یکشنبه 28 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: اگر مجلس در راس امور نباشد ديکتاتوری حاکم می شود، مهر

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخير رئيس جمهور مبنی بر اينکه مجلس در راس امور نيست، ولايت فقيه و مجلس را دو مانع اصلی استبداد دانست و گفت: امام خمينی (ره) به اين موضوع توجه داشته اند که ميل به تک روی، استبداد و ديکتاتوری بوجود می آورد و بايد قوه ای به نام مجلس باشد تا تمايل به استبداد در دولت رشد نکند.
علی مطهری نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار مهر، در تشريح اظهارات اخير رئيس جمهور مبنی بر اينکه دوران فرمايشات بنيانگذار انقلاب مبنی بر در راس امور بودن مجلس گذشته است، گفت: استدلال احمدی نژاد از اينکه مجلس در راس امور نيست، اصلا درست نيست چرا که فرموده امام راحل مبنی بر اينکه مجلس در راس امور است به اين دليل نبوده که نخست وزير از طريق مجلس انتخاب می شد و حال که رئيس جمهور با رای مستقيم مردم انتخاب می شود مجلس ديگر قدرتی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجلس هنوز در راس امور است و قدرت عزل رئيس جمهور را دارد

مطهری ادامه داد: اکنون نيز مجلس در راس امور است و قدرت دارد. چرا که اختيار عزل رئيس جمهور در دست مجلس است و می تواند از طريق مطرح کردن سئوال از رئيس جمهور، استيضاح وی وتصويب عدم کفايت سياسی، رئيس جمهور را ازقدرت عزل کند. بنابراين مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.

با رئيس جمهورموافقم، مجلس هشتم راس امور نيست

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مگر اينکه نظر رئيس جمهور از بيان اين سخنان اين بوده باشد که مجلس فعلی در راس امور نيست چرا که عملکردش را به گونه ای انجام داده که به وظايف نظارتی اش درست عمل نکرده است و در بسياری از زمان ها که بايد از رئيس جمهور سئوال می کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرايی و جلوگيری از تخلفات و اختلافات استفاده می کرده و وزرا و رئيس جمهور را تحت نظر خود قرار می داده ، اين کار را نکرده است.

وی تاکيد کرد: اگرنظر رئيس جمهور اين بوده است که مجلس فعلی بدين گونه عمل کرده که در راس امور نيست ، شايد اين حرف درست باشد و من نيز آن را قبول داشته باشم.

مطهری ادامه داد: اما اينکه بگوييم به طور کلی مجلس در راس امور نيست اين حرف درست نيست.

اگر مجلس در راس امور نباشد ديکتاتوری حاکم می شود

وی در بيان اينکه چه ضرورت هايی وجود داشته که حضرت امام خمينی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است، افزود: امام خمينی (ره) به اين موضوع توجه داشته اند که هميشه قدرت فساد آور است و ميل به تک روی، استبداد و ديکتاتوری را بوجود می آورد و بايد نهادی به نام مجلس در مقابل دولت قرار بگيرد تا قدرت را مهار کند و تمايل به استبداد در دولت رشد نکند.

نماينده مردم تهران گفت: در انقلاب مشروطه زمانی اين انقلاب از مسيرش منحرف شد که مجلس و روحانيت جايگاه خود را از دست دادند و ديگر مانعی در مقابل دولت ها وجود نداشت و کم کم آن دولت اوليه مشروطه که تا حدودی مقيد به دموکراسی بود به استبدادی خشن منتهی شد.

ولايت فقيه و مجلس دو مانع اصلی استبداد هستند

وی تاکيد کرد: امام راحل همواره نظرشان اين بود که مجلس هميشه بايد قدرتمند باشد تا بتواند جلوی استبداد و سرکشی و قدرت را بگيرد. درجمهوری اسلامی نيز ۲ نهاد داريم که مانع استبداد می شوند اول ولايت فقيه ودوم مجلس . اگر اين دو نهاد تضعيف شوند راه برای استبداد و خودکامگی دولت ها باز می شود.

مطهری در پاسخ به اينکه آيا اين احتمال وجود دارد که با در راس نبودن مجلس مجددا اين وقايع تکرار شود، افزود: قطعا. چون طبيعت قدرت اين است که ميل به سرکشی و تک روی دارد و اگر مانع و نظارتی جلوی خودش نبيند به استبداد منتهی می شود.

