سه شنبه 12 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گردوغبار به ۱۵استان کشور گسترش يافته است، مراجعه به بيمارستان‌ها به دليل گردوغبار۴۰درصد افزايش يافت، ايسنا

چهارمين اجلاس دو جانبه جمهوری اسلامی ايران و جمهوری عراق با حضور قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست و نمايندگان دستگاه‌های مختلف مربوطه و نيز هيات زيست محيطی جمهوری عراق صبح امروز با هدف تدوين راهکارهای دو جانبه و منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر علی محمد نوريان، معاون محيط زيست انسانی سازمان حفاظت محيط زيست و قائم مقام اين سازمان در اين اجلاس با اشاره به اين که دو کشور ايران و عراق از منابع نفتی و گازی زيادی برخوردارند، تاکيد کرد: برنامه‌های دو کشور بايد به گونه‌ای پيش رود که سرعت توسعه قابل قبول باشد و در عين حال محيط زيست حفظ شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران و عراق روی کمربند گرد و غبار کره زمين قرار دارند
مناطق متاثر از گرد و غبار کشور به ۱۵ استان افزايش يافته است

وی با اشاره به اين که نوع گرد و غبار در منطقه نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: کشورهای ايران و عراق روی کمربند گرد و غبار کره زمين هستند.

نوريان با بيان اين که تصاوير ماهواره‌ای در هفته‌های اخير کمک شايانی به يافتن منابع اصلی گرد و غبار کرده است، يادآور شد: کشور ايران برای حفظ منافع ملت خود و نيز خدمت به کشورهای ديگر منطقه مطالعات زيادی برای يافتن منابع اصلی گرد و غبار داشته است.

وی با اشاره به اين که طی سال‌های اخير تاثير گرد و غبار در کشور افزايش يافته است، خاطر نشان کرد: مناطق متاثر از گرد و غبار در کشور از چهار ـ پنج استان به ۱۵ استان افزايش يافته است.


تعداد روزهای آلوده اهواز، کرمانشاه و ايلام بيش از ديگر شهرها بوده است


افزايش مراجعات به بيمارستان‌های کشور به دليل عوارض ناشی از گرد و غبار به از ۲۰ به ۶۰ درصد

به گزارش ايسنا، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اين که تعداد روزهای آلوده شهرهايی همچون اهواز، کرمانشاه و ايلام بيش از ديگر شهرها بوده است، يادآور شد: مردم همه مناطق گرد و غبار آلود در دو کشور از شدت يافتن اين پديده رنج می‌برند.

وی در ادامه با تاکيد بر اين که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه‌ها مطالعات گسترده‌ای بر روی آثار اين پديده بر سلامت انسان‌ها داشته است، از افزايش مراجعات به بيمارستان‌های کشور به دليل عوارض ناشی از گرد و غبار از ۲۰ به ۶۰ درصد خبر داد.

نوريان با اشاره به ايجاد کارگروه ملی با اختيارات اجرايی با عضويت دستگاه‌های ذيربط پس از حاد شدن موضوع گرد و غبار در کشور اعلام کرد: اختيارات دولت به اين کارگروه تفويض شده است تا بتوان بهتر اين موضوع را پيگيری کرد.


ايجاد شبکه ايستگاه‌های پايش و اندازه‌گيری گرد و غبار در کشور

وی همچنين به ايجاد شبکه ايستگاه‌های پايش و اندازه‌گيری گرد و غبار در کشور اشاره کرد و يادآور شد: در واقع نرم‌افزاری برای ايستگاه‌های زيست‌محيطی سراسر کشور طراحی شده است که ميزان گرد و غبار هوا را نيز اندازه‌گيری می‌کند و اميدواريم تا ماه آينده اين حسگر‌ها به مجموعه ايستگاه‌ها افزوده شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با تاکيد بر اين که در حال حاضر تعداد زيادی ماهواره، فاکتورهای آلودگی هوا را اندازه‌گيری می‌کنند، تصريح کرد: در حال انجام اقدامات خريد دستگاهی جديد هستيم که بتواند اطلاعات دقيق‌تری از وضعيت آلودگی زيست محيطی از ماهواره‌ها دريافت کند و در اختيار کشور قرار دهد.

