پنجشنبه 18 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران : صدای سازمان های مردم نهاد در تدوين لايحه حمايت از خانواده شنيده نشد، مهر

دادستان تهران گفت: متاسفانه در مسير تدوين و تصويب لايحه حمايت از خانواده صدای هيچ سازمان مردم نهادی در حمايت يا مخالفت از اين قانون شنيده نشد.
به گزارش خبرنگار مهر، عباس جعفری دولت آبادی عصر امروز چهارشنبه در جلسه مجمع عمومی سازمان دفاع از قربانيان خشونت با اشاره به اهميت سازمانهای مردم نهاد در مديريت و توسعه کشور اظهار داشت: سازمانهای مردم نهاد با چهار ويژگی استقلال از دولت، فعاليت داوطلبانه، غيرانتفاعی بودن و تعامل بيشتر با مردم قوی ترين نهاد مردمی برای ارتباط جامعه با دولتها هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: متاسفانه پس از تصويب اولين آيين نامه سازمانهای غيردولتی در سال ۱۳۱۱ هنوز قانون جامع و کاملی برای فعاليت سازمانهای غيردولتی تصويب نشده و آيين نامه ها و مصوباتی که در سال ۸۲ توسط هيئت دولت تصويب شد هم نتوانسته است نقش NGOها را نهادينه کند.

دادستان تهران مهمترين مشکلات سازمانهای مردم نهاد در کشور را در چهار محور برشمرد و افزود: نخست اينکه فرهنگ سازمانهای غيردولتی در کشور رشد نکرده و متاسفانه بيشتر آنها در حوزه های سياسی و اجتماعی فعاليت می کنند در حالی که فقر تئوريک حقوقی در آنها مشاهده می شود.

جعفری دولت آبادی دومين مشکلNGOها را وجود بروکراسی دولتی عنوان کرد و افزود: سخت گيری در صدور مجوز، نظارتهای غيراصولی و گاها شديد و حساب کشيهای مالی موجب شده تا انگيزه فعاليت اين تشکلها کاهش يابد.

وی سومين مشکل را عدم تبيين جايگاه سازمانهای مردم نهاد در جامعه عنوان کرد و افزود: در بسياری از کشورها NGOها به جای دولتها در تمامی امور از حقوق مردم و کشورشان در خارج از مرزها دفاع می کنند در حالی که در ايران تمامی اين وظايف برعهده دولت است.

دادستان تهران با اشاره به چالشهای به وجود آمده در روند تصويب لايحه حمايت از خانواده گفت: متاسفانه در مسير تدوين و تصويب اين لايحه صدای هيچ سازمان مردم نهادی در حمايت يا مخالفت از اين قانون شنيده نشد.

جعفری دولت آبادی افزود: چهارمين مشکل NGOها را می توان به عدم نگاه رشد مدارانه دولت نسبت به سازمانهای غيردولتی عنوان کرد که بايد اين نگاه در جهت تقويت اين تشکلها تغيير کند و دولت به اين تشکلها به چشم حامی کشور نگاه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016