چهارشنبه 27 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام احمد صدر حاج‌سيدجوادی به فعالان سياسی خارج از کشور، ميزان خبر

ميزان: دکتر احمد صدر حاج سيدجوادی، کهنسال‌ترين کنشگر سياسی امروز ايران، در نامه‌ای سرگشاده به کنشگران سياسی مقيم خارج، خواهان کنارنهادن اختلافات، و توجه به منافع ملی و ترجيح دادن اشتراکات بر افتراقات شد.

دکتر صدرحاج ‌سيدجوادی در ۹۳ سالگی، همچنان دغدغه‌ی ايران و منافع ملت ايران دارد. اين چهره‌ی سياسی پرسابقه، از فعالان نهضت ملی و نهضت مقاومت ملی، و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران بوده است. دفاع از بسياری از فعالان سياسی در دادگاه‌های قبل از انقلاب، بخصوص دفاع از برخی روحانيان برجسته نظام جمهوری اسلامی (ازجمله آيت‌الله منتظری، آيت‌الله خامنه‌ای، آيت‌الله مهدوی کنی، آيت‌الله مشکينی، آيت‌الله موسوی اردبيلی و آيت‌الله خلخالی) در کارنامه سياسی ايشان ثبت است. دکتر صدرحاج سيد جوادی همچنين از پايه‌گذاران و فعالان جمعيت دفاع از آزادی و حقوق بشر، پيش از انقلاب بوده است. دادستانی تهران در دوره علی امينی و وزارت کشور و دادگستری در دولت موقت مهندس بازرگان بخشی ديگر از کارنامه ايشان محسوب می‌شود. دکتر صدرحاج سيد جوادی که از تدوين‌کنندگان پيش‌نويس قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است، برنده قلم طلايی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۸ شد. ايشان ازجمله بازداشت‌شدگان سياسی در بهار ۱۳۸۰ (همراه با ده‌ها تن ديگر از فعالان ملی_مذهبی و اعضای نهضت آزادی) بود که در دادگاه انقلاب به «شلاق» محکوم شد!

متن کامل نامه‌ی مشفقانه و نصيحت‌گرانه‌ی اين مبارز ديرپای ملی ايران به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسمه تعالی

هموطنان گرامی و آزاده‌ی خارج از کشور

سلامی چو بوی خوش آشنايی
بر آن جمع آزرده از ناروائی

گرفتند و بستند ما را
خدايا تو دانی و زهد ريائی

ای جمع گرامی خارج از وطن عزيز!
فکر نکنيد که ما در داخل کشور ايران از رنج‌ها و ناراحتی‌ها و سختی‌های شما در خارج از کشور، فارغ و بی‌خيال هستيم؛ نه واقعا" چنين نيست. ما پيوسته فکر می‌کنيم که آن همه فشارها و سرگشتگی و دربدری‌ها، چندين برابر مسائلی است که در داخله تحمل می‌گردد. ولی يک تفاوت آشکار و مستحسن ميان ما و شما وجود دارد، و آن اين‌که در داخله افرادی وجود دارند که مثلا" با برخی وجوه اجتماع و جنبش سبز موافق و همراه نيستند ولی با ديدن اين هم‌بستگی و ايثار و همت والای جوانان و زنان و مردان حق‌طلب کشور، سکوت کرده و مخالفتی نه با جمع و نه با گروه خاص، لااقل به‌ظاهر، نداشته و ندارند. ولی برخی از شما، از حمله و ايراد به داخل و به ديگر فعالان سياسی وطن‌‌دوست و آزادی‌طلب و دموکراسی‌خواه در خارج، در بيانيه‌ها و مصاحبه‌ها و مکتوبات خود، کوتاهی نداشته و ندارند، و بر طبل افتراق می‌کوبند، و اين بيت را به‌ياد می‌آورند که

ز نيکی ندانم چه بد ديده‌اند / بدی را به نيکی پسنديده‌اند

و توجه ندارند که اين امر موجب خوشحالی عده‌ای و ناراحتی عده‌ی زياد ديگری می‌گردد.

اميد است که اين امور ناصواب قطع گردد؛ و منافع جمع و ايران، جای مصالح و مقاصد فردی و گروهی را گيرد. البته انتقاد پذيرفتنی است.

والسلام عليکم
احمد صدر حاج‌سيدجوادی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016