وی ابراز اميدواری کرد که ظرف چهار ماه آينده اين سيستم‌ جديد اجرايی و اطلاعات ماهواره‌ای دقيق‌تری به دست کارشناسان محيط زيست برسد.

به گزارش ايسنا، نوريان با اشاره به تجهيز شبکه ملی ايستگاههای هواشناسی و ايستگاه‌های زيست محيطی به خطوط فيبر نوری و V۱۰۰ در همين راستا، ابراز اميدواری کرد تا پيش از اجلاس وزرای محيط زيست کشورهای اسلامی، کار تکميل بانک اطلاعاتی زيست محيطی منطقه نيز به اتمام برسد.

وی تاکيد کرد: برای تکميل اين بانک اطلاعاتی به دسترسی به ايستگاه‌های کشور عراق نيز نيازمنديم و اميدواريم همکاری لازم در اين زمينه صورت گيرد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با اشاره به اين که اقدامات زيادی با همکاری سازمان هواشناسی برای شناخت پديده گرد و غبار و وضعيت موجود صورت گرفته است، ادامه داد: در بخش عملياتی نيز سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداری، همکاری گسترده‌ای با سازمان حفاظت محيط زيست داشته است و مديريت پايداری را در روی زمين پياده کرده‌ايم.


تخصيص ۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار به منظور سرعت بخشی و تداوم بيابان زدايی در جنوب و غرب کشور

وی اضافه کرد: در بخش عملياتی با توجه به چهار مساله آب، زمين، گونه‌های گياهی و گونه‌های جانوری، طرح‌های زيادی را به اجرا گذاشته‌ايم که از آن جمله می‌توان به طرح‌های بيابان زدايی، جلوگيری از فرسايش خاک، جلوگيری از حرکت شن‌های روان و تقويت پوشش گياهی مناطق اشاره کرد.

نوريان اضافه کرد: آخرين مصوبه‌ ای که در اين زمينه داشتيم، تخصيص ۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار برای سرعت بخشی و تداوم بيابان زدايی در مناطق جنوب و غرب کشور بوده است.

وی همچنين با تاکيد بر اين که سازمان حفاظت محيط زيست مطالعات گسترده‌ای در مورد اقدامات انجام شده در ديگر کشورها برای احيا و حفاظت از محيط زيست انجام داده است، عنوان کرد: کشورهای اروپايی و برخی از کشورهای آسيايی بهترين تجربيات را در اين حوزه داشته‌اند که اين اطلاعات در اختيار هيات عراقی قرار خواهد گرفت.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در مورد مهار گرد و غبار در منطقه نيز اظهار کرد: بايد با مدلی کار کنيم که مساحتی بالغ بر چهار هزار در چهار هزار کيلومتر مربع منطقه را پوشش دهد و ملاقات‌های سال‌های اخير با کشور عراق در راستای ايجاد چنين مدلی صورت گرفته است.

وی تاکيد کرد: سازمان‌های بين‌المللی نيز اعلام آمادگی کردند که به کمک کشور ايران، عراق و ديگر کشورهای علاقمند به حل اين موضوع بيايند.

نوريان با اشاره به تلاش‌های وزارت امور خارجه ايران برای حل مشکل گرد و غبار در ايران، بيان کرد: به نظر می‌رسد به حد کافی اسناد و تفاهمنامه در اين زمينه وجود دارد و بايد در عرصه اقدامات اجرايی و عملی وارد شويم.

وی در عين حال اذعان کرد: برخورد ما با اين مساله ناشی از ايده‌آل گرايی نيست و با واقع گرايی موضوع اوضاع عراق را در تصميم‌گيری‌ها مدنظر قرار داده‌ايم، اما انتظار ايران اين است که وزير محيط زيست عراق به قول خود در زمينه‌ تامين اعتبار و اجرای برنامه‌های مهار گرد و غبار پس از تثبيت دولت جديد عمل کند.