وی اضافه کرد: مگر اينکه در افراد خودساخته و انسان های کامل و معصوم و الا انسانهای عادی وسوسه می شوند و تمايل به استبداد و تک روی دارند که بايد مجلس قوی در مقابل آنها باشد.

مجلس هشتم در مقابل احمدی نژاد خيلی نجيب است

نماينده مردم تهران در بيان اينکه مجلس چه عکس العملی در مقابل اين اظهار نظرهای رئيس جمهور خواهد داشت نيز گفت: مجلس هشتم، مجلس نجيبی است و البته نجابت آن هم بيش از حد است.

وی معتقد است: شايد گاهی برداشت های غلطی در مجلس از وحدت وجود دارد و تصور می کنند که نبايد اقدامی انجام دهند که مانع وحدت قوا در کشور باشد. در حالی که مطرح کردن سئوال از رئيس جمهور زمانی که می گويد قانونی را اجرا نمی کند - مثلا قانون تسهيلات ارزی برای مترو تهران و کلانشهرها را اجرا نمی کند - ضروری است و ديگر جای سکوت نيست.

سکوت مجلس خيانت به حقوق ملت است

مطهری ادامه داد: اينجا جای سئوال کردن از رئيس جمهور است و بايد ايشان بيايد و برای اين اجرا نکردن قانون توضيح بدهد شايد نمايندگان نيز قانع شدند ، اما نمی شود مجلس در مقابل قانونگريزی دولت سکوت کند، چرا که اين اقدام خيانت به حقوق مردم است و هيچ ربطی به وحدت و اختلاف ندارد و موضوعی است به نفع کشور که باعث اصلاح امور کشور می شود.

وی افزود: حتی اگر فرض کنيم که کشور درشرايط خاص تحريم ها واحتمال ضعيف حمله نظامی نيز قرار دارد اين موضوعات به هم ربطی ندارند و هرکسی بايد وظيفه خودش را انجام دهد. مجلس نيز بايد به وظايفش عمل کند و نبايد مسائل را با هم مخلوط کرد.

نماينده تهران در مجلس تصريح کرد: وقتی مجلس اين قدر نجيب است حتما رئيس جمهور هم آن حرف ها را درباره مجلس می زند.

سخنان احمدی نژاد جز تخريب و تحريک مجلس اثری ندارد

وی عنوان کرد: اتفاقا اين سخنان مغاير با وحدت ميان قوا در کشور است و واقعا برای خود من جای سئوال است که چه ضرورتی وجود داشته است که احمدی نژاد اين سخنان را در شرايط کنونی مطرح کند و اصلا روشن نيست که چرا اين حرف ها را زده است.

مطهری افزود: سخنان اخير رئيس جمهور اثری جز تخريب مجلس و تحريک نمايندگان مجلس ندارد.

نماينده تهران در پاسخ به اينکه تحريک نمايندگان به چه موضوعی مربوط می شود، به مهر گفت: من نمی دانم. شايد به قول خودشان يک "پروژه" است و شايد هم اتفاقی بوده است و همين جوری رئيس جمهور يک اظهار نظری کرده اند.

وی در بيان پيشنهاد خود برای واکنش مجلس به اين اظهارات رئيس جمهور گفت: بدون توجه به اظهارات اخير رئيس جمهور مجلس بايد درهمه مراحل به وظايف خود عمل کند و هرکجا که احساس می کند انحرافی در اجرای قوانين وجود دارد و يا قانونی زير پا گذاشته شده است بايد اقدام کرده و از ابزارهايی که در اختيار دارد در جهت احقاق حقوق ملت استفاده کند.

گروهی از نمايندگان به دنبال عمل کردن به وظيفه نظارتی خود هستند

مطهری افزود: اکنون برخی نمايندگان در حال مشورت برای انجام اقدامات قانونی هستند و تا زمانی که اين اقدامات به مرحله عمل نرسيده است نيازی به رسانه ای کردن آن نيست اما همين قدر بگويم که گروهی از نمايندگان مجلس هستند که می خواهند به وظايف قانونی خودشان در بعد نظارت عمل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016