسلام، پيامبر برای مردم ايران و با محوريت مردم تاسيس شده است بايد تمامی تلاش خود را معطوف به اين نکته کنيم که اين نظام برای همه الگو شود. عدالت بيشتر، حرمت انسان‌ها، آزادی‌های سياسی ، اقتصادی، تامين معيشت مردم و ... از جمله مواردی هستند که بايد به عنوان يک وظيفه و کار انقلابی مد نظر قرار بگيرد تا بتوانيم الگويی خوب برای ديگران باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016