آمادگی ايران برای احيای نخلستان‌های عراق

به گزارش ايسنا، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه از آمادگی ايران برای احيای نخلستان‌های عراق خبر داد و توضيح داد: در حال حاضر يک‌صد هزار اصله نخل آماده کاشت در کشور است که با تفاهم وزرای کشاورزی دو کشور در آينده در اختيار کشور عراق قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ايران برای کمک به کشور عراق خط اعتباری ويژه‌ای نيز در اين زمينه گشوده است که بروز برخی مشکلات به دليل قطعنامه شورای امنيت در تعاملات بانکی دو کشور موضوع را به تعويق انداخته است.

نوريان در عين حال ابراز اميدواری کرد: با رفع اين مشکل تفاهمنامه وزرای جهاد کشاورزی دو کشور در اين زمينه اجرايی شود.


آمادگی ايران برای آموزش کارشناسان محيط زيست کشور عراق

وی همچنين با اشاره به اعلام آمادگی ايران برای آموزش کارشناسان محيط زيست کشور عراق، يادآور شد: در حال حاضر تمام محتويات دروس و شرايط احراز صلاحيت شرکت کنندگان آماده شده است و اميدواريم اين سفر مقدمه اجرای اين برنامه را برای يک‌صد کارشناس عراقی فراهم کند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست دکتر کمال حسين ـ معاون وزير محيط زيست عراق ـ در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از پيشرفت‌های ايران در زمينه‌ محيط زيست، اقرار کرد: کشور عراق در اين زمينه فاصله زيادی از پيشرفت‌های طرف ايرانی دارد و اميدواريم با کمک اين کشور بتوانيم به بخشی از اين پيشرفت‌ها دستيابيم.

وی با اشاره به جنگ‌ها و تجاوز‌های منطقه در دهه‌های اخير، تصريح کرد: اين مساله مصيبت‌های زيادی را برای مردم عراق به بار آورده است و برای رفع اين مشکلات نياز به همکاری‌های کشورهای منطقه داريم.

کمال حسين به ارائه گزارشی درباره پديده «گرد و غبار» پرداخت و تشريح کرد: آخرين عکس‌های ماهواره‌ای که از عراق گرفته شده است، متعلق به چند روز قبل است که نشان از شدت يافتن پديده گرد و غبار مانند پنجم جولای ۲۰۰۹ ميلادی دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر منطقه اصلی گرد و غبار را يافته‌ايم و می‌دانيم که از طريق منطقه کم ارتفاعی در ميانه عراق، ضمن انتقال به سمت جنوب شديدتر می‌شود.

معاون وزير محيط زيست عراق در ادامه خاطرنشان کرد: کانون اصلی همه اين گرد و غبار در کشور عراق نيست، بلکه کشورهای سوريه و اردن نيز سهم قابل توجهی در اين زمينه دارند.

وی يادآور شد: در ۲۸ جولای ۲۰۱۰ ميلادی اين جبهه به جنوب غرب ايران وارد شده است و از سوی مسيری در استان‌های کشور به تهران رسيده است.

کمال حسين با اشاره به اين که مساحت اين منطقه بالغ بر ۱۲ هزار کيلومترمربع است، ابراز اميدواری کرد: با همکاری کشور ايران بتوان دست کم در اين منطقه مشکل گرد و غبار را تا حدی برطرف کرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم، بريمانی ـ مديرکل اقتصادی و تخصصی بين‌المللی وزارت امور خارجه ـ به ارائه گزارشی در زمينه‌ همکاری‌های دو جانبه و چهار جانبه ايران با کشورهای عراق، سوريه و ترکيه در زمينه‌ رفع پديده گرد و غبار پرداخت.

وی به بی‌پاسخ ماندن دعوت سازمان حفاظت محيط زيست ايران از وزير محيط زيست کشور عراق اشاره کرد که کمال حسين در پاسخ تاکيد کرد: هر چند اين دعوتنامه به صورت رسمی و با ارائه تاريخ نبوده است، اما پاسخ آن توسط اين هيات در اختيار قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016